۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۶۹۶۷۰
آیت الله مهدوی:

یاد مرگ منقطع کننده دل از لذت های دنیا است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از اسباب انقطاع از دنیا یاد وقوع قیامت است؛ یاد مرگ و قیامت انسان را از لذت های دنیوی منقطع می کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: حدیث معراج مطالب قابل استفاده بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه چهل و هفتم که می فرماید«وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الأرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا» افزود: روزی فرا می رسد که از جایگاه خودشان جا به جا می شوند و با حرکت کوه ها پستی ها و بلندی های زمین برطرف می شود، سپس همه انسان ها محشور می شوند و حتی یک نفر هم در محشور شدن فراموش نخواهد شد؛ تعابیری که در رابطه با روز قیامت است نشان از هول و هراسی است که در روز قیامت نمایان می شود.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: با توجه به این آیه و آیات قبلی اش متوجه می شویم یکی از اسباب انقطاع از دنیا یاد وقوع قیامت است؛ یاد مرگ و قیامت انسان را از لذت های دنیوی منقطع می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه چهل و هشتم که می فرماید «وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّکَ صَفًّا لَقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّنْ نَجْعَلَ لَکُمْ مَوْعِدًا» افزود: در روز قیامت همه مردم به اجبار در صف قرار می گیرند؛ خداوند در روز قیامت خطاب به مردم می فرماید نزد ما آمدید همان گونه که شما را خلق کردیم؛ همان گونه که به صورت انفرادی وارد دنیا شدیم در قیامت نیز به صورت انفرادی مسؤول اعمال خودمان هستیم و همچنین همان گونه که به صورت عُریان به دنیا آمدیم به صورت عُریان محشور می شویم، البته چنین قاعده ای برای همه انسان ها نیست.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: حدود ده یا دوازده سال پیش زمانی که برای تعمیر مقبره علامه مجلسی رفتند و به سنگ لحد رسیدند، شخصی شصت پای علامه مجلسی را در حالی که کاملاً سالم بود ملاحظه کرد و حتی کفن ایشان بعد از گذشت حدود سیصد سال هنوز سالم بود؛ راجع به شیخ صدوق نیز چنین واقعه مشابهی اتفاق افتاد که جسم ایشان بعد از گذشت نهصد سال هنوز سالم بود؛ البته چنین اشخاصی استثنا هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به حدیث معراج پیامبر(ص) ابراز کرد: حدیث معراج دارای مطالب گمشده زیادی است که بسیار قابل استفاده است، در همین حدیث آمده است یکی از دلایل این که جسم انسان بعد از مرگ متلاشی نمی شود سکونت زیاد داشتن در مساجد است.

وی در پایان با بیان این که معاد در روز قیامت جسمانی است، اظهار کرد: ظهور انسان ها در روز قیامت آن بدون لباس قباحتی ندارد چرا که اضطراب و فشار آنچنان انسان ها را فرا گرفته است که هیچ توجهی به وضعیت دیگران ندارد./867/پ203/ب1

ارسال نظرات