۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۷۶۹۳۱
آیت الله سعیدی:

برخی از مشکلات جامعه به خاطر گفتار نسنجیده مسؤولان است

امام جمعه قم با اشاره به مشکلات امروز جامعه، گفت: اگر مردم و مسؤولان در سخنان خود، زبانشان را کنترل کنند و هر حرفی را در هر جایی نزنند، بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های جامعه که خود آسیب‌ها را دوچندان می‌کند، برطرف می‌شود.
دیدار اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت با آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار جمعی از کارکنان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) که در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر برگزار شد به بررسی برخی از ضرورت های اخلاقی پرداخت و اظهار داشت: در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم‌السلام، نصایح ارزشمندی از جناب لقمان مطرح است که برای همه ما درس است. 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به نصایح حضرت لقمان به فرزندش، گفت: جناب لقمان به فرزندش بیان می‌دارد که من در محضر 400 پیامبر الهی خدمت کرده‌ام و از مجموعه رهنمودهای آن‌ها، چهار سخن را برگزیده‌ام. نخست این‌که هرگاه در نماز بودی، قلبت را حفظ کن چون نماز ارتباط با خداست.

امام جمعه قم با بیان این‌که نماز تنها مختص دین اسلام نیست، بلکه در تمامی ادیان الهی نماز در شکل‌های مختلف وجود داشته است، ابراز داشت: حضور قلب داشتن در نماز  موجب می‌شود که انسان از فحشا و منکرات دور بماند؛ این در حالی است که اگر کسی نماز می‌خواند و به سراغ گناه و پلیدی هم می‌رود، در ادای این واجب الهی کوتاهی صورت گرفته است.

وی افزود: جناب لقمان در دیگر توصیه‌ها به فرزند خویش می‌فرماید که هرگاه بر سر سفره‌ای نشستی، شکمت را حفظ کن، هرگاه در خانه دیگری وارد شدی، چشمان خود را حفظ کن و هرگاه در میان مردم هستی، زبان خود را کنترل کن.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مؤمن هیچ‌گاه پرخوری و بدخوری نمی‌کند، گفت: تغذیه در اسلام اهمیت زیادی دارد و افزون بر سلامت جسم، لقمه حلال نقش زیادی در سعادت انسان و قرار گرفتن او در مسیر بندگی خداوند دارد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 51 سوره مبارکه مؤمنون می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً...»؛ این آیه نشان می‌دهد که بین عمل صالح و غذای پاکیزه و طیب نقش مستقیم وجود دارد؛ بر این اساس کسانی که نسبت به غذای حلال بی‌تفاوت باشند، خود را از سعادت ابدی بی‌بهره می‌سازند؛ مانند کسانی که در روز عاشورا به دلیل خوردن لقمه حرام، سخنان و نصایح امام حسین علیه‌السلام را گوش نمی‌دادند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که مال حرام زیاد نمی‌شود و اگر هم زیاد شود، برکت ندارد، گفت: امروز شاهدیم افرادی که در راه اخلال و فساد اقتصادی با انگیزه‌های مختلف گام برمی‌دارند، در دادگاه‌ها محکوم می‌شوند و آبروی خود و خانواده‌شان می‌رود. ممکن است برخی در این مسیر مالی هم جمع‌آوری کنند، ولی این ماه برکتی برای آن‌ها نخواهد داشت.

وی افزود: بر اساس سخن امام صادق علیه‌السلام، در پیشگاه خداوند متعال، پرهیز از لقمه حلال، بهتر از دو هزار رکعت نماز مستحبی است.

آیت‌الله سعیدی درباره حفظ نگاه در کلام لقمان گفت: نگاه کنترل نشده، بستری برای بزرگ‌ترین گناهان است؛ با بررسی حوادثی که بشریت امروزی با آن رو به رو است، مشاهده می‌شود که دلیل بسیاری آن‌ها به دلیل نگاه‌داشتن به مال و مقام یا نگاه به اجنبی است.

امام جمعه قم درباره حفظ زبان ابراز کرد: زبان سرآغاز بسیاری از گناهان است که در قالب‌های مختلف دروغ، تهمت، غیبت، سخن‌چینی، فاش کردن اسرار افراد و اسرار نظام نمود می‌یابد؛ متأسفانه امروزه در فضاهای ایجادشده برای حرف زدن، برخی با حیثیت مردم و نظام بازی می‌کنند و نسبت به حفظ زبان یا سخن بی‌توجه‌اند.

وی با اشاره به برخی مشکلات امروزی جامعه اظهار داشت: اگر مردم و مسؤولان در سخنان خود، زبانشان را کنترل کنند و هر حرفی را در هرجایی نزنند، بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های جامعه که خود آسیب‌ها را دوچندان می‌کند، برطرف می‌شود./۸۳۷/پ203/ب1

ارسال نظرات