۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۶۲۵۵۷
استاد حوزه علمیه:

شبکه ملی اطلاعات گام مهمی در مسیر اقتدار نرم ایران اسلامی است

شبکه ملی اطلاعات گام مهمی در مسیر اقتدار نرم ایران اسلامی است
خراسان جنوبی - حجت‌الاسلام مکرمی گفت: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گام مهمی در راه قوت و اقتدار نرم ایران انقلابی و نظام اسلامی برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدی مکرمی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری پیرامون شبکه ملی اطلاعات، بر ضرورت پیگیری این طرح ملی تأکید کرد و افزود: بسیاری از مردم بر اثر القائات برخی سودجویان، تصور می‌کنند که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات قرار است ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع کند، در حالی که این‌گونه نیست چراکه شبکه ملی اطلاعات مجموعه پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است.

وی اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات یکی از مفاهیمی است که در سال‌های گذشته بسیار از آن نام برده شده است؛ اما تفاسیر و تعریف‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد که برخی از آن‌ها موجب نگرانی کاربران می‌شوند. این در حالی است که در بیشتر موارد این شبکه به‌درستی تعریف نشده است و مفهوم گنگی از آن برای کاربران به جا مانده است.

حجت‌الاسلام مکرمی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باعث شده است شبکه ملی اطلاعات واژه ترسناکی برای کاربران باشد، استفاده از لغات و نام‌هایی همچون اینترنت بومی، اینترنت پاک، اینترنت داخلی، اینترنت دولتی، اینترنت کم‌سرعت و ... است.

وی تصریح کرد: شبکه جهانی اینترنت از شبکه‌ها و مراکز داده بسیار زیادی تشکیل شده است، پهنای باندهای ایجادشده در کشورها و در ترانزیت ارتباطی بین کشورها و این شبکه‌ها و مراکز داده، دنیای اینترنت را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام مکرمی ادامه داد: افراد برای دسترسی به سرویس یا سایت مورد نظرشان، باید با سِرور یا مرکز داده سرویس‌دهنده ارتباط برقرار کنند، هرچه این ارتباط کوتاه‌تر باشد، سرعت دریافت خدمات توسط کاربر بیشتر و تأخیر در دریافت داده کمتر است.

وی اظهار کرد: به همین خاطر کشورها و حتی برخی از ایالت‌ها و مناطق در دنیا اقدام به راه‌اندازی شبکه داخلی کردند تا ارتباطات داخلی‌شان سریع‌تر صورت گیرد.

حجت‌الاسلام مکرمی اضافه کرد: از سویی سرویس‌دهنده‌های معتبر جهانی نیز در برخی از این کشورها و مناطق که شبکه داخلی قوی و کاربران فعالی دارند، سرورهایی را به‌صورت مرکز تحویل داده (CDN) یا به‌صورت موازی (mirror) قرار داده‌اند تا سرعت دسترسی کاربران به آن‌ها بیش‌تر شود و هزینه دسترسی کاربران نیز کاهش یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: درمجموع شبکه ملی اطلاعات یکی از نیازهای راهبردی کشور برای قوی شدن در عرصه‌های مختلف بوده و با راه‌اندازی این شبکه گام مهمی در راه قوت و اقتدار نرم ایران انقلابی و نظام اسلامی برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: این دستور رهبر حکیم انقلاب از سالیان قبل است و اخیراً و در دیدار تصویری امام خامنه‌ای با هیئت دولت ایشان با لحن گلایه‌آمیزی از تعلل‌ها و کم‌کاری‌ها انتقاد کردند؛ ازاین‌رو باید با توجه به اهمیت موضوع متولیان و مسؤولان امر به‌صورت ویژه برای هر چه سریع‌تر اجرایی شدن این طرح اقدام کنند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
عالی بو
0
0