۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۵۱۲۷۷۰
دادستان کل کشور:

دشمن با استفاده از فقر فرهنگی و اقتصادی در حال نفوذ است

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از یک نوع فقر فرهنگی توأمان با فقر اقتصادی در حال نفوذ و ایجاد انحراف است، گفت: دشمن در زمینه تهاجم فرهنگی هیچ عجله ای ندارد و با برنامه های بلند مدت آرام آرام جامعه را به گونه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد
حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) و حمله وحشیانه دژخیمان ستمشاهای به مدرسه علمیه فیضیه، عصر روز گذشته مراسمی با حضور علما،روحانیون و طلاب در قم با سخنرانی حجت الاسلام محمد جعفر منتظری  در قم برگزار شد.

 حجت‌الاسلام منتظری، حمله رژیم شاه به مدرسه فیضیه را فراموش نشدنی دانست و گفت: براساس آنچه در تاریخ ثبت شده است،‌ روز ۲ فروردین ۱۳۴۲ در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) نظامیان رژیم پهلوی به مدرسه علمیه فیضیه در قم حمله کردند که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طلاب منجر شد. یورش نظامیان حکومت شاه به مدرسه علمیه فیضیه قم سرمنشا بسیاری از رخدادهای سیاسی در روند انقلاب است که برای کشف ریشه‌های آن باید حوادث سال‌های ۱۳۴۰ به بعد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مردم و طلاب به دعوت آیت‌الله گلپایگانی عصر روز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه فیضیه قم جمع شده بودند، تصریح کرد: این درحالی است که از صبح آن روز بیش از 20 اتوبوس از کماندوها و نیروهای مسلح رژیم در پوشش دهقانان و کشاورزان تجمع کرده بودند و آماده مبارزه با مردم بودند.

دادستان کل کشور گفت: مدرسه فیضیه به عنوان مرکز قیام قم از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار بود. نیروهای سرکوبگر به دودسته تقسیم شدند. دسته‌ای علنی با لباس‌های نظامی سلاح‌های گرم وابزار سرکوب و دسته دیگر با لباس‌های مبدل در حالی که از سلاح‌های سرد و چماق برخوردار بودند. اطراف و درون مدرسه را از نیروهای نظامی پر کردند. حدود هفت نفر از نیروهای زرهی و تعداد زیادی از نیروهای مسلح در پشت بام مسجد همراه با دوربین و سایر آلات رعب، فضای وحشتناکی را برای مردم ایجاد کردند.

وی ادامه داد: در اواسط سخنرانی، عوامل رژیم،  شروع به فرستادن صلوات کرده و به سمت سخنران هجوم آوردند و در حالی که سعی می‌کردند میکروفون را از سخنران بگیرند، ناگهان با شعارهای زنده باد شاه جلسه را به هم ریخته ودر یک درگیری گسترده و بی‌سابقه شروع به ضرب و شتم حاضران و تخریب و انهدام مدرسه کردند.

وی افزود: به دنبال آن صدها کماندو و مامور با سلاح گرم و سرد به جان مردم بی پناه افتادند. صدها نفر زخمی و با جراحت‌های عمیق روانه بیمارستان و عده زیادی در بیوت علما پناهنده شده درحالی که تعداد زیادی نیز دستگیر و بازداشت شده بودند. در یک چشم به هم زدن مدرسه و میدان آستانه، به میدان جنگ تبدیل شد و شهر قم به صورت یک شهر جنگ زده درآمد.  بسیاری از طلاب از طبقه فوقانی مدرسه به داخل رودخانه خشک قم پرتاب شدند و دست و پای عده زیادی شکست. کماندوها و مأموران مخفی با شکستن درختان مدرسه به سمت طلاب حمله کرده و در عین حال از سوزاندن قرآن‌ها و کتب ادعیه و هر آنچه در حجره‌ها یافتند، ابایی نداشتند.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه اولین شهید راه انقلاب «سید یونس حسینی رودباری» بود، اظهار داشت: امام راحل به مناسبت چهلمین روز حادثه فیضیه و شهادت این شهید بزرگوار اینچنین فرمودند «دیروز پدر قد خمیده مرحوم سید یونس رودباری که آثار عظمت  مصیبت چهره اش را درهم شکسته بود به ملاقات من آمد با چه زبان می شود مادرهای فرزند از دست داده و پدرهای غمدیده را تسلیت داد».

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود به تبیین برخی از ابعاد زندگانی امام صادق(ع) پرداخت و بیان کرد: ایشان که به شیخ الائمه لقب یافته اند، در طی 34 سال امامتشان با 5 خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی هم دوره بودند، که از این میان منصور دوانقی بیشتر از دیگران حضرت(ع) را آزار و اذیت داد؛ وی چندین بار امام صادق(ع) را به بغداد برد و همواره به حاکم مدینه دستور می داد تا به مقام حضرت(ع) جسارت کند که از جمله جسارت ها می توان به آتش زدن خانه امام صادق(ع) توسط این فرد ملعون اشاره کرد.

وی اضافه کرد: جایگاه علمی امام صادق(ع) زبانزد خاص و عام بود و به قدری دارای عظمت بود که مذهب تشیع به نام ایشان شهرت دارد؛ این جایگاه علمی آنقدر بالا است که معاندان و مخالفان حضرت(ع) هم زبان به مدح گشوده اند که از این میان می توان جمله بخاری «همگان بر عظمت و سیادت صادق(ع) اتفاق دارند» و همچنین جمله معروف نعمان بن ثابت ابوحنیفه پیشوای فرقه حنفیه «لولا السنتان لهلک النعمان» را نام برد.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: پیشوایان اهل سنت در محضر امام صادق(ع) شاگردی کرده اند؛ بسیاری از محدثان و رواة اهل سنت، کسانی هستند که دانش آموز مکتب امام صادق(ع) بوده اند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه شاگردان امام صادق(ع) در همه عرصه ها صاحب نظر بودند، ابراز داشت: ایشان در مدینه مکتبی را گشود که عده فراوانی در محضرشان به شاگردی و کسب علم پرداختند، همچنین ایشان به تربیت شاگردانی پرداختند که همچون آفتاب در آسمان علم و فقاهت می درخشیدند.

وی ادامه داد: یکی از خدمات بزرگ علمی شان این بود که شاگردانی را در رشته های مختلف علوم و فنون تربیت کرد و هرکدام را متناسب با شرایطی که داشت به بخشی از علوم آشنا می کرد؛ امام صادق(ع) در آن عصر خفقان همه آنچه را که بشر برای رسیدن به کمال مورد نیازش است، به وی نمایاند.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه در دوران امام صادق(ع) بستر جهاد فرهنگی آماده بود، گفت: ایشان توانستند از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و فرهنگ شیعه را نه تنها در آن جامعه، بلکه برای نسل های بعدی نهادینه کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به آیه شریفه «فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهاداً کبیراً» اظهار داشت: غالب مفسران اتفاق نظر بر این دارند که مراد از «جهاد کبیر»، جهاد فرهنگی است؛ جهاد فرهنگی یعنی اینکه مملکت اسلامی با سلسله اعتقاداتی که مغایر ارزش های دینی است مقابله کند و نگذارد که دشمن با اشاعه تفکرات غلط بر آنها فائق آید.

وی افزود: جهاد فرهنگی بسیار سخت تر و مشکل تر از جهاد نظامی است؛ جهاد فرهنگی به قدری مشکل و طاقت فرسا است که قرآن کریم از آن به «جهاد کبیر» تعبیر کرده است؛ بنابراین مملکت اسلامی باید با آنچه عقیده ساز بوده و راه چگونگی زیست را به مردم می آموزد در صورتی که مغایر ارزش های اسلامی باشد باید به جهاد و مقابله برخیزد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه معنای اصلی جهاد فرهنگی یعنی مبارزه با اعتقادات باطل که منافقان به وسیله آنها درصدد ایجاد انحراف در جوامع اسلامی هستند، اظهار داشت: اگر جامعه راه صحیح را تشخیص دهد و به صراة مستقیم هدایت شده و بر اساس آن حرکت کند، دشمنان هیچ کاری از پیش نخواهند برد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یزید ملعون گفته است «من بر حسین(ع) پیروز نشدم مگر با استفاده از جهالت مردم» عنوان کرد: این یک استراتژی است که در همه عصرها به کار گرفته شده و از کلیدی ترین راهبردهای دشمن است که با توجه به تاریخ می بینیم که «جهالت» چیزی است که از صدر اسلام غالباً بر جوامع اسلامی سیزره پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: امروزه شرایط دنیا و جامعه به گونه ای است که اگر بخواهیم مکتب امام صادق(ع) را زنده نگه داریم، راه ایشان را طی کنیم و معارف شیعه را برای نسل های آینده باقی بگذاریم باید کمر همت را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و جهاد فرهنگی محکم ببندیم.

حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: اگر جهاد فرهنگی را فراموش کنیم، دشمن با اتاق فکرها، تاکتیک ها و برنامه هایش به یقین به ما آسیب های جدی وارد خواهد کرد، چراکه آنها در این زمینه بسیار سرمایه گذاری کرده اند و برنامه های طولانی مدت برای براندازی فرهنگ اصیل اسلامی طرح و تدوین کرده اند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دشمن می داند با جنگ سخت کاری از پیش نمی برد، بیان کرد: دشمن امروزه تمام توانش را به کار گرفته تا با عقاید اسلامی مبارزه کند؛ دشمن به شدت بر روی مسأله فرهنگ و اعتقادات در حال کار کردن است و با تمام قوا به دنبال ایجاد انحرافات فکری مان جوانان است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی دام خطرناک دشمن است، ابراز داشت: مدیر تلگرام یک فرد یهودی در روسیه و مدیر اینستاگرام فردی یهودی در آمریکا است؛ کشور هایی همانند انگلیس، آلمان، اندونزی و چین به مردم خود اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی نمی دهند و یا دسته کم آنها را محدود کرده اند، اما متأسفانه در کشور ما علی رغم توصیه ها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب این شبکه های اجتماعی کاملاً آزاد و دسترس عموم است.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به ضررهای بی شمار فضای مجازی یادآور شد: گام هایی که در زمینه بهبود بخشیدن به آسیب های فضای مجازی برداشته شده است در برابر تهاجم فرهنگی گسترده غربی کافی نیست و همت بیشتری می طلبد.

دادستان کل کشور با اشاره به صدور فرمان «آتش به اختیار» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: عمده مسائل آتش به اختیار ناظر به مسائل فرهنگی است؛ یعنی ما در زمینه های فرهنگی کشور متکی به مسؤولان نباشیم؛ بی جهت نیست که رهبر معظم انقلاب فرمان آتش به اختیار را برای جوانان صادر می کند، این مهم نشانگر ضعف مدیریتی برخی مسؤولان در زمینه های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه روش های قدیمی تبلیغ پاسخگوی نیاز جوانان امروزی نیست، ابراز داشت: همانگونه که امروزه با شمشیر، کمان و نیزه نمی توان به جنگ با سلاح های پیشرفته دنیا رفت، امروزه هم نمی توانیم با روش های قدیمی تبلیغ جوانان را جذب اسلام کنیم؛ بنابراین طلاب، روحانیون، مبلغان و سایر فعالان فرهنگی باید با روش های تبلیغ نوین به صحنه ورود کنند و جامعه را از انحراف نجات دهند.

حجت الاسلام منتظری در پایان با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از یک نوع فقر فرهنگی توأمان با فقر اقتصادی در حال نفوذ و ایجاد انحراف است، عنوان کرد: دشمن در زمینه تهاجم فرهنگی هیچ عجله ای ندارد و با برنامه های بلند مدت آرام آرام جامعه را به گونه ای تحت تأثیر قرار می دهد که کودکان و نوزادان در آینده به گونه ای که آنها می خواهند تربیت شوند./841/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات