۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۸۰۸۹۳
استاد حوزه علمیه:

طلبه ها مشکلات حوزه را از طریق تریبون آزاد بیان کنند

حجت الاسلام پوراصل با اشاره به بخشی از مشکلات آموزشی و تهذیبی حوزه بر ضرورت تقویت بُعد مطالبه گری طلاب تأکید کرد و گفت: طلبه ها مشکلات حوزه را از طریق تریبون آزاد بیان کنند.
حجت الاسلام روح الله پوراصل استاد حوزه علمیه بناب

حجت الاسلام روح الله پوراصل استاد حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به فرارسیدن سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه به ارزیابی و آسیب شناسی این نظام پرداخت و عنوان کرد: یکی از مسائل مهم به روز رسانی متون و کتاب های حوزوی و متناسب کردن آنها با نیازهای روز است.

وی افزود: متأسفانه امروز غالب امور آموزشی و تهذیبی حوزه آماری شده است، بنابراین آموزش در کنار تهذیب باید رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد، البته تهذیب به معنای آمارهای معاونت تهذیب نیست بلکه استاد حوزه خود مشوق اخلاق عملی برای تربیت واقعی طلاب باشد و نه کلیشه ای و عملکردی و روی کاغذ.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ضرورت استفاده درست از منابع دینی و حوزوی و همین طور شیوه برخورد صحیح با طلبه در حوزه، تأکید کرد: شناسایی استعداد طلاب بر اساس آموزه های دینی و نه مدیریتی باید شکل بگیریم، ما منابعی از اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام و غیر آن داریم که ما را از بسیاری متون دیگر بی نیاز می کند؛ چرا به این منابع توجه جدی صورت نمی گیرد.

وی افزود: امروز مشکل اساسی این است که طلبه وقتی وارد حوزه می شود مجبور است 10 سال از عمر خود را برای چیزهایی که بگذارد که شاید خروجی چندانی در جامعه نداشته باشد، یعنی طلبه حس می کند مطالبی که خوانده قابل استفاده نیست بنابراین باید تحول اساسی صورت بگیرد چراکه کل افرادی که وارد حوزه می شوند نمی توانند مرجع تقلید بشوند.

حجت الاسلام پوراصل با اشاره به این که جامعه دینی ما به مبلغان عمل گرا و توانمند در ارتباط با جوانان نیازجدی دارد، گفت: در حوزه اگر طلبه ای قصد داشت مبلغ دینی شود و از این راه در خدمت اسلام گامی بردارد به او کمک کنیم و منابعی که در دست داریم را به صورت عصاره کاربردی به علاوه تربیت دینی به او منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات امروز حوزه بحث مدرک گرایی است که حتی در دانشگاه آفت بود و وقتی وارد حوزه شد آفت آن بیشتر هم شده است، امروز می بینیم کسانی که مدرک دارند و به صرف مدرک خود در جایگاه های مختلف کار می کنند گاهی آسیب هایی که می رسانند بیش از خدمت آنها است؛ کسی که مدرک داشته باشد مورد قبول است ولی اگر یک مبلغی یا استاد حوزه ای که محبوبیت دارد، عمل گرا است، روابط عمومی بالایی دارد و می تواند با جوانان ارتباط برقرار کند اجازه ورود به محیط های علمی ندارد ولی کسی که دکتری دارد به راحتی سرکار می رود و کسی هم بررسی نمی کند.

مبلغ و کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به لزوم کار دقیق و برنامه ریزی شده در محیط های علمی دانشگاهی گفت: بنده خودم در دانشگاه کل تلاشم این است که در فضای دانشگاهی خراب کاری هایی که از سوی برخی افراد ایجاد شده را اصلاح کنم و در حقیقت استفاده مفیدی از معلومات ندارم بلکه بیشتر تلاش می کنیم با اخلاق و رفتار خودمان آسیب هایی که زده اند را گند زدایی کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی علمی با کار کلیشه ای و آماری نمی شود، گاهی اوقات می بینیم حتی متولی امر و مدیر حوزه بر اساس یک معیارهایی گزینش شده که عکس نتیجه دلخواه در این مورد را می دهد چون کسی دنبال عالم اخلاق متدین و متعهد و مسائل اجتماعی نیست، در حالی که مدیر و استاد نقش اساسی دارد گاهی یک استاد با طرز تفکر و منشی و شیوه برخوردی که داشت آن چنان طلاب را تحت تأثیر قرار می داد که همه شیفته او می شوند.

حجت الاسلام پوراصل با بیان این که یک استاد حوزه باید شرایط طلاب را درک کند، گفت: استادی که همراه طلبه باشد و بیرون از کلاس درس هم او را رها نکند، چندین برابر افراد دیگر اثر می گذارد، این چنین افرادی در حوزه به عنوان نمونه عملی هستند در یک کلام اگر بخواهیم به حوزه مطلوب و ایده آل برسیم باید به منویات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم.

وی عنوان کرد: به نظر شما چرا نظرات رهبر معظم انقلاب در مورد مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی گوش داده می شود و مسؤولان در عمل کار دیگری عمل می کنند؟ دلیل این مطلب این است که هنوز سطح افکار عمومی پایین است، بنابراین اگر سطح فکری بالا بیاید مسؤولان مجبور می شوند که فرمایشات رهبری را اجرا کنند، در حوزه هم طلاب مطالبه گری نیست به همین جهت اگر تریبون آزادی وارد حوزه شود و این مطالبه گری را بخواهد تا افکار عمومی بین طلاب تشویق شود، شورای مدیریت حوزه نیز به خواسته های حق طلاب تن می دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که باید سطح مطالبات عمومی بالا برود، ابراز داشت: حوزه های امروز واقعا پاسخگو نیستند و اگر هم تعدادی طلاب پاسخگو داریم به این دلیل است که خودشان کار کردند، در بدنه و جو عمومی حوزه به دلیل عدم مطالبه گری با این که غنای سرمایه ای داریم ولی در عمل فقیر هستیم که باید این مطلب اصلاح شود./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات