۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۵۳۶۹۸۶
حجتی خبر داد؛

خودکفایی کشور در تولید سیب درختی

وزیر کشاورزی در مورد وضعیت سیب درختی در کشور گفت: ما امروز در بحث خودکفایی سیب درختی در شرایط خوبی هستیم، امروز هم سیب درختی را به ازای واردات موز صادر خواهیم کرد.
حجتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت باغ‌دارانی که محصولات خود را به دلیل ارزان خریدن حاضر به فروش نیستند و گاهی آنها را حتی نمی‌چینند، گفت: درباره این موضوع نمی‌توان به صورت کلی حرف زد، در فصل برداشت هر محصولی قطعاً عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد و یک مقدار پس‌زدگی پیش می‌آید که از این رو شاهد افت قیمت خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما امروز در بحث خودکفایی سیب درختی در شرایط خوبی هستیم، خوشبختانه با تمهیداتی که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم و در کتاب مقررات صادرات و واردات آئین‌نامه اجرایی آن نیز آمده است ما یک یارانه غیرمستقیم هم صادراتی پیش‌بینی کرده بودیم.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ما برای صادرات سیب درختی به ازای واردات موز اقداماتی را انجام خواهیم داد، به این معنا که یک تعرفه ترجیحی گذاشته‌ایم که خوشبختانه امروز هم در دولت این فاصله ترجیحی افزایش قابل توجهی پیدا کرد و به نوعی توانست پشتیبان صادرات سیب باشد.

حجتی در خصوص تصاویر پخش شده در فضای مجازی مبنی بر انباشت سیب‌های درختی در کنار جاده‌ها، یادآور شد: این موضوع یک روال عادی سالانه است که از سوی کشاورزان رخ می‌دهد زیرا سیب‌های پادرختی و درجه 3 و 4 را عده‌ای از کشاورزان می‌خرند و در همین حاشیه پیاده‌روها تلنبار می‌کنند و سپس آرام آرام به مراکز کنسانتره‌گیری منتقل می‌شود.

وی در پایان گفت: البته این موضوع یک روال عادی است و همیشه سیب مجلسی قابل ارائه به بازار وارد سردخانه می‌شود اما این سیب‌ها بدین‌ شکل آرام آرام وارد کارخانه‌های فراوری می‌شوند./816/۲۰۲/ح

ارسال نظرات