۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۹۱۳۸۸
مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند مطرح کرد؛

ضرورت حمایت از دین پژوهان

ضرورت حمایت از دین پژوهان
حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه باید از دین پژوه حمایت شود، گفت: بسیاری از دبیرخانه‌ها و مؤسسات به صورت مستقیم به دنبال دین پژوهی نمی‌روند.

حجت الاسلام محمودی، مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه ابتدای انقلاب اسلامی پژوهش‌ها در سایر ابعاد تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه در سال 77 نخستین کنگره دین پژوهی در قم برگزار شد و در واقع مباحث دینی و پژوهش‌های دینی از آن تاریخ کلید خورد، گفت: باید پژوهش‌های دینی ما از طریق یک اصول علمی شکل بگیرد.

مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه نتوانستیم از پژوهش‌های میدانی استفاده کنیم و پژوهش‌های ما بیشتر کتابخوانی بوده است، افزود: در حال حاضر انگیزه‌های معنوی در کشور کاهش یافته و بیشتر جنبه مادی گرایی رواج پیدا کرده است.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: سیاست‌زدگی دین پژوهان دینی یکی از مشکلات است زیرا برخی به جای اینکه مطالب تحقیقی خودشان را بدون تعصب بنویسند به فکر سیاست هستند و تنها منافع خودشان را در نظر می‌گیرند.

وی، نداشتن قدرت نقدپذیری را یکی دیگر از مشکلات دانشمندان و دین پژوهان دانست و ادامه داد: دانشمندان علوم دینی به دلیل اینکه با مباحث دینی سر و کار دارند قدرت نقدپذیری زیادی ندارند لذا این سبب می‌شود که دین پژوهی عمیقی نداشته باشیم.

مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند خاطرنشان کرد: برخی از دین‌پژوهی‌ها و تحقیقات انجام شده مطابق با نیازهای جامعه نیست که باید این تحقیقات بیشتر به سمت نیازها باشد و با برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و پژوهش‌های میدانی می‌توانیم به نیازهای جامعه برسیم.

حجت الاسلام محمودی اظهار کرد: برخی از مدعیان به نام دین رفتارهای ناشایست انجام می‌دهند البته رفتارهای آن‌ها نشان از مشکل داشتن دین نیست و مشکل از خودشان است.

وی با بیان اینکه باید از دین پژوه حمایت صورت بگیرد، افزود: بسیاری از دبیرخانه‌ها و موسسات به صورت مستقیم به دنبال دین پژوهی نمی‌روند./9314/پ310/ب1

 

ارسال نظرات