۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۲۰۸۶۵
رييس سازمان انرژي اتمي مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد سازمان کوانتومی در کشور/ فاصله ما در علم كوانتومي با دنيا زياد نيست

صالحی گفت: براي تحقق ايده آل هاي مورد نظر با توجه به سند چشم انداز كشور در تلاش هستيم سازمان كوانتومي را ايجاد كنيم و باید بدانیم که امروز فاصله ما در علم كوانتومي با دنيا زياد نيست و مي توانيم اين فاصله را سريعا جبران كنيم.
صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، علي اكبر صالحي  رييس سازمان انرژي اتمي و معاون رييس جمهور صبح امروز در نخستین همايش ملي فناوري كوانتومي كه در سازمان انرژي اتمي آغاز شد با اشاره به اينكه مي بينيم كه آينده خوبي براي اين حركت كوچك در راه است، اظهار داشت: ما در وضعيتي هستيم كه اگر بخواهيم سير تحول ديگران را دنبال كنيم خيلي راه در پيش داريم، بنابراين بايد قانون اهرم را استفاده کنيم تا زمينه يك كار بزرگ را فراهم كنيم.

وي ادامه داد: اين اهرم مي تواند يك ابتكار باشد كه بتواند دنيا را تكان دهد، ما اگر يك چشم انداز بلند داشته باشيم كه بتواند يك فكر را تزريق كند بسيار موفق خواهيم بود، براي نمونه يك دانشجو با يك ابتكار در دنيا توانست فيس بوك را خلق و بار مالي فراواني را امروز در دنيا به خود اختصاص دهد.
 
رييس سازمان انرژي اتمي تأكيد كرد: ما بايد به دنبال روش هاي گوناگون براي تحول در جامعه باشيم و نمي توان به شكل سنتي به علوم و فنون نگاه كرد، بنابراين اهرم ريسك پذيري يك موضوعي است كه بايد به آن توجه كرد و به جوانان و طرح هاي آنها تا جايي كه معقول است بها داد.

صالحي يادآور شد: سازمان انرژي اتمي به عنوان يكي از پيشگامان در فناوري هاي راهبردي يك برنامه جامع در فناوري كوانتومي و زيرساخت هاي آن به كار گرفته است، از اين رو براي تحقق ايده آل هاي مورد نظر با توجه به سند چشم انداز كشور در تلاش هستيم سازمان كوانتومي را ايجاد كنيم، تكميل چرخه نيروي انساني مورد نياز و سرمايه گداري و گزينش دانش آموزان مورد علاقه در اين راستا از اقدامات ما است.

وي افزود: در اين ميان حضور جمعي از مدال آوران و استعدادهاي پرورش يافته نشان دهنده اقدامات ما است، اميد است در آينده جواناني در اين عرصه ببينيم كه علاوه بر رسيدن به علوم جديد به مراتب علمي بالای دنيا دست پيدا كنند، ما اميد داريم كه مدال آوران ما با ورود به اين عرصه بتوانند جايزه نوبل را به دست بياورند.

معاون رييس جمهور ابراز داشت: از همه پژوهشگران و مهندسين علم كوانتومي درخواست دارم وارد اين عرصه شوند تا با ايده ها و مشورت هاي مختلف ما را در دستيابي به اهداف خود كمك كنند، امروز فاصله ما در علم كوانتومي با دنيا زياد نيست و مي توانيم اين فاصله را سريعا جبران كنيم و هنوز دير نشده است.

رييس سازمان انرژي اتمي در مورد علم كوانتومي در دنيا، بيان كرد: چيني ها اولين ماهواره كوانتومي خود را يك ماه پيش به فضا فرستادند، پس ما اولين آزمايش خود را مي توانيم سريعا انجام دهيم و از اين رو در انرژي هسته اي دوستان شرايط را براي ما آماده كردند و چنانچه بتوانيم آزمايش درهم تنيدگي فوتون را انجام دهيم براي اولين بار در غرب آسيا و جهان اسلام اين اتفاق رخ داده است.

صالحي در مورد تبادل اطلاعاتي كوانتومي با دنيا نيز اضافه كرد: در زمينه علم كوانتومي با اروپا نيز مذاكراتي داشته ايم و الان عضو كلوپ يورو اتم هستيم كه برخي از كشورهاي اروپايي عضو آن هستند و ما نيز پس از برجام عضو اين كلوب شده ايم، اميد است بتوانيم بسياري از دانشمندان خود را براي ارتقاء علمي و تبادل اطلاعاتي به اروپا بفرستيم.

وي در پايان گفت: ما با استفاده از فرصت و بهره از ظرفيت ها بايد وظيفه ملي خود را به سرانجام برسانيم، امروز روز انتخاب خواهد بود و فردا ديگر دير خواهد شد، بنابراين از خداوند خواستاريم ما را در آينده موفق گردانيده و بتوانيم پيرو مطالبات رهبري به موفقيت برسيم./٨١٦/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات