۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۰۳۸۰۶
پاسخ حجت الاسلام رضوی مهر به سؤالات پویش حمایت از مبلغان دینی؛

وظیفه تبلیغ رسالتی دائمی است/ مبلغان منبرهای خود را مکتوب کنند

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه وظیفه تبلیغ از سوی مبلغان را یک رسالت الی الابدی دانست و بر نقش گسترده مبلغان در دوران ظهور برای تقویت سپاه امام زمان(عج) تأکید کرد.
گفت وگوی تفصیلی رسا با حجت الاسلام رضوی مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر در ادامه پاسخ به سؤالات مبلغان در پویش حمایت از مبلغان دینی به بیان نکات کلیدی پرداخته و تأکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در امر تبلیغ عدم ورود به مسائلی است که موجب تفرقه ، دودستگی و از این قبیل نا بسامانی ها در اجتماع مؤمنین در مسجد و حسینیه ها می شود.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه تأکید کرد: مبلغ و طبیب روحانی باید مقام و منزلت پدری خود را در چنین شرایطی حفظ کند، البته این به معنای نگفتن حق نیست بلکه حق و معیارهای آن باید گفته شود ولی اگر ما مصداقی عمل کنیم با جدایی گروه گروه مستمعان خود از پای منبرها و جدا شدن از اهداف تبلیغی مواجه خواهیم شد.

عادت علمای قدیم مکتوب کردن منبرها بود

وی در ادامه به لزوم فیش برداری و مکتوب کردن سخنرانی ها توسط مبلغان اشاره و بیان اینکه از قدیم عادت اهالی منبر نوشتن خطابه ها بود، ابراز داشت: آنها می دانستند در فلان تاریخ در فلان سال این حرف را زده اند؛ حضرت آیت الله سید محمدعلی روحانی تعریف می کرد که من سخنرانی هایم در مسجد امام حسن(ع) را که مربوط به سالیان پیش است را به طور کامل می دانم چراکه همه را تماما نوشته ام.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر افزود: لازم است یک فیش برداری هایی برای استفاده آسان از مطالب برای منبر داشته باشیم و البته یک پشتوانه ای نیز برای آن فیش های تیتر گونه و فصل بندی شده به طور مفصل در مکتوبات خودمان به عنوان ذخائری از محتوا تهیه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مطالعه کتاب های روز می تواند ما را با واژه ها و مفاهیم مطرح در جامعه آشنا کند، یادآور شد: برخی مبلغان تعدادی از مطالب مهم کتاب های درسی دانش آموزان و دانشجویان را مطالعه می کنند و در میان گویش های آنها به کار می بندند تا مستمع دانشجو یا دانش آموز بداند که روحانی و مبلغ با کتاب های معمول آنها برای تدریس در دانشگاه یا مدارس آشنا است.

باید آیات و روایات از چند روش مطالعه شود

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مبلغ باید آیات و روایات را از چند روش مطالعه کند، خاطرنشان کرد: نخست ترجمه روان، آسان و به روز متن عربی از آیات و روایات به همراه حفظ کلمات و اصطلاحات است، بعد تجزیه و ترکیب آن آیه و روایات و در ادامه شرح و تفسیر آن و در پایان به برخی از کتاب هایی که به گونه منظوم آن آیات و روایات را برای دستیابی افراد خوش ذوق قرار داده اند مورد مطالعه قرار دهد.

وی عنوان کرد: نگاه همه جانبه از سوی مبلغ یک ضرورت است؛ روحانی منبری، هم در مطالبی که ارائه می دهد و هم در داستان ها، مثال ها و شعرهایی که می خواند باید جامع نگر باشد، چراکه اگر بعد از منبر از خطیبی سؤال شود این شعر از کیست و شاعر آن در چه قرنی بوده است و او نداند به ذوق مخاطب بر می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر به ضرورت متقن بودن مطالب اشاره کرد و یادآور شد: وقتی مبلغ مطلبی را از یک منبع مثل کتاب نقل می کند باید همه موارد از جمله نام کتاب، نویسندگان، سلیقه  و روش آنها را بداند و سعی کنیم منبرهای مان به گونه ای باشد که خدایی ناکرده رنگ و بوی توصیف و بیان جایگاه افراد غیر معصوم رنگ اقوی از معصوم نباشد، چراکه حریم و حرمت معصومان ویژه است.

الگوهای حقیقی ما ائمه هستند

وی تصریح کرد: الگوی حقیقی ها ما طبق نص وجود نازنین آنها هستند و باید هشدار بدهیم کسانی که معصوم نبودند و تلاش کردند که رضایت خداوند و ولی زمان را کسب کنند نیز اسوه ما در زندگی به شمار می روند؛ لحظه شهادت شهیدان، ادبیات و وصایای شهدا نیز برای استفاده در منابر و بویژه در مباحث عرفانی بسیار مورد اهمیت است.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مبلغان در دوران ظهور نیز وظایف سنگینی بر عهده دارند، خاطرنشان ساخت: روزی در محضر یکی از علمای بزرگوار بودیم، یکی از مبلغان از ایشان سؤال کرد که اگر ان شاءالله در عصر ظهور امام زمان(عج) واقع بشویم ما مبلغان چه خواهیم کرد و چه وظایفی داریم؛ ایشان گفتند در دعای افتتاح از خدا می خواهیم در دولت کریمه امام عصر(عج) ما را از مبلغان جهت دعوت مردم به مسیر طاعت حضرت و نشان دهنده راه خودت قرار بده.

وی ادامه داد: به همین جهت یک مبلغ اسلام ناب باید بداند، وظیفه و رسالت او یک امر الی الابدی است و دارای عیار ماندگاری است؛ تبلیغ دین کاری موقتی، بی اساس، سست و زود گذر نخواهد بود بلکه تبلیغ که امروز برنده ترین سلاح علیه دشمنان و بهترین وسیله برای انسجام مؤمنان است به کسانی ارزانی می شود که شایستگی و لیاقت در آنان از سوی خداوند احراز شده باشد./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات