۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۵۱۹۲۷
آیت الله قریشی در مراسم بزرگداشت سالروز حماسه ۲ بهمن ۵۷:

مسجد اعظم ارومیه پایگاه مبارزان علیه رژیم ستمشاهی بود

آیت الله قریشی گفت: مسجد اعظم ارومیه پایگاه مبارزان علیه رژیم شد، هر شب یکی از روحانیان بنام شهر منبر رفته و مخالفت خود را علیه رژیم شاهنشاهی اعلام می کردند، بیشتر اوقات که روحانیان نمی آمدند بنده منبر می رفتم.
آیت الله قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله سید علی اکبر قریشی امروز در مراسم بزرگداشت سالروز حماسه دوم بهمن 57 ارومیه که به «توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه» از سوی نیروهای نظامی رژیم ستمشاهی مشهور است، به جریان انتخاب رهبر انقلاب اسلامی بعد از رحلت امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: بعد از قرائت وصیت نامه امام خمینی (ره) از سوی آیت الله خامنه ای، آیت الله گلپایگانی و سید احمد خمینی به نقل از امام راحل اعلام کردند که بهترین فرد برای جایگزینی امام راحل شخص آقای خامنه ای است.

وی با اشاره به طرح شورای رهبری در مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی شورای رهبری 3 و 5 نفره با مخالفت اکثریت مواجه شد، آیت الله هاشمی شورای رهبری و تک رهبری را به رای گذاشت که تک رهبری با اکثریت قاطع آرا تصویب شد فقط دو نفر با آن مخالفت کردند که البته دلیل مخالفت آنها هم مسائل فقهی و مرجعیت بود.

آیت الله قریشی تصریح کرد: همانطور که بنده در مجلس خبرگان رهبری نیز اعلام کردم، امام خمینی(ره) فرموده بودند:«بهترین شخص در جای من آقای خامنه ای است.»

نماینده مردم آذربایجان غربی گفت: بالاخره بعد از 7 ساعت بحث بر سر انتخاب رهبر انقلاب اسلامی ایران، با عنایت خداوند جریانی را که هیچ کسی فکرش را هم نمی کرد اتفاق افتاد و آیت الله خامنه ای با رای نمایندگان خبرگان به عنوان رهبر برگزیده شد.

وی با اشاره به رهبری داهیانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: آیت الله خامنه ای در حال حاضر نیز با اقتدار و درایت انقلاب اسلامی را هدایت کرده و جلو می برند.

امام جماعت مسجد اعظم ارومیه در ادامه به مبارزات خویش قبل از انقلاب در ارومیه اشاره و اظهار کرد: بنده به علت مخالفت و همچنین سخنرانی های تند در منابر علیه رژیم ستمشاهی، در دوم اردیبهشت سال 57 به بافت کرمان تبعید شدم، مدت تبعید یکسال بود که بعد از سه ماه تبعید شکسته شد و مرداد ماه به ارومیه بازگشتم.

آیت الله قریشی گفت: از همان روز مسجد اعظم ارومیه که در مرکز شهر قرار داشت پایگاه مبارزان علیه رژیم شد، هر شب یکی از روحانیان بنام شهر منبر رفته و مخالفت خود را علیه رژیم منحوس شاهنشاهی اعلام می کردند، بیشتر اوقات که روحانیان نمی آمدند بنده بالای منبر می رفتم.

وی با اشاره به حادثه دوم بهمن 57 خاطرنشان کرد: در منزل بودم که ناگهان صدای شلیک توپ را شنیدم، راهی مسجد شدیم وقتی رسیدیم که گنبد مسجد از چهار طرف بخاطر اصابت توپ های تانک نیروهای نظامی شاه سوراخ شده بود.

آیت الله قریشی تصریح کرد: نیروهای نظامی می خواستند با توپ و تانک مانع پیشروی مبارزان و ترس عموم شوند درحالیکه این گستاخی ها و هتک حرمت به خانه خدا سبب سرعت بخشیدن به فعالیت های انقلابی مردم ارومیه شد و تعداد زیادی در این راه جان خود را فدا کردند.

وی گفت: مبارزات مردم علیه رژیم طاغوت در ارومیه ادامه داشت تا اینکه در 22 بهمن ماه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و حکومت اسلامی جایگزین حکومت استبدادی و شیطانی شاهنشاهی شد.

مراسم بزرگداشت سالروز حماسه دوم بهمن 57 و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه امروز با حضور جمعی از مسؤولان، روحانیان شیعه و سنی و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم برگزار شد.

اجرای سرودهای انقلابی، برپایی تصاویر مبارزات مردمی در دوم بهمن، بیان خاطره، همچنین شعرخوانی بیت الله جعفری از شاعران آئینی و سردادن شعارهای انقلابی از جمله برنامه های مراسم بزرگداشت سالروز حماسه دوم بهمن 57 در مسجد اعظم ارومیه بود./936/پ203/ب1

ارسال نظرات