۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۳۵۷۴۰
وحید جلیلی:

صدا و سیما نتوانسته شکاف موجود بین فقرا و اغنیا را به نمایش بگذارد

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد گفت: ما یقین داریم که صدا وسیما نتوانسته تا امروز شکاف بین قشر غنی و فقیر را به خوبی به تصویر بکشد. باید برنامه ریزی های مدونی در این زمینه صورت گیرد؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران سقف تمام آرمان ها و ارزش های مردم جامعه است و باید از ظرفیت های آن به نحو ‌احسن استفاده کنیم.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، وحید جلیلی شامگاه دوشنبه در جلسه ای با عنوان «بازخوانی پیام رهبر معظم انقلاب به جنبش دانشجویی پیرامون عدالت خواهی» که در خیابان آیت الله بهجت مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به بحث عدالت خواهی در جامعه، اظهار کرد: در مسأله عدالت اجتماعی باید با برنامه ریزی حرکت کنیم تا بتوانیم در مقابل مسابقه رفاه طلبی بین مسؤولان، تبعیض اجتماعی و فاصله طبقاتی در جامعه بایستیم.

وی تصریح کرد: باید هر پدیده و مسئله ضد عدالت اجتماعی که در جامعه اتفاق می افتد؛ چه در شهرداری ها، در بین نمایندگان شوراها و مجلس و حتی رؤسای قوا مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

ضرورت مقابله با فرهنگ اشرافی گری

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد به یکی از مباحث جدید در بحث اشرافیت در جامعه پرداخت و گفت: یکی از مسائل اصلی در زمینه بی عدالتی، ترویج اشرافی گری از سوی افرادی است که اعتبارشان پس از مسؤولیت هنوز ارزش دارد.

جلیلی به اولین دیدار ضرغامی، رییس اسبق سازمان صدا و سیما با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: در این دیدار یکی از مهم ترین خواسته های رهبر معظم انقلاب از رییس جدید رسانه ملی تخریب تجمل گرایی در جامعه بود؛ اما تا به امروز صدا وسیما نتوانسته در بحث شکاف طبقاتی و تجمل گرایی به خوبی ایفای نقش کند.

ضعف رسانه ای به قدرت یافتن فساد کمک می کند

وی اظهار کرد: به خاطر ضعف عملکرد رسانه ای در جامعه قدرتی بین سیاست و ثروت به وجود آمده؛ به طوری که اگر بخواهیم با فرد مفسدی برخورد کنیم این قدرت به وجود آمده مانع از آن می شود.

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد به تأثیر گذاری برخی شبکه های خارجی بر مردم و مسؤولان اشاره کرد و گفت: امروز شبکه های رسانه ای در انگلستان و بلژیک  بیشتر از رسانه ملی بر افکار عمومی و مسؤولان اثر می گذارند و این شبکه های برای بسیج افکار عمومی در خارج از کشور علیه ما در حال فعالیت هستند.

تمام دستگاه های اجرایی برای تحقق عدالت اجتماعی تلاش کنند

جلیلی در ادامه افزود: خداوند در قرآن می فرماید «حرکت عدالت خواهی در جامعه اسلامی تا زمان تحقق عدل و عدالت باید پایدار باشد و اگر جامعه ای برای عدالت قیام کنند و در این راه از تمام داشته های خود استفاده کند، اگر ۲۰ نفر باشند من آنان را بر ۲۰۰ نفر پیروز می کنم.»

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد با اشاره به نقش تمام دستگاه های اجرایی در تحقق عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در بحث تحقق عدالت اجتماعی بارها تأکید داشتند که مجلس شورای اسلامی و دولت باید در کنار قوه قضاییه باشند و با فساد مبارزه نمایند.

جلیلی تصریح کرد: در بحث عدالت اجتماعی هرکدام از دستگاه های فرهنگی از جمله صداو سیما، مطبوعات، وزارت فرهنگ و حتی فضای سینمایی کشور باید نسبت به شکاف طبقاتی و عدالت اجتماعی در جامعه حساس باشند.

علما باید پرچمداران عدالت خواهی باشند

وی اظهار کرد: اگر ما به عنوان یک فرد دغدغه مند در بحث عدالت اجتماعی به دنبال فعالیت هستیم ابتدا باید از شرایط جامعه تحلیلی درست داشته باشیم. امروز یکی از مشکلات این است که بین افراد دغدغه مند و دلسوز با فضای علمی و معرفتی فاصله زیادی به وجود آمده؛ به طوری که برخی افراد دارای شرایط اجتماعی خوبی هستند ولی نسبت به عدالت اجتماعی اعتنایی ندارند.

جلیلی به سخنی از امیرمؤمنان(ع) نسبت به فقها و علما اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند «خداوند علما، دانشمندان و فقها را به عنوان پاسدار جامعه معرفی نموده و آنان هستند که باید پرچم عدالت خواهی را بر دوش داشته باشند.»

لزوم جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی در جامعه

وی افزود: یکی از محورهای اصلی در بحث عدالت خواهی این است که هر پدیده ای که ضد عدالت خواهی در جامعه در حال شکل گیری است را زیر سؤال ببریم. امروز در جامعه برخی از ارزش های عدالت اجتماعی زیر سؤال رفته و مسابقه رفاه بین مسؤولان ایجاد شده است و حتی برخی مسؤولان اصل این موضوع را با استدلال های خود به نحوی برای مردم  بیان می کنند که «چه کسی گفته مسؤولان باید ساده زیست باشند؟»

جلیلی خاطرنشان کرد: مسؤولان اشرافی کشور  فضای عمومی جامعه را طوری در دست گرفته اند که اگر فردی در دولت هزار میلیارد تومان دارایی داشته باشد، نه تنها در بین مردم خلاف نیست بلکه در موقع انتخابات به  آن دولت ۲۴ میلیون رأی می دهند.

وی به موضوع حقوق های نجومی در بین مدیران دولتی اشاره کرد و گفت: زمانی که بحث فیش های نجومی برخی از مدیران دولتی در فضای کشور مطرح شد، عده ای از مسؤولان گفتند «به حقوق مدیران چه کار دارید؟ به عملکرد آن ها در مدیریت کشور باید توجه کنید.» ارزش ها و هنجارها به همین شیوه در جامعه جا به جا شده است.

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد تصریح کرد: در اوایل انقلاب تمام مسؤولان ساده زیست بودند و به نوعی به آن اعتقاد داشتند اما آیا امروز هم مسؤولان به ساذه زیستی مقید هستند؟ اوایل انقلاب شهید مظلوم بهشتی زندگی ساده و ‌به دور از تجملات داشتند ولی عده ای از اصلاح طلبانی که امروز در رأس دولت قرار دارند، به ایشان تهمت هایی در باب اشراف گری و تجمل گرایی می زدند که امروز خودشان در رأس اشراف گری و تجمل گری در جامعه هستند.

جلیلی اظهار کرد: امروز نفر چهارم دولت، معاون وزیر، برادر رئیس جمهور، فرزند رییس جمهور اسبق و برخی از معاونین و وزرای سابق به جرم اختلاس در زندان به سر می برند. جامعه ما امروز تحت بمباران شیاطینی است که هدف آن ها ایجاد یأس و ناامیدی در کشور است و ایجاد بستر و فضای عدالت خواهی دینی در جامعه جنگ امید با یأس و نا امیدی است.

صداوسیما نتوانسته شکاف بین فقیر و غنی را به خوبی نشان دهد

وی تصریح کرد: ما یقین داریم که صدا وسیما نتوانسته تا امروز شکاف بین قشر غنی و فقیر را به خوبی به تصویر بکشد. باید برنامه ریزی های مدونی در این زمینه صورت گیرد چرا که جمهوری اسلامی ایران سقف تمام آرمان ها و ارزش های مردم جامعه است و باید ازظرفیت های آن به نحو ‌احسن استفاده کنیم.

معاون فرهنگی سابق شهرداری مشهد در ادامه گفت: حزب الهی ها باید مطالبه گر و‌ پیگیر جدی عدالت اجتماعی از مسؤولان باشد. جامعه ما امروز نیاز به رزمندگان اجتماعی دارد که شجاع و دلیر باشند چون همانطور که امام راحل فرمودند «مبارزه با راحت طلبی موفق نمی شود.» برای پیروزی در عدالت خواهی اجتماعی  باید روحیه بسیجی و جهادی داشته باشیم.

جلیلی صبر را یکی از راه های موفقیت در مسیر حق دانست و گفت: کسانی می توانند در مسیر حق قدم بردارند که دارای صبر و شکیبایی باشند./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات