۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۴۸۵۱۷۴

چند خبر فرهنگی از آستان قدس رضوی

اهدای 200 هزار کتاب به کتابخانه‌های کشور از سوی به نشر، انتشار کتاب «بانوی بی‎نشان»، کتابت القاب «ریحانه‌النبی(ص)» در حرم رضوی، چشم‌نوازی آثار فاطمی در موزه قرآن آستان قدس رضوی عناوین اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی در روزهای اخیر است.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در ایام فاطمیه، مجموعه‌ای از آثار نفیس موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) مورد توجه زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار گرفت.

از جمله این آثار ارزشمند می‌توان به تابلو فرش «شجره طیّبه» اشاره کرد که در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری این موزه نگه‌داری می‌شود.

این تابلوی کم‌نظیر با طرح محرابی درختی بافته و مزین به شجره طیّبه با برگ‌هایی به تعداد سال‌های عمر شریف رسول اکرم(ص) شده است. در هر یک از این 63 برگ‌، یکی از نام‌های خداوند به چشم می‌خورد.

14 گل‌ آفتاب‌گردان به عنوان نماد چهارده معصوم(ع) در میان این برگ‌ها دیده می‌شود. همچنین در گلدانی که این درخت در آن ریشه دارد، سوره کوثر نقش بسته است.

همچنین تابلوی نقاشی «کوثر»، اثر فاخر محمود فرشچیان، استاد برجسته نگارگری کشور که در تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان این موزه نگه‌داری می‌شود، از دیگر آثاری است که در ایام فاطمیه مورد استقبال پرشور بازدیدکنندگان این موزه قرار گرفته است.

گفتنی است، گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب و تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد و علاقه‌مندان می‌‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از این آثار نفیس و کم‌نظیر دیدن کنند.

اهدای 200 هزار کتاب به کتابخانه‌های کشور از سوی به نشر

حسین سعیدی، مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر) گفت: این موسسه تا پایان سال جاری 200 هزار کتاب را به کتابخانه‌های نیازمند سطح کشور اهدا میکند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون یکصد هزار کتاب برای کتابخانه‌هایی که درخواست کتبی خود را برای دریافت کتاب اعلام کردهاند، ارسال شده است.

مدیر عامل انتشارات آستان قدس رضوی در خصوص کتاب‌های اهدایی عنوان کرد: این کتاب‌ها در قالب طرح «اهدای کتاب دهه فجر» در 350 عنوان و از مجموعه کتاب‌های منتشر شده از سوی به نشر در حوزه‌های کودک، نوجوان، بزرگسال است که در اختیار کتابخانههای نیازمند سطح کشور قرار می¬گیرد.

سعیدی هدف از اهدای کتاب به کتابخانه‌های نیازمند را تجهیز کتابخانههای محروم و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم عنوان کرد و افزود: انتشارات بهنشر همچنین تعداد قابل توجهی کتاب با مضامین گوناگون و متنوع را در راستای بالابردن سطح فرهنگ کتابخوانی بین عموم جامعه در نظر گرفته است که به مراکزی مانند کتابخانه مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها و نهادهای گوناگون اهدا میکند.

انتشار کتاب «بانوی بینشان»

همزمان با ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س)، کتاب «بانوی بینشان» از سوی اداره تولیدات آستان قدس رضوی تولید و در بین زائران و مجاوران امام رضا(ع) منتشر شد.

کتاب «بانوی بی نشان» ویژه شهادت حضرت زهرا(س) به قلم نعیمه استیری در شمارگان 30 هزار نسخه تهیه، تدوین و تولید شده و همزمان با ایام فاطمیه در اختیار زائران حرم مطهر رضوی قرار گرفته است.

کتاب «بانوی بینشان» در راستای چگونگی الگوبرداری عملی از حضرت زهرا(ع) در عصر حاضر در قالب بیان هشت داستان از حضرت فاطمه(ع)، اشارهای به مظلومیت صدیقه کبری(ع) و ... طراحی و تولید شده است.

عناوینی همچون «اسوهای برای همه»، «نور در دامن نور»، «در هنگامه سختیها به فاطمه(س) نگاه کن»، «عقدی  که در آسمان بسته شد»، «سبک زندگی زهرایی»، «کدبانویی که سفرهاش بهشتی است»، «شاهزادهای؛ ولی نه مثل شاهزادگان دنیا»، «حسرت کنیزی خانهاش»، «یک بانوی واقعی» و«ختم کلام» از جمله فصل‌های کتاب «بانوی بی نشان» است.

مطالب ارائه شده در این کتاب در مورد سبک زندگی زهرایی در رثای صدیقه طاهره حضرت فاطمه (س) برگرفته از آیات و احادیت اهل بیت(ع) است که در ایام فاطمیه از سوی اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی طراحی، تولید و منتشر شد.

یادآوری میشود؛ در طول سال اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی محصولات فرهنگی تبلیغی متناسب با مناسبتهای مختلف تولید و به زائران و مجاوران امام رضا(ع) ارائه می کند.

کتابت القاب «ریحانه‌النبی(ص)» در حرم رضوی

همزمان با ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، حرم ثامن الحجج(ع)، در ویژه برنامه «ریحانه‌النبی(ص)» میزبان 20 بانوی خوشنویس مشهدی شد.

این ویژه برنامه از سوی مکتب هنر رضوان موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی پس از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

هنرمندان خوشنویس با انواع خطوط خوشنویسی شامل نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، محقق، ریحان، کوفی و نقاشی خط، سوره کوثر؛ القاب حضرت فاطه زهرا(س) و احادیثی مربوط به این بانوی بزرگ، را به نگارش در آورده و به زائران  و مجاوران حاضر در این ویژه برنامه اهدا کردند.

مکتب هنر رضوان، مرکز آموزش هنرهای تخصصی اسلامی و ایرانی است و از هنرمندان خوشنویسی که طی سال با این مرکز در ارتباط هستند، دعوت شد تا در این ویژه برنامه حضور یابند./1308/303/ب2

ارسال نظرات