۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۷۴۶۲۷
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

امام محمد باقر آغازگر نهضت جعفری هستند

امام محمد باقر آغازگر نهضت جعفری هستند
اصفهان - آیت الله مهدوی گفت: امام محمدباقر(ع) آغازگر نهضت جعفری هستند، یعنی جلسات درس امام باقر(ع) سبب شد که شاگردان شیرینی معارف دین و فهم قرآن را چشیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در سخنرانی مجازی به مناسبت میلاد امام محمد باقر(ع) و فرارسیدن ماه رجب، با بیان اینکه باید از فرصت ویژه ماه رجب به خوبی استفاده کنیم، گفت: ماه رجب ماه رحمت الهی است، در روایات آمده است پیامبر اکرم(ص) در ماه رجب مسلمانان را جمع می‌کردند و در میان آنها حاضر و خطبه‌ای می‌خواندند.

وی ادامه داد: در این خطبه ایشان حمد ثنای خداوند متعال را گفته و نام انبیاء پیش از خود را ذکر می‌کردند و بر آنها درود می‌فرستادند، سپس می‌فرمودند ماه عظیم مبارکی بر شما سایه افکنده و این ماهی است که در آن ریزش رحمت الهی بر بندگان بسیار است و هرکسی که خداوند را در این ماه عبادت کند مورد رحمت واقع خواهد شد.

آیت الله مهدوی با اشاره به ولادت امام محمد باقر(ع) در ابتدای ماه رجب در سال 57 قمری، خاطرنشان کرد: در ماجرای کربلا نیز امام باقر(ع) چهار سال داشتند و در کربلا حاضر بودند و همه چیز را از نزدیک مشاهده کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در زمان امام محمد باقر(ع) فرصت خوبی برای ترویج معارف اسلامی، اخلاق و احکام فراهم آمد، در زمان امام پنجم دولت بنی امیه در حال افول بود و نظارت غاصبین خلافت بر امام و فعالیت‌های ایشان کمتر شد و امام در خانه جلساتی را داشتند که به شاگردان خود علوم مختلفی را آموزش داده و از این طریق علوم فراوانی را منتشر کردند و به همین جهت باقرالعلوم نام گرفتند.

وی با بیان اینکه باقرالعلوم به معنای شکافنده همه علوم است، تصریح کرد: امام محمدباقر(ع) آغازگر نهضت جعفری هستند، یعنی جلسات درس امام باقر(ع) سبب شد که شاگردان شیرینی معارف دین و فهم قرآن را چشیدند و همین فرصت به امام صادق(ع) منتقل شد و ایشان معارف بیشتری را برای شاگردان خود بیان کردند و هزاران باب علم و معارف دین را برای شاگردان خود بیان کردند.

آیت الله مهدوی بیانات و فرمایشات امام صادق(ع) را عامل شناخت امروز شیعیان از دین قلمداد کرد و گفت: بسیاری از مسائل دینی ما از مکتب امام صادق(ع) به دست آمده است، حوزه اخلاق یکی از جمله عرصه‌هایی است که ایشان برای شاگردان خود مطرح می‌کردند و مسائل اخلاقی تشیع هنوز هزاران سال از مباحث روانشناسی و علمی دنیا جلوتر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به روایتی پیرامون احیا کردن علم، عنوان کرد: امام می‌فرمایند با گفتگو در زمینه مسائل دینی و علمی و معرفتی می‌تواند باعث احیا علم دینی در میان مردم بشود و باید هرکسی به اندازه توان خود در این زمینه فعالیت داشته باشد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات