۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۷۲۶۵۰
با ترجمه استاد خسروشاهی؛

چاپ دوم کتاب «اسلام و هیئت» منتشر شد

کتاب «اسلام و هیئت» را پیش از این شخصیت های معروفی چون محمدباقر میرزا خسروی، استاد دکتر محمود شهابی و اسماعیل فردوس فراهانی به فارسی ترجمه کرده اند.
هبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بوستان کتاب قم چاپ دوم کتاب «اسلام و هیئت» نوشته علامه سید هبه الدین شهرستانی را با ترجمه و توضیحات استاد سید هادی خسروشاهی منتشر کرد.

در قرآن و احادیث، مطالب گوناگونی درباره آسمان، زمین، ستارگان، خورشید، ماه و دیگر مسائل مربوط به «علم هیئت» آمده و طرح همین موضوعات باعث شده است تا دانشمندان اسلامی درباره این موضوع بیندیشند و تفسیر خود را از آیات و روایات، متناسب با دستاوردهای علمی روز مطرح کنند. یکی از دانشمندان، علامه سید محمدعلی هبه الدین شهرستانی است که حدود صد سال پیش، در اثر حاضر، دیدگاه های خود را موشکافانه آورده است. این اثر در روزگار خود سرشار از نکته های بدیع درباره علم هیئت بود، ازاین رو شگفتی همگان را برانگیخت و در کشورهای اسلامی با استقبال روبرو و به زبان های مختلف ترجمه شد.

کتاب «اسلام و هیئت» را پیش از این شخصیت های معروفی چون محمدباقر میرزا خسروی، استاد  دکتر محمود شهابی و اسماعیل فردوس فراهانی به فارسی ترجمه کرده اند  که بعضی از آنها در همان شصت ـ هفتاد سال پیش چاپ و منتشر شد، اما ترجمه جدید حداقل اضافاتی به مقدار نصف مجموع مطالب چاپ اول را دارد و مترجم دهها پاورقی مبسوط و مشروح در توضیح مطالب مؤلف محترم با توجه به آخرین اکتشافات علمی درباره نجوم و آسمان شناسی، همراه عکس های جدیدی به آن افزوده است.

استاد خسروشاهی، مترجم باتجربه اثر در مقدمه ویرایش جدید می نویسد: «ما ترجمه جدید این کتاب را که یک قرن پیش تألیف و چاپ شده و در زمان خود، یکی از مهمترین کتاب ها محسوب شده است، امروزه به عنوان «بخشی از تاریخ علم هیئت» از دیدگاه یک عالم بزرگوار اسلامی به علاقه مندان علم هیئت عرضه می داریم...» و در ادامه می افزاید: «در عصر ما برای بررسی علم هیئت از دیدگاه اسلام، تألیف کتاب جدیدی با همکاری دانشمندان اسلامی و پژوهشگران علوم گوناگون، لازم و ضروری است...».

محتوای کتاب

کتاب «اسلام و هیئت» در چند مقدمه و سه بخش تنظیم شده است. در مقدمه اول، نامه سید احمد حسینی، صاحب امتیاز نشر این کتاب به استاد خسروشاهی آمده که آخرین نسخه عربی این کتاب را برای ترجمه به استاد داده است. سپس به چگونگی ترجمه این کتاب و زندگی و فعالیت های حاج سراج انصاری ـ از فعالان فرهنگی و مذهبی دوران معاصر ـ   پرداخته شده و و بهد از آن ترجمه مقدمه سید احمد حسینی در چاپ سوم متن عربی امده است.

«هدف های چهارگانه و چند مقدمه» عنوان بخش اول این کتاب به قلم علامه هبه الدین شهرستانی است که این مقدمه ها در چاپ های نخستین عربی نیامده بود و استاد خسروشاهی آنها را از روی آخرین چاپ متن عربی کتاب ترجمه کرده است.

«اسلام و هیئت» بخش دوم این کتاب استد که نویسنده محقق در آن 14 مسأله را بررسی کرده است که بیش از 350 صفحه از کتاب را دربردارد. در این بخش مسائلی چون حقیقت فلک و معنای آن، پایه و پیکره زمین، حرکت زمین، زمین متعدد است؟!، سیارات نه گانه و زمین های هفت گانه؟، حقیقت آسمان ها و زمین ها، ترکیب آسمان ها و زمین ها، مرکزیت خورشید، تحقیق در صفات خورشید، چگونگی ماهف تعداد سیارات، حیات در سیارات، شهاب ها و دنباله دارها، در تعدّد عوالم و تطامات تشریع و تبیین می شود.

بخش سوم این کتاب «ده گفتار» از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج میرزا مهدی سراج انصاری است که با عنوان «مقدمه ای در موخره» می آید و و در آن به شرح حال علامه شهرستانی، علت تألیف این کتاب و غرض از نشر این کتاب و تفریظ های دانشمندان دربارۀ آن و ترجمه های آن و متن نامه مؤلف به ایشان و مکتوبی از عباسعلی واعظ چرندانی اشاره شده که حدود یک ششم حجم کتاب است و آگاهی های مهمی دربارۀ نویسنده و این کتاب در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

مشخصات

چاپ دوم کتاب «اسلام و هیئت» در 576 صفحه، قطع وزیری، جلد گالینگور، شمارگان1000 نسخه و قیمت 26000 تومان منتشر شده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران یا سایت های مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir)  و پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir)  مراجعه کنید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید./925/ن 604/ش

 

 

ارسال نظرات