۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۸۹۲۰۰
آیت الله مهدوی:

گرفتاری روز قیامت نتیجه بی توجهی به گناهان ظاهراً کوچک است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، سبک شمردن یک گناه، سبب بزرگ شدن آن گناه می شود چرا که این گناهان به ظاهر کوچک هستند که از دیدگاه انسان مخفی می مانند و فراموش می شوند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در جنب میدان امام برگزار شد، گفت: اطلاع داشتن از مفاسد و مصالح یک امر، عامل بسیار مهمی در تشویق کردن یا مانعیت ایجاد کردن برای آن امر محسوب می شود.

وی در ادامه بررسی اثرات منفی کینه توزی بر سیر معنوی انسان افزود: تعداد زیادی از احادیث منقول از اهل بیت(ع) در رابطه با اثرات منفی کینه توزی بیان شده است؛ اطلاع از هشدارهای اهل بیت(ع) در این زمینه فواید زیادی دارد از جمله این که شخص کینه توز اهمیت زیادی به معالجه کینه در دلش می دهد و از طرف دیگر تبیین ضررهای کینه توزی عامل بسیار مهمی برای معالجه آن از سوی شخص کینه توز خواهد شد.  

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، سبک شمردن یک گناه، سبب بزرگ شدن آن گناه می شود چرا که این گناهان به ظاهر کوچک هستند که از دیدگاه انسان مخفی می مانند و فراموش می شوند از این رو بدون توجه به معالجه و توبه کردن از آن، در روز قیامت گرفتار همین گناهان به ظاهر کوچک خواهیم شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علم داشتن به مواضع یک مسأله فایده عملی برای انجام یا ترک آن مسأله دارد، ادامه داد: شخصی که از مفاسد یک امر مطلع می شود به صورت خودکار از آن امر نفرت پیدا می کند و از طرف دیگر اگر نسبت به فواید یک مسأله اطلاع پیدا کند، محبتی برای انجام آن در دلش ایجاد می شود و به انجام دادن آن مشتاق می شود.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، کینه بالاترین درد را به انسان وارد می کند و رتبه انسانی را پایین می آورد، همچنین کینه بیماری است که انسان را به زمین می زند و آتشی در دل است که فقط به واسطه مرگ یا نابود کردن معلول کینه توزی خاموش می شود، امیرمؤمنان(ع) در ادامه روایت راجع به کینه می فرمایند، کینه توزی از خصلت های انسان شرور است، امام علی(ع) تعبیر دیگری نیز در این مورد به کار می برند که کینه توزی بدترین خُلقیات است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با بیان این که کینه توزی انسان را از مقام انسانیت دور می کند، افزود: حسد همسایه کینه است یعنی حسادت داشتن سبب کینه توزی می شود، حسادت به معنای آرزوی زوال نعمت از شخص مورد حسادت است، اگر حسادت انسان به واسطه زوال نعمت از شخص مورد حسادت، برطرف شود، کینه به وجود نمی آید ولی اگر حسادت عملیاتی نشود، کینه در دل انسان قوی می شود./867/پ203/ب1

ارسال نظرات