۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۵۸۰۹۸۱
آیت الله مهدوی:

طلبه باید پاسخگوی سؤالات و شبهات مردم باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نکته ای که یک طلبه باید مورد توجه قرار دهد این است که باید همانند پیامبر(ص) که وقتی از ایشان راجع به ذوالقرنین پرسیدند جواب دادند طلبه هم باید آمادگی پاسخ گویی به سؤالات و به ویژه شبهات را داشته باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن که روز چهارشنبه که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: مجری دین عالم دین است.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیات هشتاد و سوم و هشتاد و چهارم که می فرماید«وَيَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا، إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا» را تلاوت کرد و افزود: داستان این آیات مربوط به جناب ذی القرنین است، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید جناب ذی القرنین در کره زمین تمکن زیادی داشته است و سبب های زیادی برای او قرار داده بودیم تا جایی که اراده هر کاری را می کرد آن را به فعلیت می رساند.

آیت الله مهدوی آیات هشتاد و پنجم تا هشتاد و هشتم که می فرماید«فَأَتْبَعَ سَبَبًا، حَتَّى إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا، قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا، وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا» را تلاوت کرد و افزود: بر اساس متن قرآن جناب ذی القرنین به دنبال سببی حرکت کرد و به جایی سفر کرد که آب و هوای خاصی داشت و اهالی آن مشرک بودند لذا خطاب به ذی القرنین گفته شد اگر دوست داری آن ها را عذاب کن و یا این که آن ها را عفو کن، جناب ذی القرنین عرضه داشت اگر دست از شرک برنداشتند آن ها را عذاب می کنیم و در قیامت نیز به عذاب سختی گرفتار می شوند ولی اگر شرک را کنار گذاشتند آن ها را عفو می کنیم و بر آن ها آسان می گیریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: راجع به جناب ذی القرنین مطالب زیادی گفته شده است، مثلاً صاحب المیزان معتقد بوده است که جناب ذی القرنین همان کوروش است که در تخت جمشید خاک شده است و عده ای دیگر این اسم را به افراد دیگری نسبت می دهند؛ دلیل نام گذاری ذی القرنین نیز دارای شبهات زیاد و متفاوتی است که بحث کردن راجع به آن فایده مؤثری ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: در زمان حال مطلب یقینی راجع به ذی القرنین نداریم ولی می توانیم احتمال پنجاه درصد بدهیم که ایشان همان کوروش بوده است، اگر ذی القرنین همان کوروش باشد در این صورت کوروش مؤمن به خداوند و انبیا و معاد بوده است و عده ای را نیز مؤمن به خداوند کرده است.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: نکته ای که یک طلبه باید مورد توجه قرار دهد این است که باید همانند پیامبر(ص) که وقتی از ایشان راجع به ذوالقرنین پرسیدند جواب دادند طلبه هم باید آمادگی پاسخ گویی به سؤالات و به خصوص شبهات را داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: هر رشته ای یک متخصص دارد که معصوم هم نیست و دیگران حق توهین به او را ندارند ولی فقط به رشته دینی توهین می شود چون دشمنان ما از عالم سیلی خورده اند و از پزشک و مکانیک سیلی نخورده اند، مجری دین عالم دین است.

وی با اشاره به نقش مهم علما میان مردم ابراز کرد: امام هادی فرمودند، در دوران غیب فرزند ما اگر این علما نبودند که مردم را از دام ابلیس نجات دهند همه مردم مرتد می شدند، دوران غیبت مانند رهاشدن در تاریکی نیست و در دل تاریکی نیز راعی و مراعات کننده مصلحت برای مردم قرار دارد.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش دستوری به ما دادند و گفتند شما باعث آرامش و سکینه مردم هستید و بیشتر پاسخ گوی مردم باشید و ارتباطتان را با مردم قطع نکنید./867/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات