۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۸۵۴۵۰
نماینده ولی فقیه در استان لرستان:

فهم انقلابی از دین مهمترین نیاز حوزه علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی، گفت: برداشت های غلط و ناصواب از دین را باید کنار بگذاریم و مهمترین نیازامروز حوزه های علمیه ما فهم انقلابی از دین و اجتهادی است که بر پایه انقلاب باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، شب گذشته در نشست صمیمی طلاب و فضلای بروجرد با موضوع «رسالت حوزه در دفاع از اسلام انقلابی» که در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد،  با بیان این که با آغاز غیبت کبری رهبری امت اسلامی از سوی ائمه اطهار(ع) به فقها و علما سپرده شده است، گفت: از آن تاریخ به بعد نقش حوزه های علمیه و علمای دین در تبیین، ترویج و دفاع از دین و معرفی مکتب تشیع نقشی برجسته و ممتاز بوده است.

امام جمعه خرم آباد بیان داشت: در عصر غیبت کبری روحانیت و حوزه های علمیه مرجعیت دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کرده اند و امروز نیز همین مرجعیت حفظ شده و از آن بهره می بریم.

وی تأکید کرد: این مرجعیت نیازمند یکسری عوامل و شرایطی است که اگر به وجود آیند، نقش مرجعیت دینی داشتن پررنگ می شود و اولین شرط آن فهم و اجتهاد در دین است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اهمیت تفقه در دین ابراز داشت: برداشت های غلط و ناصواب از دین را باید کنار بگذاریم و مهمترین نیاز حوزه های علمیه فهم انقلابی از دین و اجتهادی است که بر پایه انقلاب باشد.

وی ادامه داد: تفقه در دین به حدی مهم است که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند عبادتی که در آن فهم دین نباشد، خیری در آن نیست؛ متأسفانه روشنفکران غرب زده و کسانی که فهم درستی از دین ندارند، از دین سخن می گویند و این مصیبت بزرگی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی تصریح کرد: زهد و پارسایی حوزه های علمیه و روحانیت همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فراوانی دارند و بر دوری از اشرافی گری تأکید می کنند و اخیرا در درس خارج خود تذکر دادند که چرا برخی با ماشین های آنچنانی سر درس حاضر می شوند.

وی به پرهیز از دنیا پرستی تأکید کرد و گفت: اگر می خواهیم حوزه انقلابی که مد نظر است را احیا کنیم، باید اشرافی گری و دنیا پرستی را کنار گذاشته و زهد و تقوا پیشه کنیم؛ اگر می خواهیم انقلاب اسلامی در دنیا الگو شود باید زهد و پارسایی را الگوی خود قرار دهیم.

امام جمعه خرم آباد، سومین شرط رسیدن به حوزه انقلابی را مسأله آسیب شناسی دانست و افزود: حوزه های علمیه باید آسیب شناسی را در رأس کارهای خود قرار دهند؛ اگر آسیب شناسی نشود به یقین دچار مشکل و بن بست خواهیم شد.

وی به فرصت های ایجاد شده پس از گسترش فضای مجازی اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی یک مسؤولیت جهانی متوجه حوزه های علمیه شد و با توجه به این که ابزارهای تبلیغاتی گسترش پیدا کرده است، این مسؤولیت حساس تر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: امروز یک طلبه می تواند به راحتی با دنیا سخن بگوید و انقلاب اسلامی این فرصت را برای حوزه های علمیه به وجود آورده است؛ طلاب نیز باید قدر این موقعیت ها را بدانند و از آن به خوبی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر روی دو نکته تأکید دارند و آن این است که حوزه باید تولیدگر اندیشه باشد و اندیشه نو تولید کند و پژوهش های حوزه به جهان برسد و دیگر وظیفه حوزه این است که پشتیبان نظام اسلامی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در تبیین بیانات حضرت آیت الله خامنه ای گفت: اندیشه های نو باید راهکار اصلی برای نظام اسلامی باشد تا مسؤولان به آن تکیه کنند؛ طلاب باید انقلابی بمانند و انقلابی عمل کنند.

وی تصریح کرد: این که شیعه انگلیسی از یک شهرستان سربرمی آورد یک معضل است و کسانی که مروج تفکرهای خطرناکی برای جامعه هستند، از آسیب هایی است که گریبانگیر حوزه هایی است که انقلابی عمل نکرده اند.

امام جمعه خرم آباد با بیان این که باید نسبت به اصول و مبانی انقلاب اسلامی پایبند باشیم اظهار داشت: امروزه به خوبی ثمره اثر گذاری یک طلبه انقلابی در مردم و مسؤولان را شاهد هستیم و تفاوت آن با یک طلبه غیر انقلابی را می بینیم.

وی به افزایش آمار بالای طلاق در شهرستان بروجرد اشاره کرد و گفت: متأسفانه حقیقت تلخی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، افزایش آمار طلاق در بروجرد، یک خطر جدی است که باید برای رفع آن برنامه ریزی و تلاش مضاعف کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با تأکید بر این که همه طلاب بروجرد باید وارد صحنه شوند و برای حل مشکلات این استان تلاش کنند، افزود: مسائل مربوط به خانواده باید بیان شود و مشاوره های پیش از ازدواج گسترش پیدا کند تا آمار طلاق در این شهر کاهش پیدا کرده و این معضل برطرف شود.

وی به سطح علمی درخشان حوزه علمیه استان لرستان در گذشته اشاره کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شخصا بر بهبود وضعیت علمی حوزه علمیه و وضعیت فرهنگی این استان تأکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی ابراز کرد: حوزه علمیه لرستان در مجموع رشد کمی و کیفی داشته است اما به آن حد مطلوب نرسیده است؛ این استان حدود 1800 طلبه دارد و از سال جاری تأکید شده که پذیرش ها باید با کیفیت باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: امروز از نظر اساتید حوزه علمیه در لرستان مشکلی نداریم و مرکز خدمات و استان با هم توافق کرده اند که در هر شهرستانی استادسرایی دایر کنند و تا زمانی که این استادسرا ساخته نشده است، هزینه مسکن استاد از سوی مرکز خدمات پرداخت شود.

امام جمعه خرم آباد اضافه کرد: برخی مدارس علمیه استان لرستان فقط از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرش دارند و واقعا طلاب متخصص و کارآمدی پرورش می دهند و این از کارهای بزرگی است که در حوزه علمیه استان لرستان انجام شده است.

وی بیان داشت: شما طلاب باید فرهنگ تبلیغ را در استان نهادینه کنید؛ تا کنون هیچ گاه نگذاشته ایم که طلبه ای به استان لرستان بیاید؛ ولی موقعیت تبیلغی برای ایشان فراهم نشده باشد؛ بنده فرد به فرد پیگیری و در صورت نیاز مبلغان را جا به جا کرده ام تا امکان تبلیغ داشته باشند.

وی با بیان این که حوزه علمیه لرستان اولویت تبلیغ را برای مبلغان بومی قرار داده است، گفت: در ایام فاطمیه کمتر از 10 نفر از طلاب غیر بومی استفاده شد و در محرم گذشته از بیش از 300 مبلغ، فقط 44 نفر غیر بومی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی تصریح کرد: نباید بگوییم که حوزه های علمیه استان لرستان ناکارآمد هستند و این حرف نادرستی است؛ البته شاید یک یا دو مدرسه علمیه مشکلاتی داشته باشند اما نباید آن مشکلات را به کل حوزه علمیه استان تعمیم دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هر یک از طلاب ایده ای داشته باشد، بنده با تمام وجود از آن حمایت می کنم و در برطرف کردن موانع آن طرح در خدمت طلاب هستیم؛ اگر شما بخواهید یک رشته تخصصی در حوزه بروجرد راه اندازی کنید، همین الان آن را امضا کرده و کارهای آن را پیگیری و انجام می دهم.

امام جمعه خرم آباد در پایان اظهار داشت: متأسفانه یک مؤسسه پژوهشی که مربوط به حوزه باشد در استان خرم آباد نداریم؛ طلاب استان باید با هم هماهنگ شوند و با ارائه طرح ها و برنامه ها در این مسیر حرکت کنند تا از سرمایه ها و اساتید این استان بهره گیری بهتری شود./840/ 201/ص

ارسال نظرات