۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۵۳۲۱۰
آیت الله مهدوی:

مهمترین وظیفه طلبه رسیدن به مقام عصمت از گناه است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مهم ترین وظیفه ای که طلبه باید به آن اهتمام بورزد، رسیدن به مقام عصمت و پاکی از گناه است که رسیدن به این مقام نیز مستلزم برخورداری از لوازمی است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزداری امروز که در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: رفیق خوب در قوی شدن اراده انسان اثر بسیار زیادی دارد.

وی در ابتدا ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) افزود: طلبه به عنوان مبلغ دین در کسوت یک روحانی وظایف مهمی بر عهده دارد؛ مهم ترین وظیفه ای که طلبه باید به آن اهتمام بورزد، رسیدن به مقام عصمت و پاکی از گناه است که رسیدن به این مقام نیز مستلزم برخورداری از لوازمی است که بنده قصد تشریح آن ها را دارم. 

آیت الله مهدوی اظهار کرد: مهم ترین عاملی که در رسیدن انسان به مقام عصمت مؤثر است، انجام وظیفه است، انجام وظیفه یعنی انجام واجبات، راه کنترل کردن خود در راستای انجام این وظیفه مهم، دانستن مصالحی است که پشت انجام هر واجب وجود دارد؛ دانستن مصالح امور واجب، با استفاده از مبانی دینی و سؤال از علما برای انسان حاصل می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: دومین عاملی که می تواند انسان را در رسیدن به مقام عصمت یاری دهد، ترک گناه است؛ یکی از مهم ترین راه های ترک کردن گناه دور کردن افکاری است که منجر به گناه می شود؛ فکر گناه انسان را در سرازیری انجام گناه می اندازد و کسی که در سرازیری انجام گناه قرار گیرد، ترمز کردن برایش بسیار سخت می شود لذا امیرمؤمنان(ع) در روایتی فرموده اند، قبل از انجام گناه، فکر گناه را از خودت دور کن.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: سومین عاملی که انسان را به مقام عصمت می رساند، تقویت اراده است؛ قوی شدن اراده مافوق هر چیز دیگری می تواند از انسان دستگیری کند و اراده ضعیف است که قدرت مطالعه کردن را از انسان گرفته است؛ شش چیز در تقویت اراده مؤثر است؛ نطفه، غذا، محیط، والدین، رفیق و استاد که از میان این شش چیز علما اثر رفیق را بیش تر از بقیه موارد برشمرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که روح حوزه علمیه در حفظ پاکی و عصمت است، گفت: پنجمین چیزی که عامل مهمی در کسب مقام عصمت است، استمداد طلببیدن از اهل بیت(ع) است؛ توسل به اهل بیت(ع) انسان را از خطرات بسیار زیادی محفوظ می دارد؛ امام دوازدهم(عج) صاحب ما هستند و با کمی دقت می بینیم که همه چیز ما از ایشان است هرچند این نزدیکی را خیلی از طلاب درک نمی کنند؛ حضرت ولی عصر(عج) پد معنوی ما هستند ولی ما فرزندان ناخلف ایشان محسوب می شویم.

وی در پایان افزود: طلبه باید به گونه ای درس بخواند که درس خواندنش به اهتمام او به انجام واجبات و ترک محرمات و همچنین انجام مستحبات و ترک مکروهات منجر شود./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات