۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۶۹۱۹۰
آیت الله مهدوی:

توجه به فنای دنیا سبب جدا شدن دل انسان از دنیا می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر کسی مُهر فنایی که بر دنیا خورده است را درک کند، قطعاً دلبسته به دنیا نخواهد شد؛ یکی از عواملی که می تواند دل انسان را از دنیا بِکند رفتن به قبرستان به تنهایی و تفکر کردن در فنای دنیا است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: لذت های دنیا فانی است.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه چهل و پنجم که می فرماید«وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا کَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیمًا تَذْرُوهُ الرِّیَاحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ مُقْتَدِرًا» را تلاوت کرد و افزود: مجموع حیات دنیا مثل آبی از آسمان می بارد و گیاهان به واسطه آن سرسبز و خرم می شود و سپس به سبب بی آبی به خشکی می گرایند و باد آن ها را پراکنده می کند.

آیت الله مهدوی توضیح داد: امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه مسائل و مطالب بسیار زیادی را نسبت به دنیا بیان فرموده اند که فوق بیان بشر معمولی است؛ دنیا ظاهراً جلوه هایی دارد ولی باطن دنیا فنا و نابودی است از این رو قابلیت دلبستگی ندارد البته عموم مردم از این دست هستند که به واسطه آمیخته شدن با دنیا، وابسته به دنیا هم می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که توجه به فنای دنیا سبب جدا شدن دل انسان از دنیا می شود، خاطرنشان کرد: یکی از جانبازان عزیز می گفت، در جنگ هشت ساله هنگامی که همه دوستان شهید شدند و من نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودم یکمرتبه به یاد فرزندم افتادم که علاقه بسیار زیادی به او داشتم و با خودم گفتم نمی خواهم شهید بشوم لذا از فیض شهادت دور ماندم.  

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: اگر کسی مُهر فنایی که بر دنیا خورده است را درک کند، قطعاً دلبسته به دنیا نخواهد شد؛ یکی از عواملی که می تواند دل انسان را از دنیا بِکند رفتن به قبرستان به تنهایی و تفکر کردن در فنای دنیا است؛ عده ای توجه بسیار زیادی به لذت های دنیا دارند ولی وقتی با آن مواجه می شوند می بینند نیاز به این حدِ از توجه نبود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: بغض داشتن نسبت به دنیا که در روایات به آن تصریح شده است یکی از عوامل رسیدن به علم لدنی است؛ بغض دنیا به واسطه توجه به این مسأله که دنیا مزاحم قرب به محبوب است برای انسان به وجود می آید؛ عده ای برای رسیدن به محبوبشان که ممکن است یک وسیله باشد نسبت به والدینشان بغض پیدا می کنند؛ البته بغض داشتن به دنیا به سبب خلقت مکروه دنیا نیست چرا که خلقت خداوند حَسَن است و بغض داشتن به معنای بغض به دلبستگی نسبت به دنیا است./867/پ203/ب1

ارسال نظرات