۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۸۷۴۹۸
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

آرامش مهم ترین نیاز زندگی انسان است

آرامش مهم ترین نیاز زندگی انسان است
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کسی در زندگی خود نیازمند آرامش است، گفت: بدون آرامش انسان نمی تواند مسؤولیتی که برعهده دارد را به درستی انجام بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه قم، امشب در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه نیاز هر انسانی در طول تاریخ به ویژه در عصر حاضر، آرامش است، گفت: ما با بلاها و مشکلات متعددی مواجه هستیم، بخشی از تنش‌های زندگی و بلایا را نمی‌توان حذف کرد و در کل عالم دنیا با رنج و سختی آفریده شده است.

وی در ادامه افزود: خداوند با علم و حکمت خود این دنیا را به این صورتی که هست آفریده است، خداوند عوالمی مانند بهشت دارد که در آن رنج و سختی وجود ندارد، اما این دنیا براساس حکمتی به این صورت آفریده شده است، یکی از حکمت‌های آفرینش دنیا همراه با رنج و سختی این است که این دردها انسان را می‌شکند و به ما یادآوری می‌کند که کسی نیستیم و باید تسلیم در مقابل خداوند باشیم.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید اگر ما در عالمی بودیم که نقص در آن نبود، ادعای خدایی می‌کردیم، اما در این دنیا متوجه عجز و حقارت خود می شویم. اینکه بت های ما بشکند و متوجه بشویم باید در مقابل خداوند زانو بزنیم بسیار مهم و سازنده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی شکستن در مقابل خداوند را عامل رشد و تعالی دانست و تصریح کرد: گاهی انسان به بلایا و مشکلاتی نظیر بیماری مبتلا می‌شود، این ابتلا به رنج و سختی و درد باعث تقرب انسان به درگاه الهی می‌شود، کسی که خودش را در مقابل خداوند و ائمه اطهار(ع) بشکند به ارزشهای بالایی دست پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند سه بلا هست که اگر در دنیا نبود کسی در مقابل خداوند سر خم نمی‌کرد، فقر، بیماری و مرگ؛ حقیقت این است که اگر واقعا این سه بلا نبود کسی به دنبال عبادت و اطاعت خداوند نبود، انسان وقتی خود را بی نیاز ببیند سر به طغیان خواهد گذاشت.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا و عجز بشریت در مقابل این بیماری، عنوان کرد: یک ویروس بشر را با همه ادعایی که دارد عاجز کرده است و بلاها به ما نشان می‌دهد که کسی نیستیم، بسیاری از بلاها نیز حاصل اشتباهات و گناهان و کم کاری‌هایی است که انجام می‌دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی همه رخدادها و رویدادهای عالم را براساس حکمت و دارای دلیل توصیف کرد و گفت: قرآن کریم در سوره شورا می‌فرماید که مصیبت‌ها و مشکلاتی که به آن مبتلا می‌شویم حاصل اعمال ما است و البته خدا بسیاری از آنها را به ما تخفیف می‌دهد و ما را می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه انسان باید با خودسازی به مرتبه‌ای برسد که در مقابل مشکلات و بلایا به زانو در نیاید، اظهار کرد: دینداری در آخرالزمان دشوار است، یکی از لازمه های دینداری آرامش است، اگر کسی در زندگی آرامش داشته باشد می‌تواند نقش خود را در زندگی ایفا کند اما اگر آرامش نداشته باشد از انجام نقش خود در زندگی بازخواهد ماند.

استاد حوزه علمیه یاد خداوند را مایه آرامش انسان برشمرد و تصریح کرد: برای اینکه هرکسی وظیفه خود را به درستی انجام بدهد نیازمند آرامش است، با اضطراب و استرس و فشارهای روحی، انسان فقط کارها را خراب می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: آرامش باید درون ما شکل بگیرد، آرامش یک امر درونی است، اگرچه بیرون اثرگذار بر درون انسان و آرامش داشتن انسان است، اما اینطور هم نیست که هرکسی وضع بیرونی خوبی داشته باشد الزاما آرامش داشته باشد، آرامش امری بیرونی نیست بلکه آرامش یک مسأله درونی است و انسان از درون خود باید به آرامش برسد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات