۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۶۶۸۰۱
قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران:

بخشش و تغافل از راه های رسیدن به آرامش است

حجت الاسلام رجالی گفت: یکی از راه های رسیدن به آرامش مطمئن، بخشش و تغافل است؛ کسی که نسبت به خانواده خود بخشش و تغافل دارد، بیشتر مورد توجه خداست.
حجت الاسلام رجالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی، قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بعد از نماز ظهر امروز در مسجد جامع امام سجاد(ع) در رابطه با موضوع بخشش، گفت: یکی از راه های رسیدن به آرامش مطمئن از نگاه قرآن و عترت، مهارت بخشش و تغافل است.

وی افزود: یکی از ویژگی های امام حسن عسگری(ع)، بسیار اهل بخشش بودنِ ایشان است. گذشت و بخشش نسبت به خطای دیگران یکی از مهارت های زندگی است، کسی که می خواهد همیشه با دیگران در ارتباط باشد و تنها نماند باید اهل گذشت باشد.

حجت الاسلام رجالی ابراز داشت: مهروزی و گذشت از جمله مسائلی است که باعث می شود انسان در خانواده، جامعه و بندگی موفق باشد. رمز موفقیت و پیروزی پیامبر(ص) همین گذشت و مهربانی است.

وی اظهار داشت: خداوند به پیامبر(ص) می فرمایند به سبب رحمت خداست که تو با مردم  نرم خوی و مهربان بودی، این رمز موفقیت تو بوده است؛ اگر انسان سخت دل و بدرفتاری بودی مردم از دور تو پراکنده می شدند، آن ها راببخش تا من به واسطه تو آن ها را ببخشم.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اظهار داشت: اگر می خواهیم در خانواده موفق باشیم هم باید ببخشیم و هم واسطه بخشیده شدن دیگران شویم در این صورت هم خودمان لذت بخشش را چشیدیم و هم این لذت را به دیگران چشاندیم.

وی افزود: ما در مسائل شخصی حق بخشش داریم ولی در دین اجازه دست ما نیست. اصحاب همواره از امام علی(ع) گله می کردند زیرا ایشان در دین جدی بسیار بودند ولی در مسائل شخصی به راحتی گذشت می کنند مانند داستان شکافته شدن فرق سر مبارک ایشان.

حجت الاسلام رجالی بیان داشت: بخشش از لحاظ روحی و روانی شخص را راحت می کند ولی زمانی که نمی بخشد هر زمان که نام و یا چهره طرف را ببیند عصبانی می شود.کسی که نمی تواند ببخشد خودش را  از لحاظ روحی و جسمی آزار می دهد. بیشتر مشکلات در جامعه و خانواده به خاطر عصبانی بودن شخص و کنترل نکردن خودش است.

وی افزود: بخشش، نشانه بزرگان است و خداوند بزرگترین و عالی ترین نمونه این بخشندگی است. وقتی کسی را می بخشیم چون خداوند باعث این توفیق شده ما مدیون خداوند هستیم.

قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران تصریح کرد: شخصی که نسبت به خانواده خود بخشش و تغافل دارد، بیشتر مورد توجه خداست. تغافل یعنی عیبی را بدانی و از آن چشم پوشی کنی ولی گذشت یعنی طرف مقابل، متوجه اطلاع شما از خطا است و بعد شما گذشت می کنید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند خود تواب است و به ما نیز این صفت را داده است. اسلام دینی است که در هیچ نقطه ای بن بست ندارد و همیشه راه بخشش و توبه باز است. بخشش زمانی که شما قدرت تلافی دارید بهتر است./969/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات