۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۵۵۱۵۰
آیت الله مهدوی:

حبّ دنیا غفلت آور است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بهره وری از حلال ها نباید بیش از اندازه باشد چرا که حبّ دنیا سبب غفلت از آخرت می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی بعد از ظهر امروز که در مصلی دانشگاه اصفهان در جمع دانشجویان برگزار شد، گفت: غفلت نسبت به تنبلی اثر منفی بیشتری در سیر معنوی انسان می گذارد.

وی در ابتدا افزود: همه انسان ها حرکات معنوی و حرکات حسی دارند، که حرکات معنوی قابل رؤیت با چشم نیست و از آن به کمال و سعادت یاد می شود؛ غیر قابل رؤیت بودن حرکات معنوی سبب کم تحرکی در مسائل معنوی می شود و انسانی که به این مسأله بی توجه باشد، عموماً کارهای مادی را به امور آخرتی ترجیح می دهد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: نقطه قوت غیر قابل رؤیت بودن حرکات معنوی، سیر خالصانه داشتن در امور معنوی است؛ سیر معنوی عموماً به صورت زیر آبی انجام می شود و فقط کسانی سیر معنوی را درک می کنند که خودشان سیر معنوی داشته باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: امور مادی و نفسانی به تعقل نیاز ندارد ولی امور معنوی نیاز به تفکر و تعقل و موعظه دارد به همین سبب کارهای نفسانی در سرازیری قرار دارد و کارهای معنوی در سرابالایی است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر تعقل انسان به کار بیفتد سه مانع در سیر معنوی انسان مشکل ایجاد می کند؛ جهل، غفلت و تنبلی سه چیزی است که سیر معنوی انسان را کُند یا مسدود می کند، انسان جاهل و انسان غافل در حکم توقف در سیر معنوی یکسان هستند، کهولت در رفتار نیز یک مانع جدی است تا سیر معنوی انسان را متوقف کند، برای حرکت در مسیر معنوی لازم است مقتضی امر ایجاد شود و همچنین باید مانع را از میان برداشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: انسان های جاهل عموماً در انتخاب راه صحیح به اشتباه می افتند و به راه های انحرافی کشیده می شوند.

وی با بیان این که غفلت اثر منفی بیشتری نسبت به تنبلی در سیر معنوی انسان می گذارد، گفت: درمان غفلت از درمان تنبلی بسیار سخت تر است چرا که انسان در هنگام غفلت نمی تواند متذکر باشد.

آیت الله مهدوی اضافه کرد: بهره وری از حلال ها نباید بیش از اندازه باشد چرا که حبّ دنیا سبب غفلت از آخرت می شود؛ زهد در استفاده از دنیا یکی از دستورات دینی است؛ زهد به معنای نداشتن دنیا و ترک دنیا نیست ولیکن به معنای انقطاع روحی داشتن از دنیا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زهد برای محروم کردن افراد از خوبی ها نیست، ادامه داد: اگر بیش از حدّ نیاز از دنیا استفاده کردیم از آخرت غافل می شویم، زُهد نداشتن ما را از هدف باز می دارد؛ ما برای دنیا آفریده نشده ایم پس در استفاده از دنیا نباید شهوت رانی کنیم، تفریح کردن برای بدن لازم است ولی نباید اوقات زیادی را به تفریح و خوش گذرانی اختصاص دهیم.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان تصریح کرد: دل انسان زاهد وصل به خداوند است و عُلقه روحی به دنیا ندارد، به همین سبب از حرکت باز نمی ایستد./۸۶۷/پ203/ب1

ارسال نظرات