۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۶۵۲۹۹
آیت الله مهدوی:

ترجیح کار کم اهمیت بر کار پر اهمیت، لهو است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان در دو سال اول زندگی به بازی مشغول است و از آن در قرآن به لعب تعبیر شده است، بعد از مدتی به لهو دچار می شود یعنی کارهای کم اهمیت را به کارهای پُر اهمیت ترجیح می دهد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که در حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: انسان بعد از سپری شدن دوران تفاخر، به تکثیر مال و اولاد علاقه پیدا می کند.

وی در ادامه مبحث روزهای گذشته افزود: شهوت به معنای میل و شوق بسیار زیاد داشتن نسبت به چیزی است؛ مثبت و منفی بودن شهوت منوط به متعلَّق شهوت است؛ ما از خداوند درخواست می کنیم که ما را به ملاقات خودش مشتاق کند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: شهوت های جسمانی و دنیوی نمایه های زیادی دارد، شهوت داشتن به طعام، شهوت داشتن به زیبایی، شهوت بقا و شهوت جنسی که در دو کانال مشروع و غیر مشروع قرار می گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عُمر طولانی و حبّ به بقا در وجود انسان قرار داده شده است، چه می توان کرد که مُهر فنا بر این دنیا خورده است ولی آخرت سرای بقا است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: شهوت داشتن به طعام نشانه ای دارد که در روایت به آن اشاره شده است؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اگر خوردن نان خالی به دهان شخصی طعم بدهد، شهوت طعام ندارد وگرنه به طعام شهوت دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: ظاهر رفتار در استفاده از دنیا نشان دهنده وابستگی به دنیا نیست بلکه قرآن می فرماید اگر چیزی از دنیا از شخصی گرفته شد یا چیزی از دنیا به آن شخص داده شد و آن شخص خوشحال و ناراحت نشد، وابستگی به دنیا ندارد.

وی با تقسیم بندی کردن شهوت به اختیاری و غیر اختیاری و با اشاره به بخشی از آیه بیستم سوره حدید که می فرماید«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ...» افزود: انسان در دو سال اول زندگی به بازی مشغول است و از آن به لعب تعبیر شده است، بعد از مدتی به لهو دچار می شود یعنی کارهای کم اهمیت را به کارهای پُر اهمیت ترجیح می دهد، بعد از سپری شدن عُمر در حدود سن ۱۴ سالگی انسان به زیبایی های ظاهری اش اهمیت زیادی می دهد و در سن ۲۰ سالگی تا ۳۰ سالگی برای فخر فروشی به دیگران تلاش بسیار زیادی به کار می گیرد؛ بعد از سپری شدن دوران تفاخر، انسان به تکثیر مال و اولاد علاقه پیدا می کند.

آیت الله مهدوی در پایان تشریح کرد: عموماً نفس انسان بر عقلش غلبه دارد چرا که شهوت های نفسانی حسی و قابل لمس است و امور آخرتی غیر حسی و غیر قابل لمس است و نیاز به تفکر بسیار زیادی دارد، به همین سبب افراد در امور دنیوی به توفیق دست می یابند./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات