۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۵۶۰۶۴۵
آیت الله مهدوی:

زهد در دنیا سبب فراغت فکر می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بزرگانی چون امام خمینی(ره) که ابر قدرت ها از آن ها هراس داشتند زندگی شخصی خودشان در نهایت سادگی بوده است، سیر معنوی ما این است که فکرمان فارغ شود و زهد در دنیا داشته باشیم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: مؤمن هیچ گاه به بن بست گرفتار نمی شود.

وی در ادامه تفسیر سوره کهف، آیه شانزدهم که می فرماید«وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقًا» را تلاوت کرد و افزود: رئیس و بزرگ اصحاب کهف به آن ها گفت، زمانی که از مشرکین و رفتارشان که عبادت غیر خدا می کردند فاصله گرفتید و اعتزال کردید به غار پناه برید تا خداوند رحمتش را بر شما بگستراند و در امورتان مرفق و گشایش مهیا کند.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: نکته تربیتی آیه برای طلبه ها این است که روحانی ابتدا باید مؤثر در جامعه باشد و اگر می تواند جلوی گناه را بگیرد و اگر از گناه جلوگیری نکند خودش هم آلوده می شود و ممکن است عذاب نازل شود و تر و خشک را باهم بسوزاند، مانند اصحاب سبت که فقط گروهی که نهی از منکر می کردند نجات یافتند و افرادی هم که ماهی گیری نمی کردند اما ساکت بودند و به نهی از منکر گروه دیگر ایراد می گرفتند نیز عذاب شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اصحاب کهف زمانی که دیدند نمی توانند کاری بکنند و ممکن بود آلوده به گناه شوند به غار هجرت کردند، گاهی برای انجام اعمال عبادی باید هجرت کنیم، عده ای که به سفرهای خارجی می روند اگر یقین دارند که در آن کشور امکان استفاده از روسری و چادر نیست نباید به آن مکان بروند و حرام است.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: نکته بعدی آیه امید داشتن است و اصحاب کهف نیز نا امید نشدند و به غار رفتند تا  در آن جا عبادت خداوند را انجام دهند، مؤمن هیچ گاه به بن بست گرفتار نمی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انقطاع اصحاب کهف از دنیا و رفتن به غار سبب نزول رحمت الهی و گشایش بر آن ها شد، طلبه نیز باید انقطاع از دنیا داشته باشد و زیّ طلبگی را رعایت کند و وضع زندگی اش کمی از سطح متوسط جامعه کمتر باشد، گرفتاری دائمی نیست و خدا راه را باز می کند.

وی در پایان افزود: بزرگانی چون امام خمینی(ره) که ابر قدرت ها از آن ها هراس داشتند زندگی شخصی خودشان در نهایت سادگی بوده است، سیر معنوی ما این است که فکرمان فارغ شود و زهد در دنیا داشته باشیم./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات