۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۱۰۷۴۷
سخنران حرم مطهر رضوی:

دعا جایگزین تکالیف و مسؤولیت ها نمی شود

دعا جایگزین تکالیف و مسؤولیت ها نمی شود
حجت الاسلام موسوی کاهانی گفت: دعا امری تعبدی است و بدانیم که دعا جایگزین تکالیف و مسؤولیت ها نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موسوی کاهانی، سخنران حرم مطهر رضوی، شب گذشته در حرم مطهر رضوی و در جمع زائران و مجاوران به مرتبه دعا و نیایش اشاره کرد و گفت: مفاهیم دینی مانند قناعت، نماز، روزه و دعا و نیایش اگر به خوبی شناخته، فهمیده و عمل شود، بهترین راهگشای زندگی ما است.

وی با بیان این که در دعا و نیایش مخاطب حضرات معصومین ذات اقدس احدیت است، اظهار کرد: مخاطب معصومین گاهی مردم بودند که از آن تعبیر به خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار می شود و در این فرمایشات حجت خدا و معصوم موظف است به حکم شرع این واژه ها را در سطح فهم ما تنزل داده و وظایف ما را به ما بفمانند اما گاهی مخاطب معصومین خداوند است که از آن تعبیر به دعا و نیایش می شود.

حجت الاسلام موسوی کاهانی افزود: معصومین در فرمایشات خود در غالب دعا و نیایش محذور عقلی و شرعی ندارند و نیز در اوج گرفتن کلمات خود حد و حصری ندارند بنابراین بزرگان، محدثین و مفسرین می فرمایند که اگر می خواهید در کلاس دین به جایی برسید سعی کنید با فرمایش معصومین در غالب دعا و نیایش انس بگیرید.

کارشناس مذهبی با اشاره به سفارش قرآن در خصوص دعا و نیایش، ابراز کرد: قرآن و دعا همگون و یکسان است و قرآن از بالا به پایین و دعا از پایین به بالا می رود و از ذلت انسان رابه  عزت می برد و این هنر نیایش است.

وی به نکات مورد توجه در دعا اشاره و اظهار کرد: باید به جایگاه و عظمت دعا در قرآن و حدیث، آداب دعا و موانع استجابت دعا توجه کنیم همچنین به این که در دعا از چه کسی چه چیزی بخواهیم، توجه شود و بدانیم که دعا جایگزین تکالیف و مسؤولیت ها نمی شود.

حجت الاسلام موسوی کاهانی با بیان این که دعا مانند نماز، روزه و دیگر امور دینی امری تعبدی است، گفت: انسان به صورت فطری خدا را می خواند و به خصوص در مواقع سختی و مشکلات خدا را یاد می کند اما وقتی سختی های وی تمام شد از یاد خدا می رود.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: خداوند در قرآن می فرماید:«ای مردم همه شما فقیر و نیازمند به سوی خداوند هستید و این که خدا است و غنی و ستوده است.» بنابراین انسان به صورت ذاتی محتاج است و اگر انسان احساس نیاز کند همه مشکلات وی حل می شود اما اشتباه او این است که این نیاز را به سمت خدا نمی آورد و نیاز خود را جای دیگر می برد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات