۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
کد خبر: ۴۹۸۷۰۶

اخلاق انتخاباتی از منظر مراجع تقلید

نظام کشور ایران جمهوری و اسلامی است بنابراین انتخابات آن با سایرکشورها متفاوت است زیرا در انتخابات ایران اخلاق نیز اهمیت دارد.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نظام کشور ایران بر مبنای دین مبین اسلام ایجاد شده است دینی که پیامبرش از جوانی به اخلاق و جوانمردی شهرت داشت و مکارم اخلاق را از اهداف بعثت خود بیان می کند از سوی دیگر امام خمینی(ره) بنیان گذار این نظام و جانشین او رهبر معظم انقلاب پیوسته در سخنان و توصیه های خود به تهذیب نفس تأکید می نموده و می کنند.

مبنای دیگر نظام ایران جمهوریت است بنابراین برای عینیت بخشیدن به جمهوریت درنظام جمهوری اسلامی ایران همه ساله انتخابات برگزار می شود و افراد فراوانی برای خدمت صادقانه به مردم و به دست آوردن آراء آنها تلاش های فراوانی انجام می دهند.

از آن جهت که نظام ایران جمهوری و اسلامی است انتخابات در این کشور با کشورهای دیگر متفاوت است زیرا در انتخابات ایران اخلاق نیز دارای اهمیت است چنانچه رهبر معظم انقلاب می گوید در دمکراسی های غربی، صلاحیت های خاصی مورد نظر است که عمدتا در این صلاحیت ها، وابستگی های حزبی رعایت می‌شود، هم کسانی که نامزد می‌شوند، هم آنهایی که نامزد می ‌کنند و هم آنهایی که به نامزدها رأی می ‌دهند، در واقع به این حزب یا به آن حزب رأی می‌ دهند؛ حالا در آن کشورهایی که دو حزبی است، مثل آمریکا و انگلیس و یا در کشورهایی که چند حزبی است، به یکی از این دو یا چند حزب رأی می‌ دهند؛ در نظام جمهوری اسلامی غیر از دانایی و کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است.

 

 

متأسفانه از موارد بی اخلاقی در انتخابات افترا و بیان سخنان نادرست از سوی برخی نامزدها و رسانه ها است که در چند سال اخیر رونق فراوانی گرفته و حتی به سرگرمی مردمی نیز تبدیل شده است کاری که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید مورد نکوهش قرار گرفته است که به بخشی از آن موارد اشاره می شود.

رهبر معظم انقلاب: مطلقا اجازه ندهید بداخلاقی، بدگویی، اهانت و تهمت در انتخابات راه پیدا کند

 رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم استان قم با تأکید بر رفتار کردن نامزدها از روی کرامت می گوید در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه؛ چه آنهائی که نامزد می شوند، چه آنهائی که طرفدار آنهایند، چه آنهائی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند. جناح های مختلف کشور، بداخلاقی و بدگوئی و اهانت و تهمت و این حرف ها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می شود

آیت الله مکارم: مردم به افرادی که اهل تخریب و بی تقوایی هستند رای نمی دهند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج خود نامزدها را به رعایت تقوا دعوت کرده و بیان می کند کاندیداهای محترم تقوا را رعایت و از تخریب یکدیگر اجتناب کنند، مردم به کسانی که اهل تخریب و بی تقوایی هستند رای نمی دهند و آنها را نمی بخشند.

آیت الله نوری همدانی:‌ برخی سر سفره انقلاب نشسته اند و حرف های زشتی به زبان می آورند

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز در یکی از دیدارهای خود در زمینه انتشار مطالب نادرست از سوی برخی رسانه ها می گوید در روزنامه ها و رسانه ها گاهی از جملات و کلماتی استفاده می شود که واقعا انسان تعجب می کند که برخی در کنار سفره انقلاب نشسته و از انقلاب بهره مند هستند اما در عین حال حرف هایی می زنند که سبب ناراحتی می شود؛ الان انتخابات را در پیش داریم کلماتی درباره کسانی که کاندیدا شدند استفاده می شود که زشت و نادرست است.

آیت الله سبحانی: از خودتان بگوئید؛ چرا دیگران را تخریب می کنید

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به برخی از بد اخلاقی های انتخاباتی می گوید کسانی که در تبلیغات انتخاباتی بد اخلاقی کرده، بدگویی دیگران را می‌کنند و کسانی که آن را پخش می‌کنند و کسانی که گوش می‌دهند همه خلاف شرع انجام داده‌اند اگر می خواهید اسلامی رفتار کنید باید فقط از خودتان سخن بگویید و دیگران را تخریب نکنید.

بداخلاقی هایی که گناه محسوب می شود

حضرت آیت الله مظاهری نیز می گوید کاندیداها حق ندارند به یکدیگر توهین کنند، بعضاً علیه یکدیگر صحبت هایی می گویند که دروغ محض است و این دروغ هایی که تهمت محسوب می شود با بی احترامی همراه شده است به همین سبب گناهش بسیار بزرگ است.

 

تاکید بزرگان بر احترام به قانون و نظر مراجع رسمی

احترام و رعایت قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی و مردم نیز از مواردی است که همواره مورد تأکید رهبرمعظم انقلاب و مراجع تقلید بوده است چنانچه رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از خانواده های ایثارگران  بیان می کنند مگر ممکن است در انتخابات جمهوری اسلامی، کسی به خود حق بدهد یا جرأت بدهد که در آراء مردم دستکاری کند؟ اولا شورای محترم نگهبان، یک مجموعه‌ی عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهی را برای تقلب باقی نمی‌گذارند. ثانیا وزیر محترم کشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید که ما نمی‌گذاریم یک رأی جا به جا شود. این ها مسلمان و انقلابی و متدین و مورد اعتمادند و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته‌ اند. بر فرض در گوشه‌ای یک تخلف کوچک هم انجام گیرد. این در نتیجه‌ی انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق دهد، تقلب در انتخابات را که یک عمل هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسی و اجتماعی است، انجام دهد، چنین کاری هرگز نخواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز تمکین از شورای نگهبان را واجب می داند و می گوید بر اساس قانون، شورای نگهبان مرجع تشخیص صلاحیت ها برای انتخابات است، اگر کسی در برابر رأی شورای نگهبان تمکین نکند مرتکب گناه شده است، نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها عده ای شرایط را بررسی می کنند؛ در چند جای صحیفه نور آمده که حضرت امام فرمودند اگر کسی در برابر نظر شورای نگهبان تمکین نکند بلکه اعتراض انجام دهد، نه تنها گناه انجام داده بلکه مفسد فی الارض است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در زمینه تمکین از قانون می گوید در حکومت اسلامی قوانین احترام شرعی دارد؛ چراکه از فیلتر شورای نگهبان رد می شود و رنگ اسلامی دارد و اگر غیر اسلامی باشد حتما جلوی آن گرفته می شود./1324/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات