۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۲۱۷۵۲

حاشیه نگاری رسا از آغاز سال تحصیلی حوزه/ فراخوان بهشتیان در فیضیه

گویا بهشتیان را فراخوانده اند تا برخاسته و گردهم آیند و من نیز خود را در خیل سربازان امام عصر(عج) می بینم که آمده اند تا عهدشان را با خدای خود و امام عصر(عج) محکم کنند.
آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عقربه های ساعت بر روی 10 ایستاده اند... با عجله خود را به مدرسه فیضیه می رسانم تا از نزدیک شاهد برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه باشم...با تعدادی از نوجوانهایی که در مسیر رفتن به سالن همایش های مدرسه فیضیه هستند همراه می شوم و با چند نفر گپ دوستانه ای می زنم.

در حیاط فیضیه غلغه ای بپاست؛ نوجوانان و جوانانی که با شور و اشتیاق از پله ها پایین می روند و شلوغی رسیدن به مکان برگزاری، اولین چیزی است که به چشم می آید.

از پله ها که پایین می روم در برابر  چشمان خود جمعیتی می بینم که گوشه گوشه را پر کرده اند و هر نوجوان به همراه دوستان خود در کنار یک روحانی نشسته است؛ گویا با خود عهد کرده اند تا راه خود را از اساتید جدا نکرده و در مسیر آنها گام بردارند.

از دیدن این مناظر که خسته می شوم، چشم را به جلوی جایگاه می اندازم، بزرگان و علما در جلوی مجلس نشسته اند تا با حضور خود یاد و خاطره دوران طلبگی را زنده کرده و به طلاب جدید درس تواضع و حضور در همه صحنه های حوزه را بدهند.

مدیران حوزه، اعضای شورای عالی حوزه، اعضای جامعه مدرسین، امام جمعه، رییس دفتر مقام معظم رهبری و اساتید حوزوی در این اجتماع عظیم گرد هم آمده اند تا گرامی بدارند ورود خیل عظیم مشتاقان معارف الهی را به لشکر حافظان دین و سربازی آنها را در لشکر امام عصر(عج) جشن بگیرند.

عطر معنویت فضا را آکنده می کند

همایش با طنین دلنشین آیات وحی آغاز می شود و جانها در دریای خروشان کلام الهی شست و شو یافته و این نوای آسمانی روح حاضران را جلا می دهد.

مداح بالای جایگاه می رود و دم روضه می گیرد؛ اشک در شیار چشمان حاضران جاری می شود و به اقیانوس معنویت نوجوانان و جوانانی که بزم عاشقانه روضه آنها را بیقرار کرده، گره می خورد و عطر معنویت را در فضا می پراکند.

گویا حاضران همراه با کاروان حسینی سرزمین وحی را ترک کرده و به سوی دشت بلا رهسپار می شوند و منزل به منزل تا خروش عاشورایی راه می پیمایند.

با خود می گویم که این معنویت که از اعماق وجود و پاکی، خلوص و صفای درون این نوجوانان و جوانان برخاسته، دُرّ گرانبها و کیمیایی دست نیافتنی است که تنها در وجود بندگان خالص حضرت حق به ودیعت نهاده شده است.

در دل خود به حال آنها غبطه می خورم و به یاد روزگار نوجوانی خود می افتم که مجری برنامه رشته افکارم را پاره می کند و حاضران را به مشاهده کلیپ دعوت می کند.

کلیپی پخش می شود و سخنان امام و رهبری که هادی طریق طلبگی است تکراری چند باره می یابد و طلاب جدید را که می نگرم متوجه می شوم که با دقت گوش فرا گرفته و می کوشند تا این سخنان را در لوح ذهن خود ثبت کنند و برخی نیز قلم به دست، این سخنان را می نویسند تا رهنمودهای طریق هدایت را فراموش نکنند.

همت بلند، رمز موفقیت طلاب

کنار یکی از طلاب جدیدالورود می نشینم؛ سر صحبت را با او باز می کنم و از او می خواهم که علت ورودش به حوزه را برایم روایت کند؛ می گوید: «می خواهم سرباز امام زمان(عج) باشم و شما بگویید چه جایی بهتر از حوزه و چه مسیری بالاتر از شاگردی مراجع و علما؟» می گویم با سختی های این مسیر آشنا هستی؟ پاسخ می دهد: «برای رسیدن به هدف بلند باید همتی بلند داشت و هرکس پر طاووس می خواهد باید جور هندوستان بکشد»

از خوش زبانی اش لذت می برم؛ از رفیقش که در کنار او نشسته نیز سؤالاتی می پرسم تا حس و حال این روزهای طلاب را بفهمم، او نیز می گوید: «رسیدن به معنویت و درجه عالی معنوی تنها از طریق حوزه میسر است و تحصیل در حوزه افتخاری است که نصیب هرکس نمی شود»

به نگاه دقیق و پرمعنای این طلاب که می نگرم، راز اعتلای حوزه و پیشرفت علمی و معنوی طلاب را می فهمم؛ همت و جهد و تلاشی در کنار معنویت و خدامحوری که در وجود طلاب وجود دارد پرده از عظمت این مجاهدان طریق بندگی برمی دارد.

در حال مصاحبه هستم که طنین صلوات فضا را پر می کند، سر را که بر می گردانم متوجه می شوم که حضرت آیت الله نوری همدانی به سالن همایش وارد شده و همه به احترام این مرجع تقلید برخاسته و به حالت احترام ایستاده اند؛ من نیز خود را با موج خروشان طلاب همراه ساخته و بر می خیزم.

