۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۴۶۸۵۵

بررسی برخی احکام مربوط به کرونا

بررسی برخی احکام مربوط به کرونا
کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به بررسی برخی احکام مرتبط با کرونا و دغدغه‌های مردم در زمینه سؤالات فقهی در این خصوص پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در یادداشتی به بررسی احکام مرتبط با ویروس کرونا و دغدغه‌های مردم در زمینه مسائل مرتبط با کرونا پرداخته است، مشروح این یادداشت بدین شرح است:

یکی از دغدغه هایی که همه مومنین در ایام ابتلا به ویروس منحوس کرونا در ذهن دارند مسائل و احکام شرعی مرتبط با این بیماری است.

آگاهی نسبت به احکام شرعی مرتبط با شرایط امروز از دو جهت مورد توجه و فایده می باشد:

1-عمل بر طبق وظیفه شرعی و ناخواسته مرتکب عمل خلاف شرع نشویم.

2-در دام شبهات دشمنان دین نسبت به احکام شرعی نشده و التزام ما نسبت به اوامرو نواهی الهی سست نشود.

در این نوشته در صدد آنیم که احکام مورد نیاز افراد مبتلا به این بیماری و اطرافیان ایشان و بلکه همه افراد جامعه در شرایط فعلی را بیان کنیم.

سوال1:حکم شرعی الکل  

می‌گویند الکل سفید به عنوان نوشیدنی مسکر استفاده می‌شود در حالی که نجس و خوردن آن حرام است، چگونه مساجد،حرم ها، مکان های متبرک و... با آن ضدعفونی می‌شود؟ من پرسیدم گفتند فقط این الکل سفید کشنده ی ویروس کروناست؟

جواب:

آن چه در مورد الکل حرمت دارد خوردن آن می باشد اما استفاده برای ضد عفونی کردن فتاوای مراجع معظم در مورد نجاست و طهارت الکل سفید فتاوای مراجع معظم به شرح زیر می باشد:

آیت الله خامنه ای: اگر يقين نداشته باشيد كه در اصل مست كننده و مايع است محكوم به طهارت مي‌باشد و در صورتي که جزء مشروبات مست کننده به حساب آيد بنابر احتياط نجس است ولی در هر صورت خوردن آن حرام است.

آیت الله سیستانی: پاك است.

آیت الله مکارم شیرازی: پاك است.

آیت الله شبیری زنجانی: باسمه تعالی، اگر مست كننده باشد نجس است و در صورت شك، از نظر نجاست اجتناب لازم نيست. والله العالم

آیت الله صافی گلپایگانی: اگر علم به اينكه از مسكر مايع ساخته شده، نداشته باشيد اشكال ندارد.

آیت الله وحیدخراسانی: درصورتی که از چوب یا چیز دیگر به غیر از شراب و نبیذ و فقاع ساخته شده باشد، پاک است.

در نتیجه الکل سفید پاک بوده و یک ماده برای ضد عفونی است و استفاده از آن برای حرم ها و مساجد هیچ اشکالی ندارد. البته اینکه در سوال بیان شده که تنها وسیله برای کشتن ویروس کرونا است این چنین نبوده و مواد شوینده ای مانند وایتکس نیز همین خاصیت را دارد.

سوال2:تیمم بدل از وضو به سبب ترس از سرایت مریضی

درصورتی که وضو گرفتن باعث انتشار مریضی شود می توان تیمم نمود؟

پاسخ:
خوف انتشار بیماری در صورت گرفتن وضو، از جهت علمی ثابت نشده است لذا با وجود رعایت نکات بهداشتی، باید وضو گرفت و در صورت خوف نیز می توان در محلی وضو گرفت که با ضدعفونی کردن آن محل و...، خوف مذکور نیز برطرف گردد.

سوال3:تعطیلی نماز جماعت در زمان فراگیری بیماری مسری

آیا می توان نماز جماعت را در مساجد به دلیل فراگیر نشدن بیماری تعطیل نمود؟
پاسخ:
در صورت خوف عقلائی انتشار بیماری، تعطیلی نماز جماعت اشکال ندارد البته با رعایت تمام جهات بهداشتی برقراری نماز جماعت اشکال ندارد.

سوال4: جلوگیری از صله رحم به دلیل احتمال سرایت مریضی

آیا شوهر می تواند به خاطر اینکه احتمال مریض شدن در ملاقات والدین وجود دارد از این کار جلوگیری کند؟
پاسخ:
اگرچه صله رحم واجب است ولیکن منحصر به دید و بازدید حضوری نمی باشد و این کار را می توان از طریق دیگر نیز انجام داد.

سوال5: حکم رفت و آمد ساکنین شهرهای آلوده به شهرهای دیگر

حکم رفت وآمد افراد از شهرهای آلوده به بیماری به شهرهای دیگر چیست؟
پاسخ:
اگر قانونی در این زمینه وجود دارد لازم است که مراعات شود.

سوال6: حکم مراجعه به پزشک برای بیمار

حکم کسی که مریض است ولی پزشک مراجعه نمی کند نسبت به خودش چیست اگر بمیرد قتل نفس کرده است؟
پاسخ:
در صورت خوف ضرر قطعی و یا معتنابه و یا خوف فوت، اقدام به درمان واجب است.

سوال7:غسل، کفن و نماز میت بر اثر کرونا:

سؤال: اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست؟

پاسخ: مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.

در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و – هر چند از روی لباس – کفن کرده و دفن نمایند.

نتیجه:

گستره احکام شرعی به گونه ای است که تمام زندگی انسان را در برگرفته و انسان مومن در همه شرایط به دنبال دانستن بایدها و نبایدهای الهی می باشد.

امیدوارم به حق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام به زودی زود شاهد سلامت و آرامش جامعه اسلامی و جامعه بشری باشیم./1304/د102/ب1

پی نوشت:

1-پایگاه اینترنتی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) pasokhbesoalat.ir
2-اپیلکشن اندرویدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینیhttp://pasokhgoo.ir

3-سایت مقام معظم رهبریhttps://www.leader.ir/fa

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات