۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۵۷۵۶۶۲
آیت الله مهدوی:

راه تمام کمالات در عبودیت خلاصه می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: فهم و دانش موجب کمال می شود و همه کمالات در عبودیت خداوند به دست می آید.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: ملاک تقرب به خداوند عبودیت است.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه شصت و پنجم که می فرماید«فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَیْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا» را تلاوت کرد و افزود: حضرت موسی(ع) و وصی شان یوشع که به دنبال حضرت خضر(ع) می گشتند در مسیر مقداری از راه را اضافه رفته بودند و به ناچار آن مسیر را بازگشتند و در آن جا عبد خداوند حضرت خضر(ع) را یافتند و خداوند از نزد خود به حضرت خضر(ع) علم لدنی تعلیم داده بود.

آیت الله مهدوی با اشاره به تلاش بسیار حضرت موسی(ع) و یوشع برای یافتن حضرت خضر(ع)، ابراز کرد: روایت می فرماید اگر به طور مرتب در خانه ای را زدید بالاخره آن در به سوی شما باز خواهد شد، تلاش انسان ممکن است دیر به نتیجه برسد ولی نهایتاً به مقصود می رسد لذا نباید از تلاش کردن ناامید شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نشانه دیدن خداوند با چشم دل و بصیرت این است که شخص، دیگر نیازی به اثبات خداوند نداشته باشد، در بحث خداشناسی اگر سال ها تلاش کردیم که بی نیاز از اثبات خداوند برای خویش بشویم و به نتیجه نرسیدیم باز هم نا امید نشویم چراکه نهایتاً به مقصود خواهیم رسید.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: عبد در آیه به صورت نکره آمده است که در این جا به منظور تعظیم حضرت خضر(ع) این گونه آمده است چراکه می خواهد بگوید مخاطب و شنونده احاطه به آن شخص ندارد و او فوق تصور شما است، در حدیث آمده است که همان طور که به کنه ذات خدا و پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) نمی توان رسید، به کنه ذات مؤمن نیز نمی توان احاطه داشت و او را شناخت.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: نکته اساسی آیه این است که اگر ما نیز عبد خداوند شویم مشمول رحمت پروردگار خواهیم شد و مطالبی به ما داده و الهام می شود بدون این که آموزشی در آن جهت دیده باشیم، این حالات و مکاشفه ها معمولاً برای اولیای الهی اتفاق می افتد ولی بیان آن میسر نیست و در قالب لفظ نمی گنجد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: ملاک تقرب به خداوند عبودیت است و آن گوهری است که نهایتش به خدایی شدن و تصرف در جهان خواهد رسید ولی هدف تصرف در جهان نیست و مهم کمالی است که در وجود شخص به وسیله دانش وجود می آید، راه تمام کمالات در عبودیت خلاصه می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: فهم و دانش موجب کمال می شود و همه اش در عبودیت به دست می آید، روایت می فرماید اگر کسی واجباتش را انجام داد بیشترین تقرب را به خداوند پیدا می کند و با مستحبات تکمیل و تمام و جودش خدایی می شود، این همان عبودیت است.

وی ابراز کرد: طبق آیات ابتدایی سوره بنی اسرائیل و سوره کهف، عبودیت به پیامبر(ص) ظرفیت بخشید تا قرآن بر سینه ایشان نازل شود و عبودیت موجب گشت که پیامبر به معراج بروند؛ امام صادق(ع) به فرزندشان فرمودند،به دنبال علم سرّ باش نه علم علانیه، علم سرّ تحصیلی نیست و حصولی است و علم لدنی است که از نزد پروردگار در سینه شخص قرار می گیرد، امام فرمودند برای به دست آوردن علم لدنی مقدماتش را در وجود خودت ایجاد کن تا خداوند نیز علم سرّ را در سینه ات جای دهد و آن مقدمات بغض به دنیا و شناسایی افراد صالح و خدمت به آن ها و محکم بستن توشه و بار خویش برای مرگ است.

وی در پایان گفت: آیت الله میرجهانی در رابطه با حدیث امام صادق(ع) می گفتند، اگر کسی خدمت به افراد صالح کند هم بغض به دنیا پیدا می کند و هم بارش را برای آخرت بسته است و در واقع هر سه مورد در مورد دوم خلاصه می شود./867/

ارسال نظرات