۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۴۹۱۰۲۵
شهردار قم خواستار شد؛

مشاركت مؤسسات فرهنگي براي تقويت فرهنگ شهروندي در قم

شهردار قم معضل شهر را مباحث فرهنگ شهروندي عنوان كرد و گفت: در اين بخش اقداماتي را آغاز نموده ايم و نيازمند مشاركت موسسات و مراكز اثرگذار شهر در اين بخش هستيم
شهردار قم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سیدمرتضی سقائيان‌نژاد پيش از ظهر امروز در ديدار مديران شهري با آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري رئيس موسسه علمي فرهنگي دارالحديث و توليت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسني(ع)، با بيان اينكه شهرداري در يكسال گذشته با چند چالش مهم مواجه بود اظهار كرد: هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي داشتيم كه علاوه بر آن پروژه‌هاي نيمه تمام نيز مشكلاتي را نيز ايجاد كرده بود.

وي به سود ۴۵۰ ميليارد توماني بدهي‌هاي شهرداري اشاره كرد و گفت: واقعا اين ميزان سود و جريمه ما درآمدهاي شهرداري مطابقت نداشت و مذاكرات فشرده‌اي آغاز شد تا بتوانيم اين مشكل را حل كنيم.

شهردار قم با اشاره به حمايت نمايندگان مردم، رئيس مجلس و علما و مراجع تقليد براي رفع مشكل بدهي‌هاي شهرداري افزود: با اين حمايت‌ها مذاكرات با بانك‌ها آغاز شد و توانستيم با فشارهاي منسجم بخشي از بدهي‌ها را تهاتر كنيم.

وي به طلب ۷۰۰ ميليارد توماني شهرداري از دولت اشاره كرد و گفت: به هر شكلي بود با وجود تمام مشكلات توانستيم طلب را به صورت چك دو ساله اوراق اسناد خزانه تخصيص بگيريم.

سقائيان‌نژاد با بيان اينكه تخصيص طلب شهرداري از دولت بار سنگيني را از دوش مديريت شهري بر مي‌دارد خاطرنشان كرد: براي هزينه اين مبالغ برنامه‌ريزي خواهيم داشت.

وي در ادامه سخنان خود به تكميل عمده پروژه‌هاي عمراني نيمه تمام اشاره كرد و افزود: باقي پروژه‌ها نيز با قوت در حال پيگيري است و اميد داريم كه تا خرداد همه آنها به اتمام برسد.

شهردار قم با آغاز چند پروژه‌ عمراني در ابتداي سال گذشته اشاره كرد و افزود: پروژه تقاطع مقداد، شهداي مدافع حرم از جمله اين پروژه‌ها بود كه پروژه مقداد تكميل شده و پروژه شهداي مدافع حرم نيز به بخش‌هايي كامل شده و تا خرداد به طور كامل افتتاح مي‌شود.

وي يكي از معضلات شهرداري را نبود برنامه و خط كش راه دانست و گفت: با كمك حوزه و دانشگاه‌ها برنامه پنج ساله شهرداري تدوين شد و به تصويب شورا رسيد و بودجه سال ۹۶ نيز براساس اين نقشه راه به شوراي شهر ارائه شد.

سقائيان‌نژاد بودجه ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد توماني شهرداري در سال ۹۶ را يادآور شد و گفت: اين بودجه افزايش ۶۴ درصدي نسبت به سال ۹۵ داشته است.

وي ادامه داد: در سال ۹۵ بودجه شهرداري بالغ بر ۱۰۱ درصد تحقق پيدا كرده است و امسال هم برنامه داريم كه به طور كامل بودجه محقق شود.

شهردار قم افزود: همچنين فاينانس خط اول و دوم مترو نيز به بودجه شهرداري اضافه شده و مبلغي بالغ بر ۴ هزار ميليارد تومان خواهد شد.

وي به افزودن ۳۳۰ هكتار به فضاي سبز شهر اشاره كرد و افزود: اكثر پارك‌ها كه مشكل روشنايي و ايمني داشت ايمن‌سازي شد و بيش از ۹۰ ست بازي اضافه شد.

سقائيان‌نژاد به تجهيز و بهسازي نمازخانه بوستان‌ها اشاره و خاطرنشان كرد: براي سال جاري نيز برنامه داريم ۱۰ مجموعه فرهنگي، ورزشي و تفريحي با سطحي بيش از ۵ هزار مترمربع اجرا كنيم.

وي اضافه كرد: فاز اول و دوم باغ پرندگان در حاشيه بلوار شهيد آويني تكميل شده و اقدامات اجرايي آن نيز امسال آغاز مي‌شود.

شهردار قم با بيان اينكه بخشي از تجهيزات تله سيژ و تله كابين وارد شهر شده است گفت: درياچه مصنوعي هم براي اجرا در بوستان غدير در برنامه كاري شهرداري است تا بتوانيم ماندگاري زائر را با اين جذابيت‌ها در شهر قم افزايش دهيم.

وي به برنامه شهرداري براي ساخت آكواريوم بزرگ قم اشاره كرد و افزود: قرارداد اين پروژه با بخش خصوصي منعقد شده و به زودي اقدامات اجرايي را آغاز مي‌كنيم.

سقائيان‌نژاد تصريح كرد: امروز چرخ شهرداري به حركت افتاده و طبق برنامه با وحدت مطلوب با حوزه، مديران و مسوولان استان اميدواريم بتوانيم بستر رشد و توسعه مطلوب شهر را فراهم كنيم.

وي به پروژه‌هاي بافت فرسوده شهري اشاره كرد و افزود: با فعال شدن سازمان نوسازي اطراف حرم اين پروژه‌ها هم سرعت خوبي گرفته و در حال ساماندهي چهل اختران و ديگر پروژه‌هاي مهم بافت فرسوده هستيم.

شهردار قم به اتمام بلوار شهيد كبيري و شهيد كريمي تا نيمه شعبان اشاره كرد و افزود: در بودجه امسال شهرداري دو رقم براي مساجد و كانون‌هاي فرهنگي پيش‌بيني كرده‌ايم.

وي گفت: ارقامي به مساجد اختصاص داديم تا بتوانيم بخشي از مشكلات زيبايي و بهسازي مساجد را رفع كنيم.

سقائيان‌نژاد ادامه داد: همچنين ۲۵۰ نقطه در شهر پيش‌بيني شده كه در سه نوبت اذان در شهر پخش شود.

وي با اشاره به اقدامات نوروزي شهرداري قم بيان كرد: در ايام نوروز سه بوستان را به عنوان كمپ شهري تجهيز كرديم و عمده زائران به سمت اين مكان‌ها هدايت شدند.

شهردار قم معضل شهر را مباحث فرهنگ شهروندي عنوان و خاطرنشان كرد: در اين بخش اقداماتي را آغاز كرديم و نيازمند مشاركت موسسات و مراكز اثرگذار شهر در اين بخش هستيم.

وي گفت: ما به دنبال ساخت فرهنگ‌سرا نيستيم و مي‌خواهيم از ظرفيت‌هاي غني و گسترده بومي شهر استفاده كنيم./872/د۱۰۲/ج

ارسال نظرات