۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۲۶۹۵۹
حجت الاسلام حسینی قمی:

خواندن نوافل، جبران عدم حضور قلب در نماز است

سخنران حرم رضوی گفت: به جماعت خواندن نماز، ابتدای وقت خواندن، خواندن اذان و اقامه، سجده بر تربت سیدالشهدا و ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) بنا بر روایاتی جبران عدم حضور قلب در نماز است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی سخنران حرم رضوی عصر امروز در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی(ره)، به شرح نامه 69 نهج البلاغه حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: در این نامه که امام علی(ع) به یکی از اصحاب گرانقدر خود حارث همدانی می نویسد 25 دستور دینی و اخلاقی تبیین شده است.

وی در ادامه با اشاره به تشریح نامه امیرمومنان(ع) «و خادم نفسک فی العبادة و ارفق بها و لا تقهرها و خذ عفوها و نشاطها الا ما کان مکتوبا علیها من الفریضه فانه لا بد من قضاتها و تعاهدها عند محلها و ایاک ان ینزل بک الموت و انت آیق من ربک فی طلب الدنیا» گفت: عبادات دارای دو بخش واجب و مستحب است.

واجبات باید با رغبت و لذت انجام گیرد

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه عبادات واجب باید به صورت حتمی انجام شود و زمینه هایی در این عبادات باید ایجاد شود که واجبات با نشاط، با رغبت و لذت انجام گیرد، ادامه داد: نماز واجب را نباید وقتی خواند که انسان خسته است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه ملی عوض کمک کردن به سبک زندگی مردم، برنامه های سرگرمی وسریال های تلویزیونی را در ساعات پایانی شب پخش می کند، گفت: بسیاری از مردم از خواندن نماز صبح می نالند و دلیل آن تغییر سبک زندگی است که جای شب و روز با همدیگر عوض شده است.

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به اینکه صریح آیه قرآن کریم آمده که شب زمان آرامش و روز هنگام کار است، اظهار داشت: بیدار ماندن در شب خلاف طبیعت است.

وی با بیان اینکه نمازهای واجب باید به گونه ای باشد که با لذت و رغبت انجام گیرد، بیان داشت: سیره اولیا و انبیای الهی اینگونه بوده است.

سخنران حرم رضوی با تاکید بر اینکه در روایات بسیاری از ائمه معصومین نقل شده است که یک مسلمان کار خود را باید صبح زود آغاز کند، به حدیث امام صادق(ع) که می فرمایند: «اغدوا الی عزک» «صبح زود در محل کار خود حاضر شو» اشاره کرد و افزود: کار و تلاش، عزت و افتخار مسلمانان است.

خواندن نوافل، جبران حضور قلب در نماز است

وی در ادامه با بیان اینکه شخصی خدمت امام سجاد(ع) رسید و فرمود: ما چیزی از شما شنیدیم. حضرت فرمود: چه شنیدید؟ گفت: شنیدیم شما فرمودید نماز انسان زمانی قبول است که حضور قلب باشد. حضرت فرمودند: بله من گفتم، آن شخص به حضرت عرض کرد: اگر حضور قلب شرط قبولی نماز است، دیگر نخوانیم؟

حجت الاسلام حسینی قمی خاطر نشان کرد: امام سجاد (ع) در پاسخ به این شخص فرمودند: «ان الله متم ذلک للمؤمنین بالنوافل» با خواندن نوافل آن حضور قلبی که باید داشته باشیم و نداریم جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه در مساجد بیشتر امامان جماعت نوافل را می خوانند و مردم نسبت به نوافل توجه نمی کنند، به احوالات سید محمد تقی شوشتری در اواخر عمرشان اشاره کرد و اظهار داشت: این عالم بزرگوار در سن 90 سالگی دوستانشان زیر بغل این بزرگوار را می گرفتند و این عالم نافله می خواندند.

سخنران حرم رضوی با اشاره به اینکه جماعت خواندن، ابتدای وقت خواندن نماز، خواندن اذان و اقامه، سجده بر تربت سیدالشهدا و خواندن تسبیحات حضرت زهرا (س) بنا بر روایاتی جبران عدم حضور قلب در نماز است، ابراز داشت: در روایتی نقل شده است که سجده بر تربت امام حسین (ع) زمین های هفت گانه را نورانی می کند.

وی در پایان گفت: در روایتی نقل شده که کسی که زود از مسجد بلند ‌شود و تعقیبات نخواند، خداوند به فرشتگان خطاب می‌کند این بنده تصور می‌کند حوائجش دست دیگران است که اگر می‌دانست حوائجش دست من است به این عجله از مسجد خارج نمی شد./859/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات