۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۰۶۳۱۵
در نشست حکمت هنر اسلامی مطرح شد؛

قرآن نظامنامه و ابردستگاه نظریه فراگیر هستی

سلسله نشست‌های حکمت هنر اسلامی بعدازظهر امروز با حضور ابوالفضل خوش‌منش و مهدی حمیدی پارسا در فرهنگستان هنر برگزار شد.
سلسله نشست‌های حکمت هنر اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل خوش‌منش دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در ادامه سلسله نشست‌های حکمت هنر اسلامی، ماهیت جمال قرآن، که بعد ازظهر امروز در فرهنگستان هنر برگزار شد با اشاره به اینکه جمال قرآنی را عمق و لطافتی به اندازه عمق و لطافت تمام هستی است، اظهار داشت: ما از هستی عموما تصوری مادی داریم، اما قرآن برآمده از عالم هستی است.

وی ادامه داد: در عالم چیزی جزء جمال و کمال تصور نمی‌توان کرد و از آنچه که ما از آن به ناموزونی و زشتی در جهان مادی تعبیر می‌کنیم در آنجا سراغ نمی‌توان گرفت، قرآن نظامنامه و ابردستگاه نظریه فراگیر هستی است که دیگر نظریه‌ها و نظم و نسق‌ها از آن نشات می‌گیرند.

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران تاکید کرد: قرآن از جایی آمده است که زشتی و عدم انتظام در آن راه ندارد، قرآن نور خدا است که خود نور السماوات و الارض است و در نور نیز همچنان جزء جمال و کمال نمی‌توان یافت.

خوش‌منش یادآور شد: زبان به مثابه آب زلال  بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌شکل و بی‌طرف است، اما این آب منشا حیات بوده و هر زنده از آن پدید آمده و تحت لوای خدای حی قیوم نیز خواهد بود، زبان نیز چنین شرایطی دارد، زبان به خودی خود بی‌طرف است اما معدن هر علم و هنر و جمال و کمالی است و وقتی آن زبان زبان خداوند است به لباس زبان انسان‌ها شده و خود را مبین و تبیان کل شیی نیز خواند این اثر و بالندگی بیرون از مقیاس انسانی فزون خواهد گرفت.

وی افزود: با یک پیگیری عاجل از ریشه‌های حسن، زین و جمل در قرآن می‌یابیم که خداوند دارای نیکوترین و زیباترین آفرینش و نگارگری است، و به هر شیی جمال شایسته و بایسته آن را عطا کرده است، او خداوند "خالق باری مصور" است، خالقی که می‌آفریند و عوارض نیستی را از پیرامون چهره آفریده خود می‌زداید و به نگارگری آن نیز می‌پردازد.

دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قرآن کریم زیباترین سخن از خدایی است که هرچیز را به زیباترین صورت آفریده است، خاطرنشان کرد: همان خدا هنرآفرین که دستگاه ادراک و خیال را برای ادراک و خلق زیبایی آفریده است، جمالیات لفظی و معنوی قرآن که گاهی درباره آن گفته و نوشته شده و همچنان در این زمینه ‌ها جای گفتن و نوشتن فراوان وجود دارد نیز جلوه‌هایی از آن جمال کل است.

خوش‌منش بیان داشت: با این جهان‌بینی و تصویری که آن خداوند خالق باری مصور از هستی ارائه می‌کند می‌توان در این هستی بزیست و در برابر تمام تلخی‌ها و ناراستی‌ها " من شر ما خلق " آن ایستاد و سخن " ما رایت الا جمبلا " نیز بر زبان آورد، خداوند در آویختن در جمال قرآنی چنین بینشی را به ما عطا می‌کند./۸۱۶/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات