۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۵۷۳۱۱۸
اسماعیلی:

تفاوت‌ها نباید منجر به فرقه فرقه شدن امت اسلامی شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه تفاوت‌ها باید مدیریت شود تا منجر به تنازع نشود، گفت: تفاوت‌ها نباید منجر به فرقه فرقه شدن امت اسلامی شود.
اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان، شب گذشته در جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه که با موضوع اجتماع و الفت در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: قرآن کریم در آیات متعددی تاکید و تصریح دارند که تفاوفت افکار و سلایق در میان انسان‌ها یک امر طبیعی است؛ بنابراین یکسان بودن و یکسان عمل کردن خواست خداوند و قرآن کریم نیست زیرا اگر خداوند اراده می‌کرد می‌توانست همه انسان‌ها یکسان و بدون هیچ تفاوتی خلق کند.

وی افزود: حال این پرسش مطرح می‌شود چرا امیرمومنان علی(ع) بر اجتماع و الفت داشتن میان مردم تاکید داشتند و می‌فرمایند: من حریص‌ترین فرد به اجتماع و الفت داشتن میان امت پیامبراکرم(ص) هستم؛ آیا این سخن منافاتی با تفاوت‌ها و اختلافات میان انسان‌ها ندارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اجتماع و الفت داشتن به معنای به رسمیت شناختن تفاوت و اختلاف است، ابراز کرد: اتحاد در مواجهه با اختلافات و تفاوت‌ها است که معنا پیدا می‌کند بنابراین مقصود حضرت از اجتماع و الفت آن است که تفاوت‌های فکری و سلیقه‌ای نباید منجر به پیدایش تنازع شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه تفاوت‌ها باید مدیریت شود تا منجر به تنازع نشود، اظهار داشت: تفاوت‌ها نباید منجر به فرقه فرقه شدن امت اسلامی شود از این رو مسلمانان باید یکدیگر را دعوت به گفت‌وگو کنند تا اختلافات بین آنها کم شود و مواضع خود را به هم نزدیک کنند البته این دعوت باید به شیوه مناسب و براساس کلام الهی که می‌فرماید: «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ» صورت بپذیرد.

این عضو شورای نگهبان افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: مردم را دعوت کنید اما با موعظه حسنه؛ بنابراین کسی حق ندارد برای هدایت دیگران متوسل به اجبار شود برهمین اساس مسلمانان باید یکدیگر را به اتحاد داشتن دعوت کنند و این امر باید با کلام نیکو انجام شود تا موجب تنفر از یکدیگر نشود.

وی اضافه کرد: در دعوت به اتحاد و انسجام نباید انسان‌ها محور باشند بلکه خداوند باید محور قرار بگیرد و همه باید به سوی خداوند دعوت شوند انسان مومن هنگام دعوت دیگران منافع خودش و قبیله‌اش را در نظر نمی‌گیرد بلکه منافع ملی و دینی ملاک دعوت اوست.

اسماعیلی مخاطب شناسی را در دعوت به اجتماع و الفت یک اصل دانست و گفت: مخاطب شناسی سبب می‌شود انسان براساس روحیه طرف مقابل با او سخن بگوید و نتیجه مطلوب را از این دعوت کسب کند. امام علی(ع) در سخنان خویش همیشه از شیوه دعوت استفاده می‌کردند و این دعوت تماما براساس رفتار خود مخاطبان صورت می‌پذیرفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در ستیز با دشمن ابتدا لازم است با او گفت‌وگو شود و آن را به حق دعوت کرد شاید این گفت‌وگوی نیکو باعث هدایت دشمن شود اما اگر بر خواسته ناحق خود ایستاد اگر به اصل و اساس لطمه وارد نکرد باید با او مدارا شود و مراد از این مدارا تحمل تفاوت‌ها است نه سازش و قبول کردن افکار ناصحیح دشمن.

این عضو شورای نگهبان اضافه کرد: هادیان الی الله فارغ از صفت زودرنجی و کم حوصلگی در نهایت ادب با زبانی نرم و شیرین دیگران را به حق دعوت می‌کنند بر همین اساس این افراد در جذب به اتحاد و انسجام بسیار موفق هستند.

وی با بیان اینکه مدارا سبب محبت می‌شود و این محبت عاملی برای جذب مخالفان و رفع کینه‌ها است، خاطرنشان کرد: در دعوت مخالفان ابتدا باید از سخن حکیمانه و جدال احسن بهره برد و در مرحله دوم با مدارا تلاش شود تفاوت‌ها به تنازع تبدیل نشود و این امور تا زمانی قابل اجرا است که به اصل و اساس دین ضربه وارد نکند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات