۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۵۳۲۴۸

واکنش گروه‌های فلسطینی به گنجاندن نام هنیه در لیست تروریسم آمریکا

گروه‌ها و جریان‌های ملی و اسلامی فلسطین اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا به قرار دادن نام اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در لیست تروریسم خارجی را محکوم کردند.
اسماعیل هنیه

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش حماس را در فهرست تحریم قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا هم همزمان با صدور بیانیه‌ای هنیه را به ارتکاب اعمال تروریستی متهم کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «هنیه روابط نزدیکی با شاخه نظامی حماس دارد و طرفدار مبارزه مسلحانه از جمله علیه غیرنظامیان است. بر اساس گزارش‌ها، او در حملات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی مشارکت داشته است.»

آمریکا پیش از این در سال‌های 1997 و 2001 جنبش حماس را تحت دو قانون مجزا به عنوان گروه تروریستی اعلام کرده بود.

نام دو جنبش «سواعد» (حسد) و «لواء الثوره» نیز که به اخوان‌المسلمین نزدیک بوده و در مصر فعال هستند هم در فهرست منتشر شده از سوی آمریکا به چشم می‌خورد.

پیش از این اندیشکده دست راستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که روابط بسیار نزدیکی با دولت جدید آمریکا دارد، به کاخ سفید توصیه کرده بود این سه گروه را تحریم کند.

با اعمال این تحریم‌ها، اتباع آمریکا از معامله با هنیه و این سه سازمان منع می‌شوند. ضمنا هنیه و رهبران این سه سازمان تحریم‌شده، امکان ورود به آمریکا را نداشته و دارایی‌های احتمالی آن‌ها در آمریکا بلوکه می‌شود.

تحریم هنیه اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که وی با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب، بر ادامه مبارزه با رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت: «بی‌شک ایران با هدایت‌های بزرگوارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، برتری بزرگی در تقویت مجاهدین و ریشه‌دار کردن گزینه مقاومت و مبارزه در فلسطین داشته و خواهد داشت.»

حماس:

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد که «تصمیم آمریکا درباره درج نام اسماعیل هنیه در لیست تروریسم، ناشی از ناکامی تلاش‌ها برای فشار به مقاومت است.»

«حسام بدر» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن محکوم کردن تازه‏‎ترین اقدام آمریکایی علیه مقاومت فلسطین اعلام کرد که «تصمیم آمریکا در درج نام هنیه در لیست تروریسم، مسخره است.»

وی گفت: رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه با تمام وجود آماده فداکاری در دفاع از فلسطین هستند و چنین تصمیاتی موجب هراس ما نمی شود.

جهاد اسلامی:

جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تحریم رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از سوی آمریکا واکنش نشان داد.

این جنبش شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که این اقدام آمریکا در راستای دشمنی مداوم واشنگتن علیه مردم فلسطین و حقوق و آرمان آن‌هاست.

جهاد اسلامی همچنین تأکید کرد که اطمینان دارد که این تصمیم آمریکا تأثیری در سیاست حماس و مواضع رهبران آن به ویژه «اسماعیل هنیه» نخواهد داشت.

جبهه خلق:

کاید الغول عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین تاکید کرد که باید با کنار گذاشتن اختلافات و تحقق وحدت ملی، با این اقدام آمریکا مقابله کنیم.

جبهه دمکراتیک:

جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین هم اظهار داشت که این اقدام آمریکا هیچ تاثیری بر مقاومت نخواهد داشت و تروریسم حقیقی رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

جنبش آزادگان فلسطین: 

نسبت به پیامدهای این اقدام آمریکا بر مقاومت فلسطین که می‌تواند چراغ سبز به دشمن صهیونیستی برای تشدید تجاوزات و قتل و کشتار ملت فلسطین باشد، هشدار می‌دهیم.

گردان‌های مجاهدین:

آمریکا می‌خواهد با این اقدام معادلات را به نفع رژیم صهیونیستی بر هم زده و وجهه مقاومت فلسطین را تخریب کند./۹۹۴/ب۹۰۴/ف

ارسال نظرات