۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۵۵۷۵۹۴
آیت الله مهدوی:

اعتصام به حبل الله انسان را به مقام عصمت می رساند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اعتصام به حبل الله به معنای رسیدن به مقام عصمت با حفظ کردن اختیاری به واسطه یاری جُستن از پروردگار دارد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: لقب عصمت الله کبری منحصر به حضرت زهرا(س) نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اعتصام به حبل الله به چه معنا است و هدایت انسان چه رابطه ای با این اعتصام دارد؟ افزود: اعتصام به حبل الله به معنای رسیدن به مقام عصمت با حفظ کردن اختیاری به واسطه یاری جُستن از پروردگار دارد.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: آب معتصم به آبی گفته می شود که به مقدار کُر و یا بیشتر از مقدار کُر باشد؛ منظور از آب معتصم آبی است که شیء نجس با فرو رفتن در آن پاک می شود و خودِ آب نیز با برخورد با شیء نجس، نجس نمی شود، انسان معتصم انسانی که در مواجهه با گناه اثر نمی پذیرد؛ انسان با اتصال به خداوند از گناه محافظت می شود و این حفظ شدن او را هدایت می کند؛ البته حبل الله از جهتی نیز به معنای ولایت امیرمومنان(ع) است که با اتصال به ولایت ایشان که همان ولایت خداوند است انسان در صراط مستقیم حفظ می شود و به هدایت می رسد.

لقب عصمت الله کبری منحصر به چهارده معصوم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که آیا لقب عصمت الله کبری منحصر به حضرت زهرا(س) است؟ ابراز کرد: همه چهارده معصوم(ع) دارای عصمت کلیه هستند و به کار بُردن این لقب برای حضرت زهرا(س) به معنای انحصار این لقب برای ایشان نیست.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا عصمت کلیه اهل بیت(ع) در دنیا به صورت اکتسابی به دست آمده یا به صورت افاضه ای در عالم میثاق به ایشان عطا شده است؟ اظهار کرد: عصمت کلیه اهل بیت(ع) به صورت اکتسابی توسط خودشان و تفضلی از سوی پروردگار حاصل شده است؛ سنت الهی این گونه است که حرکت انسان در راستای فهم دین را به صورت ده برابر پاداش می دهد؛ زمانی که انسان برای رسیدن به مقام عصمت حرکت کند خداوند چند برابر حرکتش به او تفضل می کند و اهل بیت(ع) نیز این گونه بوده اند؛ قانون الهی برای همه یکنواخت است پس هر کس به اندازه تلاشش مورد تفضل الهی واقع می شود.

همه دعاها به منزلگاه اجابت می رسد

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به این سوال که آیا دعا کردن به درگاه الهی مورد استجابت واقع می شود؟ تبیین کرد: همه انواع دعاها به منزلگاه استجابت می رسد یعنی خداوند به دعای انسان بی اعتنا نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان اضافه کرد: دعا یا مطابق با درخواست انسان بلافاصله مستجاب می شود، یا بعد از گذشت مدت زمان طولانی به منزلگاه اجابت می رسد یا استجابت آن دعا به مصلحت انسان نیست و خداوند در عوض آن خیر دیگری به انسان می دهد و یا سبب آمرزش گناهان می شود و یا پاداش اخروی به انسان می رساند./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات