۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۷۵۷۵۶
فرهنگ و جهش تولید (۵۶)؛

جهش تولید و دیدگاه فرهنگی به آن

جهش تولید و دیدگاه فرهنگی به آن
حجت الاسلام والمسلمین حسن مصباحی مقدم گفت: مهمترین مولفۀ جهش تولید و فرهنگ عنصر انسانی است، چه به شکل جمعی، فردی و اجتماعی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن مصباحی مقدم عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا مبنی بر موضوع تحقق جهش تولید از دیدگاه فرهنگی گفت: برای بررسی میزان  تحقق شعار سال ۹۹ یعنی جهش تولید باید آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد؛ اما آن چیزی که بیشتر مورد نظر شما است قاعدتاً جهش تولید در زمینه‌های فرهنگی است.

وی با توجه به معنای تولید افزود: تولید به معنای پرورش دادن و پدید آوردن چیزی از چیز دیگر است مراد از جهش هم، پرش با سرعت است یعنی باید در پدید آوردن و تولید، پرش و جهش و سرعت داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم بیان کرد: در حالی که اگر به منویات مقام معظم رهبری در فرهنگ عمل می شد و بستر سازی مناسب صورت می‌گرفت در مسائل اقتصادی و جهش اقتصادی موفق تر بودیم زیرا جهش تولید در هر بعدی از ابعاد به وسیله جهش در تولید علم، حاصل می شود و تولید علم هم از مقولات فرهنگی است.

مدرس حوزه علمیه عنوان کرد: جهش و تحول فرهنگی زیربنای جهش تولید در اقتصاد است و به عبارتی مسیر جهش در تولیدات اقتصادی از تحول فرهنگی می گذرد.

وی با توجه به مجاهدت در تحقق شعار سال ابراز کرد: اگر در مبارزه با فرهنگ اسراف، تجمل گرایی، مصرف گرایی و... خلاصه سبک زندگی اسلامی فرهنگ سازی شود و اگر به دنبال ترویج دین و مکارم اخلاق و ارزش‌های انقلاب هستیم باید خاستگاه تمایلات و ذائقه‌ها را با کار فرهنگی عمیق و کیفی جهت داد، نه بر اساس ذائقه مردم تولیدات فرهنگی صورت گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مهمترین مولفه جهش تولید فرهنگی، عنصر انسانی است چه به شکل فردی چه به شکل جمعی و اجتماعی طبق روایت امام عسکری (ع) علما شیعتنا مرابطون امام عالمان شیعه را مرزداران حریم تفکر اسلامی از نفوذ و هجوم ابلیس و ابلیسیان دانسته پس باید علما و حوزه های علمیه با تولید اندیشه به دفاع از مرزهای تفکر و پاسخگویی به  شبهات بپردازند.

وی ابراز داشت: علما و حوزه ها باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست داشته باشند بلکه پیوسته چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس‌العمل مناسب باشند و این همه حاصل نمی شود جز با بسیج تمام امکانات وجهش کیفی و کمی در فرهنگ و تولیدات فرهنگی حوزه‌های علمیه باید در تحقق این مهم پیش‌قراول باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم گفت: البته دولت هم علاوه بر اینکه بعضی نهادهای فرهنگی را مستقیما در اختیار دارد باید با تأمین سخت افزار لازم و پشتیبانی مالی، بستر این امور را فراهم کند، از مهمترین راه کارهای جهش تولید، کرسی های نظریه پردازی عمیق و واقعی است که در این زمینه ها هم اگر چه کارهایی انجام شده اما از نقطه مطلوب بسیار عقب هستیم آثار فاخر فرهنگی علما  باید بیشتر احیا شود ودر عرصه های نو ظهور باید تولیدگر محتوا باشیم.

امیر محمد شهمرادی
ارسال نظرات