اطراف را که می نگرم مشاهده می کنم که در چشم نوجوانی اشک حلقه بسته، علت را که از او می پرسم می گوید«آرزوی بچگی ام دیدن آیت الله نوری همدانی بود و امروز به آرزوی خود رسیدم و این اشک ها اشک شوق است»

احیای معارف اهل بیت(ع)، هدف حوزه

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور که خود میزبان این همایش است به طلاب خیر مقدم می گوید و می گوید:« بیش از هر چیز طلاب و حوزه ها باید در برابر مکتب دعا و زیارت زانوی ادب بزنیم و از ذخایر بی پایان معنا و اخلاق الهام بگیریم؛ امروز در آغاز سال تحصیلی آمده ایم تا با اسلام اهل بیت سلف صالح امام شهدا رهبر انقلاب و مراجع پیمان ببندیم که حوزه ای خواهیم بود در جهت ترویج معارف الهی.»

می گوید ما مدعی معجزه نیستیم و می خواهیم خدمتگزار طلاب باشیم.

آری! این اوج تواضع مدیران اسلامی است که خدمت به سربازان امام عصر(عج) افتخار خود می داند و البته با این جوانان پاک و مخلص می توان معجزه کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی سخنران ویژه این همایش است که به تبیین نقش حوزه ها در ترویج مبانی شیعه می پردازد و می افزاید:« حوزه های شیعه برای این است که امر اهل بیت را احیا کنند و معارف دین را به مردم برسانند، اگر مردم مزایای قانون اسلام و اهل بیت را بدانند به آن عمل می کنند چون امروز مردم تشنه معارف هستند.»

این مرجع تقلید بر توجه به تهذیب طلاب تأکید می کند و می گوید:« مردم به اخلاق طلاب نگاه می کنند و نه این که گفتار را ببیند از این رو تزکیه نفس و اخلاق بسیار اهمیت دارد، باید خود را بسازیم تا بتوانیم در جهت ساختن جامعه گام برداریم.»

بعد از سخنان حضرت آیت الله نوری همدانی نوبت به تجلیل می رسد، تجلیل از اساتیدی که در راه تربیت و تعلیم طلاب شب و روز نمی شناسند و خود را وقف طلاب کرده اند.

حجج اسلام احمد آذربایجانی، عبدالوهاب کلباسی، علی حیاتی، محمد حسین پور، منصور غفاری، سید رضا حسنی، محمد امین آسیایی فرد و رضا اسکندری مورد تقدیر قرار می گیرند؛ با خود می گویم که این اساتید مجاهدان طریق بندگی و تعلیم و تعلم طلاب هستند که اینک فرصتی دست داده تا از عمری زحمت آنها تقدیر به عمل آید و اکنون این افراد الگوهایی شده اند برای طلاب جدیدی که تازه پای در عرصه تحصیل در حوزه علوم دینی نهاده اند.

تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم شهیدان احمد مکیان، محمد مهدی مالامیری و صالح حسن زاده بخشی دیگر از برنامه است که مرغ روح همه را به سمت مدافعان حرم می کشاند و پرنده خیال همه به سمت عراق و سوریه پرواز می کند.

-فراخوان بهشتیان

ضبط خبرنگاری خود را بر می دارم و از مجلس خارج می شوم تا از حاشیه های پایانی این همایش نیز گزارشی تهیه کنم، جلوی درب ورودی چندین نوجوان و جوان نشسته اند و با هم درباره آینده خود صحبت می کنند؛ یکی می گوید؛ آمده ام حوزه تا مرجع تقلید شوم، دیگری هدفش از ورود به حوزه را پژوهش دینی و دین شناس شدن عنوان می کند.

ناگهان چشمم به گوشه ای از حیاط فیضیه می افتد، تابلوهایی از وصیت و زندگی نامه شهدای مدافع حرم را می بینم که جمعی از طلاب در جلوی آن ایستاده و با حسرت به چهره شهیدان می نگرند.

نزدیک تر می شوم تا با آنها همکلام شده و از حس درونی شان آگاه شوم.

طلبه ای می گوید:« این شهیدان جان داده اند تا ما امروز وارد حوزه شویم و بر همه طلاب واجب است که ادامه دهنده راه شهدا بوده و حامی انقلاب و رهبری شوند.»

یکی دیگر از طلاب معتقد است که شهدای مدافع حرم به ویژه طلبه های شهید، با خدا معامله کرده و جان شان را در راه اعتلای اسلام داده اند و ای کاش ما هم به بصیرتی مانند شهدا برسیم»

به انتهای نشست که می رسیم آرام آرام طلاب جلسه را ترک می کنند؛ حیاط فیضیه که خلوتی دو ساعته را شاهد بود، بازهم شلوغ می شود و سر و صدای گفت‌و‌گوی طلاب جوان در گوش همه می پیچد.

شلوغی ابتدای جلسه بازهم تکرار می شود، گویا بهشتیان را فراخوانده اند تا برخاسته و گردهم آیند و من نیز خود را در خیل سربازان امام عصر(عج) می بینم که آمده اند تا عهدشان را با خدای خود و امام عصر(عج) محکم کرده و کمر همت در راه سربازی اسلام مستحکم تر کنند./872/ز۵۰۲/ج

گزارش: وحید کوچک زاده

ارسال نظرات