۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۱۱۹۵۳
مدیر حوزه علمیه نبی اکرم:

ایران دموکراسی خود را مدیون شورای نگهبان است

حجت الاسلام دهقانی گفت: تأسیس شورای نگهبان یکی از درایت‌های امام خمینی(ره) بود تا توطئه‌های دشمنان خنثی شود.
شورای نگهبان

حجت الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فلسفه وجودی شورای نگهبان در نظام اسلامی، گفت: در بحث شورای نگهبان، برعکس تمام شایعه پراکنی و بعضاً توهین‌هایی که به این نهاد می‌شود، نهاد شورای نگهبان برای اجرای حکومت دیکتاتور مآبانه نیست، اتفاقاً مقابله با حکومتی است که قصد تک‌روی داشته باشد.

وی افزود: شورای نگهبان قانون اساسی همان‌طور که از عنوان آن پیداست، نگهبان قوانین و ارزش‌های کشور است. بسیاری از افراد با وجود بسیاری از مشکلات در داخل کشور، دموکراسی جمهوری اسلامی ایران را قبول دارند.

مدیر حوزه علمیه نبی اکرم با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ قانون اساسی است، تصریح کرد: دموکراسی واقع شده در ایران مدیون شورای نگهبان قانون اساسی است، به علت اینکه این نهاد حافظ ابعاد اسلامی قوانین کشور است.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در تمامی کشورها با اسامی مختلف وجود دارد، عنوان کرد: اگر نها‌دی مانند شورای نگهبان در کشوری وجود نداشته باشد یا در صورت وجود به گونه‌ای ضعیف عمل کند مشکلات نفوذی در عرصه‌ها و موقعیت‌های مختلف کشور نظیر انتخابات به وجود می‌آید و در صورتی که نفوذی‌ها در مسند‌ قدرت بنشینند اتفاقی که در شهر موصل اتفاق افتاد رخ می‌دهد و کشور ظرف چند ساعت در اختیار دشمن قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام دهقانی با بیان اینکه تأسیس شورای نگهبان یکی از درایت‌های امام خمینی(ره) بود که توطئه‌هایی مانند مشروطه تکرار نشود، گفت: با وجود شورای نگهبان، تمام قوانین حتی تصمیمات رییس جمهور با تمام اختیاراتی که دارد، باید از فیلتر فقه اسلام که همان شورای نگهبان قانون اساسی است، عبور کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد به علت اینکه نمی‌خواهند خود را در چارچوب‌ دستورات دینی قرار دهند، از احکام دینی خرده و ایراد می‌گیرند، اظهار داشت: این افراد برای توجیه انجام ندادن اعمال دینی به هر دستاویزی چنگ می‌زنند و به عبارتی میخواهند مبانی دینی را زیر سوال ببرند که مصداق آن در قوانین شورای نگهبان نیز وجود دارد که اگر دستوراتش بر وفق میل و نظر برخی افراد باشد، مشکلی ندارند ولی اگر همین نهاد بر حسب قوانین دینی دستور و عملی انجام دهد، این افراد با آن مخالفت می‌کنند تنها به علت اینکه نمی‌خواهند خود را در چارچوب دستورات دینی قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه نبی اکرم با اشاره به نحوه انتخاب اعضای شورای نگهبان، گفت: شش نفر از فقهای شورای نگهبان از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و حقوقدانان در این شورا از سوی قوه قضاییه و سپس توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که شورای نگهبان که قرار است به رهبری نظارت داشته باشد، چطور همان اعضا از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از شئونات ولی فقیه این است که در امر قانون‌گذاری نظارت داشته باشد و قانونی که تصویب می‌شود مخالف با قوانین اسلام و نظام اسلامی نباشد، بنابراین یکی از وظایف ولی فقیه این است که چند نفر آگاه، عادل، بصیر و آشنا به مسائل روز انتخاب کرده و همچنین بر آنها نظارت داشته باشد./۳۰۲/۹۶۶/ب۱

ارسال نظرات