۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۵۰۴۵۸۷
در برنامه سحرگاهان حرم مطرح شد؛

عدم پرداخت زکات مصداق حق‌الناس است

کارشناس مسائل شرعی با بیان اینکه عدم پرداخت زکات مصداق حق الناس است، گفت: زکات، خمس و سایر واجبات مالی در زمره حقوق عمومی در اسلام به‌حساب می آیند و باید پرداخت شوند.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن نور الهی امروز در برنامه سحرگاهان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی آثار فریضه زکات بر الگوی فردی و اجتماعی زندگی اسلامی مؤمنان پرداخت و عنوان داشت: زکات از دستورهای اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع‌شده که انسان آنها را با کمک طبیعت تولید کرده است درحالی‌که طبیعت سهل و ساده در اختیار او بوده است یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده در تولید محصول طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد.

کارشناس فقهی برنامه تلویزیونی سحرگاهان حرم به تشریح مصادیق زکات از منظر فقه اسلام پرداخت و اظهار داشت: بر اساس شرع مقدس اسلام زکات ۹ چیز  بر مؤمن واجب است چنانکه  در فقه  پرداخت زکات گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند واجب توصیف‌شده است تا جایی که اگر کسی مالک یکی از این ۹ چیز باشد با شرایطی که فقه تعیین کرده است باید مقداری معین از آن را به یکی از مصرف‌هایی که دستور داده‌شده تحویل دهد.

حجت‌الاسلام نور الهی به بررسی آثار فردی و اجتماعی سرباززدن از تمکین به واجبات مالی اسلام پرداخت و ابراز داشت: خداوند متعال واجبات مالی را بر عهده مؤمن قرار داده است تا همواره اموال او مطهر و پاک باشد بر این اساس اگر مؤمن مکلف  از پرداختن فریضه واجب سرباز زند دو گناه کبیره مرتکب خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از گناهان محتمل در چنین فرضی این است که مکلف از دستور امام و ولی خدا سرباز زده و شرع مقدس اسلام چنین اقدامی را مذمت می‌کند این در حالی است که دیون خدا بر عهده او خواهد بود.

کارشناس فقهی برنامه تلویزیونی سحرگاهان حرم با اشاره به اینکه مکلفان خاطی از اجرای دستورات مالی اسلام مرتکب به ضایع کردن حقوق بیت‌المال می‌شوند، اظهار داشت: مکلف باید توجه داشته باشد که زکات، خمس و سایر واجبات مالی در زمره حقوق عمومی در اسلام به‌حساب آمده بر این اساس مکلف در پیشگاه خداوند در روز محشر افزون بر دیون الهی که بر عهده دارد باید نسبت به حقوق ضایع‌شده دیگران نیز پاسخ‌گو باشد.

گفتنی است که زکات در صورتی واجب می‌شود که مال به مقدار نصاب معین شده فقهی برسد و مالک آن، بالغ و عاقل و آزاد باشد و بتواند در آن مال تصرف کند؛ بر این اساس بعد از آن که انسان دوازده ماه مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره بود باید زکات آن را بدهد. ولی از اول ماه دوازدهم، نمی‌تواند طوری در مال تصرف کند که مال از بین برود و اگر تصرف کند ضامن است و چنانچه در ماه دوازدهم بدون اختیار او بعضی از شرط های زکات از بین برود زکات بر او واجب نیست./837/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات