۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۸۹۳۳۳
آیت الله مهدوی:

جامعه بدون کینه توزی افراد از نفوذ دشمن در امان است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: فایده اجتماعی عدم کینه داشتن مسلط نشدن دشمن بر جامعه ای است که افراد آن نسبت به یکدیگر کینه توز نیستند، چنین افرادی هر چند در یک جامعه کوچک مورد حمایت و ایثار کردن یکدیگر قرار می گیرند و در نتیجه دشمن نیز نمی تواند بر آن ها تسلط پیدا کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: کینه مؤمن اعمال حسنه را از بین می برد.

وی در ادامه بررسی اثرات منفی کینه توزی بر سیر معنوی انسان افزود: اطلاع داشتن از مفسده یک عمل، نفرت از آن عمل و اراده ترک کردن آن را در وجود انسان قوی تر می کند.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: بحث ما راجع به ضررهای کینه توزی نسبت به مؤمن است وگرنه نسبت به دشمنان که قطعاً باید بغض و کینه داشت و مقتضای مؤمن بودن کینه دشمن است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: در روایات ضررهای متعددی برای کینه توزی گفته شده است از جمله این که رأس عیوب و درشت ترین آن ها کینه است، کینه اسلحه شرّ و بدترین چیزی است که در دل سکونت می کند، کینه بذر شرّ است به این معنا که شرّ را پخش می کند، کینه بیماری دل ها است و حسنات را حبط و نابود می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خالی کردن دل از کینه مؤمن سه فایده دارد، اول این که قلب و فکر شخص راحت و آسوده می شود و آرامش پیدا می کند، خداوند که می فرماید از خطاهای دیگران بگذر و آن ها را ببخش همه اش سود و منفعت است و قطعاً خداوند به دنبال ضرر کردن انسان نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: فایده دوم عدم کینه توزی به دست آوردن رضایت پروردگار است که از بهشت نیز بالاتر و ارزشمندتر است، فایده اجتماعی کینه نداشتن مسلط نشدن دشمن بر جامعه ای است که افراد آن نسبت به یکدیگر کینه توز نیستند، پیامبر(ص) می فرمایند هنگامی که امت من نسبت به یکدیگر کینه ای در دلشان نباشد هیچ دشمنی نخواهد توانست بر آن ها مسلط شود، چنین افرادی هر چند در یک جامعه کوچک مورد حمایت و ایثار کردن یکدیگر قرار می گیرند و در نتیجه دشمن نیز نمی تواند بر آن ها تسلط پیدا کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به قسمتی از آیه دهم سوره حشر که می فرماید«وَلا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلا لِلَّذِینَ آمَنُوا» افزود: از خداوند می خواهیم که کینه هیچ مؤمنی را دلمان قرار ندهد، گاهی انسان اعمال صالح زیادی انجام می دهد ولی نمی داند که کینه مؤمن در دل او اعمال حسنه اش را از بین می برد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطر نشان کرد: روزی امام کاظم(ع) به صفوان فرمودند تو اعمال پسندیده ای انجام می دهی ولی اکنون مرتکب عمل ناپسندی شده ای چرا که شترهایت را به طاغوت که همان هارون است اجاره داده ای، صفوان گفت هارون قصد رفتن به مکه را داشت و به این خاطر شترهایم را به او اجاره دادم، امام فرمودند مؤمن نباید راضی به زنده ماندن ظالم باشد وگرنه در گناهش شریک است و تو به همین اندازه راضی هستی که او زنده از سفر برگردد و هزینه اجاره شترها را به تو دهد و او نیز سخن امام را تأیید کرد.

وی در پایان گفت: وجود دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران سراسر بغض و کینه است و از خداوند می خواهیم که همه دشمنانمان از جمله آمریکا و اسرائیل ریشه کن و نابود شوند، امام زمان(عج) می فرمایند اگر من به یادتان نبودم بلاها بر شما نازل می شد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند./867/پ203/ب1

ارسال نظرات