۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۶۶۱۶۵۲
نماینده مجلس خبرگان:

تقویت حضور زنان در کشاورزی، اقتصاد جامعه را بارور می سازد

تقویت حضور زنان در کشاورزی، اقتصاد جامعه را بارور می سازد
لرستان - حجت الاسلام والمسلمین مبلغی به نقش زنان روستایی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: حضور زنان در کشاورزی سبب بارور شدن اقتصاد و کاهش فقر می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عصر دوشنبه در ششمین نشست هیات اندیشه ورزی کشاورزی در لرستان گفت: نقش زنان در برنامه ریزی و مشارکت در فرايندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مربوط به کشاورزی را باید ارتقا بخشید.

وي با بیان اینکه حضور همه جانبه زنان روستایی در کشاورزی، چه در مرحله فعالیت های یدی و چه در مرحله دانش و مدیریت و تدبیر نقشی مؤثر و پویا را بر توسعه کشاورزی ایفا می کند، افزود: کسب و کار معطوف به کشاورزی خانواده محور ماهیتى پویا دارد و اقتصاد جامعه را بر اساس اقتصاد و کشاورزی خانواده بارور می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عنوان کرد: فعال شدن هر چه بیش تر زنان روستایی در عرصه کشاورزی می تواند پیامدهای مطلوب مهمی همچون کاهش فقر و رفع مشکلات اقتصادی را در جامعه ایجاد نماید.

وي با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که نقش آفرینی بانوان کشاورز، فراتر از نیروی کار، باید در ارتباط با تصمیم گیری و مدیریت در زمینه کشاورزی نیز تحقق پیدا کند، ادامه داد: نرخ مشارکت زنان در کشاورزی خود بیانگر یک شاخص مهم برای بررسی وضعیت مطلوب در کشاورزی به ویژه از منظر منابع انسانی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فعال سازی واحد «خانواده» در حوزه کشاورزی، کارکردی مهم و مستمر در تأمین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی خواهد داشت، افزود: بر اساس نگرشی تخصصی در حوزه های اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی می توان دریافت که چرا زنان به عنوان عاملان اصلی در توسعه کشاورزی قلمداد می شوند و نیز به چه دلیل اگر حضور بانوان در این حوزه تقویت شود می توان افق گشوده تری را پیش روی توسعه اقتصادی کشور مشاهده کرد.

وی افزود: آموزه های قرآنی در زمینه حضور زنان در عرصه کشاورزی با نظرات تخصصی معاصر در ارتباط با اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی هم افق است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه قرآن کریم از خانواده شعیب پیامبر الهی به عنوان یک خانواده الگو در حوزه کشاورزی سخن به میان آورده است، ادامه داد: در آیات مربوط به این خانواده، حضرت موسی (ع) به دو خانم بر می خورد که در حال برنامه ریزی برای دام ها هستند.

وی با اشاره به فرازهایی از آیات سوره قصص افزود: با دقت در آیات مربوط به خانواده شعیب درمی یابیم که بانوان در این آیات دارای جایگاه هایی همچون فعالیت کشاورزی، اداره کردن کشاورزی، رعایت چارچوب اخلاقی به هنگام فعالیت کشاورزی، برنامه ریزی، اظهار نظر و مشاركت در فرايند تصمیم سازی کشاورزی، پایه گذاری کشاورزی در مرکز خانواده و، در یک کلام، نقش آفرینی جدی در عرصه کشاورزی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آیه( وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَان) گفت: بر اساس این فراز از قرآن کریم، آن دو زن (دختران شعیب) فعالیت کشاورزی داشتند و گوسفندان خود را برای سیراب کردن بر سر چاه آورده بودند.

وی افزود: بر اساس این آیات، زن کشاورز باید چارچوب اخلاقی و عزت خود را حفظ کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به آیه 23 سوره قصص" قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ" بیان داشت: دو دیدگاه افراطی که یکی بانوان را از کشاورزی و فعالیت دور نگاه می کند و دیگری جایگاه عزتمندانه آنها را نادیده می گیرد و چارچوبی اخلاقی برای فعالیت زن در نظر نمی گیرد، مورد تایید قرآن کریم نیست.

وی عنوان داشت: یک زن می تواند در مزرعه کار کند و مدیریت کشاورزی را به عهده بگیرد، اما حرمت و چارچوب خود را حفظ کند./۹۴۵۱/د102/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات