۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۵۳۲۴۷
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

دعا وسیله پیوند ملک با ملکوت است

دعا وسیله پیوند ملک با ملکوت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دعا ظرفیت وجودی و افق دید انسان را وسیع می‌کند، گفت: دعا وسیله پیوند ملک با ملکوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، سه‌شنبه‌شب در منبر مجازی ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد، گفت: انسان اختیار دارد هر طور که می‌خواهد با خداوند متعال راز و نیاز کند اما بهترین حالت نیایش استفاده از دعاهایی است که از ائمه اطهار(ع) نقل و به ما رسیده است.

وی درباره دعاهای مأثوره، ابراز کرد: ادعیه و دعاهای مأثوره گنجینه‌ای است که از ناحیه اولیای الهی برای سعادت بشر بیان‌شده است؛ در هیچ مکتب و مذهبی همانند دعاهایی که از ناحیه اهل‌بیت(ع) بیان‌شده وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با استناد به کلام امام خمینی(ره)، اظهار داشت: امام راحل به نقل از مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی می‌فرمودند دعاها قرآن صائد هستند؛ همان‌گونه که قرآن کریم از عالم بالا تنزل کرده تا به دست بشر رسیده روایات نیز که قرآن صائد و مضامینش همانند قرآن کریم است از عالم دنیا مرتبه به مرتبه به عرش الهی می‌رود و دعاکننده را عرشی می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کلام هر انسانی تجلی شخصیت اوست، ابراز کرد: انسان وقتی سخن می‌گوید شخصیت و روحیه‌ خودش را معرفی می‌کند؛ برای همین اگر انسان با یک دعا مأنوس باشد در اصل خودش را تحت تربیت آن امامی قرار داده که دعا از ایشان نقل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تجلی شخصیت ائمه اطهار(ع) را می‌توان در دعاهای ایشان مشاهده کرد، اظهار داشت: برای مثال دعای کمیل و مناجات شعبانیه تجلی شخصیت امام علی(ع) هستند؛ زمانی که انسان دعای کمیل را قرائت می‌کند در واقع به‌واسطه امام علی(ع) با خداوند ارتباط برقرار کرده و به‌سوی پروردگار حرکت می‌کند؛ بنابراین اگر انسان دعایی را قرائت کند و با آن انس داشته باشد تحت تربیت معصوم قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: یکی از کارهایی که ائمه اطهار(ع) به‌واسطه دعا انجام می‌دهند آن است که ظرفیت وجودی و افق دید انسان را وسیع می‌کنند و دعاکننده را بالا می‌برند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قیمت هر انسانی به‌اندازه خواسته و آرزوهای اوست، عنوان کرد: انسان‌های بزرگ خواسته و آرزوهای بزرگی دارند و در مقابل انسان‌های حقیر به دنبال خواسته و بروزهای کوچک هستند. انسان درخواست‌های دنیوی و کوچک نباید توقف کند بلکه باید به دنبال خواسته‌های بزرگ باشد و این امر را می‌توان در انس گرفتن با دعا جستجو کرد.

وی ادامه دادد: انسان اگر همه هم‌وغم خود را برای کسب رضایت الهی قرار دهد پروردگار نیز در ابتلائات و مشکلات از او دستگیری می‌کند؛ دعاها مرتبه خواسته‌های انسان را بالا می‌آورد و به آن رنگ الهی می‌دهد؛ انسان با بزرگ شدن خواسته‌هایش ظرف وجودی‌اش وسیع می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای شیطان آن است که انسان را گرفتار آرزوهای واهی می‌کند تا نتواند به‌مراتب عالیه دست یابد./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات