۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۰۴۹۷۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تزیینات زیاد مساجد مصداق اسراف است

استاد حوزه علمیه با بیان این که اسراف به معنی افساد مال است، گفت: در امور خیر هم نباید اسراف کرد و باید حد اعتدال رعایت شود.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، اظهار داشت: انسان نه تنها نسبت به پدر و مادر وظایفی دارد بلکه نسبت به دیگر نزدیکان و فقرا و در راه ماندگان هم حقی بر گردن دارد.

وی با اشاره به این که اسراف در امور خیر هم جایز نیست، خاطرنشان کرد: تبذیر به معنی بذر پاشیدن است و اگر انسان بذر را درست نپاشد و موجب خرابی می‌شود؛ علامه می‌فرمایند در کار خیر ما اسراف و تبذیر نداریم و اگر کسی همه اموالش را هم برای کار خیر بدهد این اسراف نیست زیرا سبب خرابی نمی‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که اسراف به این معنی است که مصرف ما در کار خیر به‌گونه‌ای باشد که موجب فساد شود، گفت: موجب فساد شدن به این صورت است که اگر من به فرد محتاجی پول زیادی بدهم که او را از کار کردن باز دارد و او را به گدایی تشویق کنم موجب افساد است.

وی افزود: اگر من به کسی پول بدهم که او این پول را در راه فساد استفاده کند هم سبب افساد فرد و جامعه می‌شود؛ به نظر ما استفاده از مواد مخدر حرام است و آنچه گذشتگان گفته‌اند که استفاده از مواد مخدر جایز است با قطع‌نظر از مفاسد مواد مخدر بوده و بحث علمی بوده که استفاده از مسکری که مایع نباشد جایز است یا خیر که از این نظر گفته‌اند جایز است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جواز استفاده از سیگار در صورتی بوده است که ضررهای آن برای ما اثبات نشده است و وقتی ضرر معتنابه سیگار برای ما اثبات شد مصرف آن هم حرام می‌شود و اگر فقیهی می‌گوید جایز است از این باب است که می‌گوید برای من ضررش محرز نشده است.

وی با بیان این که عدم استفاده بهینه از مال هم نوعی افساد است، گفت: این که در افطارهای ما غذای زیادی می‌آورند و غذاهای اضافی را در سطل زباله می‌ریزند با وجود این که این همه گرسنه در کشور وجود دارد افساد است؛ خرج‌های افراطی برای تزیینات مساجد هم افساد مال است و کسی نگفته که برای مساجد چنین خرج‌هایی کنیم.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار داشت: استفاده نادرست از اموال این نیست که در مصارف نادرست استفاده شود بلکه در امور خیر هم نباید استفاده نادرست کرد و انسان باید توجه داشته باشد که اسراف و تبذیر نکند و اگر می‌خواهیم به فقرا کمک کنیم باید به‌گونه‌ای کمک کنیم که طرف تشویق به کار شود.

وی با بیان این که تبذیر در فارسی به معنی بریزوبپاش است، خاطرنشان کرد: خداوند می‌گوید کسانی که اهل بریزوبپاش هستند برادران شیطان‌اند و به تعبیر علامه پدر و مادر آن‌ها با شیطان یکی است و با شیطان از یک جنس هستند.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند می‌فرماید اگر چیزی نداری که به فقرا و در راه ماندگان بدهی با آن‌ها با نیکی سخن بگو و دل آن‌ها را آرام کن؛ انسان نه باید به‌گونه‌ای باشد که به هیچ‌کس هیچ کمکی نکند و نه هم به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌چیز برای خودش نماند و در حسرت بماند.

وی با بیان این که خدا به هر کس به اندازه ظرفیت او نعمت می‌دهد، ابراز داشت: برخی هستند که اگر بیشتر از ظرفیت شان به آن‌ها بدهی خود را نابود می‌کنند و از طرف دیگر عده‌ای هم هستند که خدا به آن‌ها می‌دهد تا یاد خدا نکنند و در گمراهی غوطه ور شوند که به آن سنت استدراج می‌گویند./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات