۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۴۳۹۷۴
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

انسان بی ظرفیت عامل ایجاد فتنه می شود

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه دانش تیغ تیزی است و به دست هر کس نباید داد، گفت: در نظام تعلیم و تربیت اسلامی می آموزیم که علم را به ناکس و بی ظرفیت ندهید؛ زیرا اگر انسان بد گوهر و بد طینت باشد و جانش پالایش نشده باشد فتنه ایجاد می کند.
سید رضا تقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ظهر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا برگزار شد، پیام روز ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه را تکریم شهدا و ایثارگران، علم و عالم و توجه به وحدت دانست و گفت: باید به پیام ها توجه کرد صرف داشتن جلسه کافی نیست، اولین پیام این روز این است که باید به شهدا احترام گذاشت؛ چرا که محور این جریان یک شهید است.

وی روز وحدت حوزه و دانشگاه را روز شهید نامید و اضافه کرد: تکریم شهدا و آن هم شهیدی مثل شهید مفتح که عالمی برجسته و استاد فرهیخته حوزه و دانشگاه بوده است یک پیام در این روز است و پیام دیگر این روز تکریم از علم و عالم است یعنی حوزه و دانشگاه دو مرکز علمی محترم هستند؛ از این رو در این نشست ها باید از علم و عالم تجلیل کرد چه در حوزه باشند و چه در دانشگاه!

این مقام مسؤول با بیان اینکه در تفکر اسلامی علم یک ارزش است، افزود: شاخص و معیار قبول یک مسؤولیت علم است، در نگاه حوزویان اولین معلم جهان خلقت و آفرینش، خدای یکتا است و انبیا هم با صفت علم و دانش معرفی می شوند.

وی با یادآوری سقوط شیطان به دلیل عدم سجده بر آدم هشدار داد: کبر، غرور و خودبینی در برابر خداوند ممنوع است؛ چرا که چیزی نداریم که بخواهیم عرضه کنیم و هرچه هست از اوست.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تأکید بر اینکه عظمت آدم به تعلیم اسمایی هست که از ارزش علم به او داده شده، اظهار داشت: در روز وحدت حوزه و دانشگاه هرکس که ظرف وجودش علم بیشتری در خود جای داده باشد ارزش، احترام و تکریمش باید بیشتر باشد.

وی با اذعان به احترام عالم به خاطر علمش با ذکر روایتی خاطرنشان کرد: نگاه به درب خانه عالم ثواب دارد و عبادت است، در کتاب «آداب المتعلمین» آمده است که هیچگاه در راه رفتن بر استادتان پیشی نگیرید و جلوی او حرکت نکنید، در جلوی استاد مؤدب بنشینید، در سؤال کردن استاد را اذیت نکنید و حرمت او را حفظ کنید، در فرهنگ دینی استاد و عالم پدر انسان به حساب می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی با اشاره به حدیث معروف امام علی(ع) مبنی بر اینکه «کسی که چیزی به من آموخت، مرا بنده خودش کرد»، ابراز کرد: باید این جمله را سر در تمام مراکز آموزشی حک کرد.

وی با بیان اینکه چرا در روز تکریم علم نام دو نهاد حوزه و دانشگاه بر سر زبان است، گفت: در حوزه به ما آموختند که هیچگاه هنگام مطالعه بی وضو نباشید و سعی کنید با وضو کتاب را دست بگیرید و رو به قبله مطالعه کنید که اینها همه در تربیت و روح و روان انسان تأثیر گذار است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در ادامه با ابراز اینکه در حوزه چیزی جز علم وجود ندارد، تصریح کرد: اولین درس در حوزه علم معرفت الجبار است، آغاز علم و دانش معرفت خدای متعال است که هرچه هست از اوست و ما هم از اوییم و به سوی او باز می گردیم، علم عاشقی هم یعنی همین علم الهی و خدایی که بسیار مهم است.

وی با توصیه به دانشجویان و طلاب بیان کرد: باید علمی طلبید که سراسر نور باشد؛ زیرا امروز گرانبهاترین گوهر، علم است.

حجت الاسلام تقوی با اذعان به اینکه امروز طرح های استعماری در دنیا از سوی جاهلان و بی سوادان برنامه ریزی نشده است، بلکه برنامه دانشمندان و مسلطان این حوزه است، تصریح کرد: عده ای عالم اند ولی نورانیتی ندارند؛ چرا که ذهنشان انباشته از علم و اطلاعات است اما دلشان پر از گِل است.

وی در پایان با بیان اینکه دانش تیغ تیزی است و به دست هر کس نباید داد، افزود: در نظام تعلیم و تربیت اسلامی می آموزیم که علم را به ناکس و کسی که ظرفیت ندارد ندهید چرا که خود را برای این کار آماده نکرده است، عده ای بی ظرفیت هستند و وقتی یک میز به او می دهند دیگر خدا را هم بندگی نمی کنند، اگر انسان بد گوهر و بد طینت باشد و جانش پالایش نشده باشد؛ فتنه ایجاد می کند./804/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات