۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۵۷۱۵۸۴
آیت الله مهدوی:

عدالت محض گاهی برای انسان قابل پذیرش نیست

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: عدالت به معنای دادن حق به صاحب حق است و ظلمی در آن وجود ندارد ولی گاهی سبب ناراحتی می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: هیچ کس حقی بر ذمه خداوند ندارد.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه پنجاه و هشتم که می فرماید«وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یُؤَاخِذُهُمْ بِمَا کَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَلْ لَهُمْ مَوْعِدٌ لَنْ یَجِدُوا مِنْ دُونِهِ مَوْئِلاً» افزود: پروردگار غفور و صاحب رحمت است ولی اگر به خاطر گناهان زشت مردم می خواست آن ها را بگیرد، عذاب را بر گناهکاران واقع می کرد، برای مردم یک پناهگاهی است که هیچ راه بازگشتی غیر از آن وجود ندارد؛ خداوند متعال در کنار عادل بودن مُحسن نیز هست از این رو هم امر کننده به احسان است و هم امر کننده به عدالت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: عدالت به معنای دادن حق به صاحب حق است و ظلمی در آن وجود ندارد ولی گاهی سبب ناراحتی می شود، فرض کنید برای خرید برنج به یک مغازه مراجعه می کنید و فروشنده برای وزن کردن برنج حساسیت فوق العاده ای نشان می دهد تا به صورت کاملاً دقیق برنج را وزن کند، شما با دیدن حساسیت بیش از حد که ظلم هم در آن نیست، ناراحت می شوید.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: خداوند برخورد همراه با احسان را بر خودش واجب کرده است و همین مسأله نیز نوعی احسان است؛ ما هیچ گونه طلبی از خداوند نداریم و در صورت گناه کردن استحقاق مجازات شدن را داریم ولی خداوند با نظر رحمت به بندگانش توجه می کند؛ امام سجاد(ع) در دعایی می فرمایند، اگر یک گناه بکنم و تا آخر عُمرم از نعمت ها استفاده نکنم و دائماً حال رکوع و سجود باشم در پایان خطاب به خداوند عرضه می دارم خدایا من استحقاق محو شدن یکی از گناهانم را ندارم.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: هیچ مخلوقی حتی اهل بیت(ع) حقی بر ذمه خداوند ندارد بلکه حق اهل بیت(ع) یک حق عرضی است و ابتدایی نیست؛ کسی که این مسائل را درک کند به خوبی رکوع و سجده انجام می دهد و به هرگز خودش را طلبکار خداوند نمی داند./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات