۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۸۱۸۷۰
شهردار قم مطرح کرد؛

بودجه سال آینده قم چگونه مصرف خواهد شد

شهردار قم گفت: در بودجه پيشنهادي شهرداري قم به شوراي اسلامي شهر ، تحقق فاينانس ۵۰۰ ميليون يورويي مترو ديده شده و در شاخص‌ترين بخش شاهد رشد ۵ هزار و ۲۳ درصدي بودجه توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي و ورزشي شهر هستيم.
سقائیان نژاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مرتضی سقائيان‌نژاد با اشاره به تقديم بودجه پيشنهادي سال ۹۶ شهرداري قم به شوراي شهر، اظهار كرد: بودجه پيشنهادي سال آينده شهرداري شامل ۲۰ هزار ميلياردريال از منابع داخلي شهرداري و حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از منابع خارج از شهرداري و در مجموع ۴۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از حيث پيش‌بيني‌هاي درآمدي و هزينه‌اي است.

شهردار قم با تاكيد بر اينكه بودجه شهرداري مبتني بر مباحث علمي مديريت شهري و همگام با ساير كلان‌شهرهاي مطرح دنيا بودجه براساس چشم انداز ۱۴۱۴ شهر قم و برنامه عملياتي ۱۴۰۰ شهرداري به صورت راهبردي تهيه و تدوين شده است، گفت: با توجه به اينكه محور و بازوي اجرايي هر برنامه‌اي نظام تخصيص منابع و بودجه ريزي است و به منظور التزام عملي مجموعه شهرداري به حركت در مسير برنامه مصوب قم ۱۴۰۰ و اجراي برنامه راهبردي، بودجه سال آتي به صورت راهبردي تدوين و ارائه شده است.

سقائيان‌نژاد با بيان اينكه سلسله مراتب برنامه راهبردي مصوب شهرداري از چشم انداز و اهداف تا راهبردها و سياست‌ها به مضامين عملياتي بودجه‌اي تبديل شده است، خاطرنشان كرد: در اين راستا سند راهبردي شهرداري در فاز اجرايي سازي به بيش از هزار مضمون و شاخص عملياتي ترجمه عملياتي شده و با توجه به محدوديت‌هاي منابع، الزامات استراتژيك، الزامات شهري، استانداردهاي مديريت شهري و تحليل وضعيت استراتژيك حاصل از ماتريس IE و همچنين تحليل‌هاي كارشناسان معاونت‌هاي تخصصي، اين مضامين براي سال‌هاي برنامه تا افق ۱۴۰۰ هدفگذاري شده است .

وي اضافه كرد: با احتساب قيمت تمام شده فعاليت‌هاي شهرداري محدوده بودجه مورد نياز براي پوشش شكاف عملياتي در سال ۱۳۹۶ براي هر يك از سياست‌ها و طرح مشخص شده است.

وي با تاكيد بر اينكه شهرداري قم به عنوان دومين كلانشهر كشور بعد از تهران اقدام به استقرار و پياده سازي پرتال جامع بودجه ريزي راهبردي به عنوان يك ميراث و دارايي سرمايه‌اي براي شهرداري كرده است، گفت: براساس اين پرتال هريك از واحدهاي ستادي، مناطق و سازمان‌ها با مراجعه به پرتال و با توجه به اهداف، راهبردها و سياست‌هاي تخصيص يافته به خود و به منظور پوشش شكاف عملياتي موجود بين وضع موجود و وضع مطلوب ترسيم شده در مضامين عملياتي نسبت به تعريف پروژه در پرتال جامع بودجه ريزي اقدام مي‌كنند.

سقائيان‌نژاد خاطرنشان كرد: همچنين با تعريف هر يك از پروژه‌ها ميزان خروجي قابل انتظار براي پوشش شكاف وضع موجود نسبت به وضع مطلوب در اين پرتال مشخص شده است.

وي با تاكيد بر اينكه با اين اقدام مشابه كلان‌شهرهاي برتر دنيا جايگاه هر پروژه و ميزان بهبود حاصل از انجام آن در حركت شهرداري از وضع موجود به سمت وضع مطلوب مشخص است، تصريح كرد: بر اين اساس كليه فرايندهاي مرتبط با سيستم بودجه ريزي به صورت مكانيزه و هدفمند كنترل مي‌شود.

شهردار قم با بيان اينكه با استفاده از پرتال جامع بودجه ريزي نقش و جايگاه هر يك از پروژه‌ها در تحقق اهداف راهبردي شهرداري نمايان خواهد شد، گفت: در ادامه اجراي برنامه‌هاي سال ۹۶ با تكميل اين سيستم و اتصال سامانه بازخورد استراتژيك وضعيت رشد و تحقق چشم انداز، اهداف، راهبردها و سياست‌هاي شهرداري را به صورت مكانيزه در بازه‌هاي ماهيانه كنترل شده و مفهوم رصدخانه شهري را به صورت كامل محقق خواهيم كرد.

سقائيان‌نژاد بيان كرد: همچنين با استقرار سامانه تخصيص منابع در سال ۹۶ به دنبال مديريت بهينه منابع در دسترس در راستاي اجراي پروژه‌هاي شهري هستيم.

وي ضمن تشريح جزئيات بودجه سال آينده شهرداري قم، اذعان كرد: مجموع اعتبارات جاري و عمراني بودجه شهرداري قم در سال ۹۶ بالغ به ۲ هزار ميليارد تومان است كه نسبت به سال جاري ۴/۴۹ درصد رشد نشان مي‌دهد.

شهردار قم گفت: از اين مقدار ۸۳ درصد معادل با هزار و ۶۴۵ ميليارد تومان مربوط به اعتبارات عمراني و ۱۷ درصد معادل با ۳۵۵ ميليارد تومان مربوط به اعتبارات جاري است.

سقائيان‌نژاد با تاكيد بر اينكه به نسبت سال ۹۵ سهم بودجه عمراني از كل بودجه شهرداري پنج درصد رشد داشته است، گفت: در سال ۹۵ سهم بودجه به صورت ۷۸ درصد عمراني و ۲۲ درصد جاري بوده و در كلان‌شهرهاي ديگر مثل تهران سهم اعتبارات هزينه‌اي ۳۱ درصد و بودجه جاري شهرداري تبريز ۴۴ درصد است.

وي با بيان اينكه امسال براي نخستين بار بودجه شهرداري قم در سه الگو ارائه شده است، افزود: الگوي اول مطابق با فرمت وزارت كشور به منظور برقراري ارتباط بودجه با سنوات گذشته است.

شهردار قم اضافه كرد: الگوي دوم فرمت بودجه ريزي راهبردي است كه در آن سهم هر يك از اهداف ۱۱ گانه و راهبردهاي ۳۸ گانه سند برنامه قم ۱۴۰۰ شهرداري از بودجه تخصيصي مشخص بوده و مطابق با شيوه نامه جديد وزارت كشور سلسله مراتب و كدينگ راهبردي به عنوان كدينگ بودجه مورد استفاده قرارگرفته است.

سقائيان‌نژاد با بيان اينكه الگوي سوم فرمت بودجه ريزي راهبردي-عملياتي (برنامه، مأموريت و خدمت) است، تصريح كرد: با ارائه اين سه الگو امكان بهره برداري براي گروه‌هاي مخاطب مختلف فراهم آمده و زمينه استقرار كامل بودجه راهبردي و بودجه عملياتي در سطح شهرداري محقق مي‌شود.

وي در ادامه سخنان خود ضمن تحليل بودجه عمراني سال آينده شهرداري، تصريح كرد: با توجه تحليل وضع موجود در سند راهبردي و همچنين طرح تفضيلي شهر قم مبني بر كمبود سرانه‌هاي خدمات اساسي اولويت‌هاي اصلي در بودجه سال ۹۶ شامل توسعه و باز پيرايي فضاهاي سبز، تكميل و احداث پروژه‌هاي توسعه معابر و پياده رو سازي، توسعه قطار شهري قم، توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي و ورزشي و افزايش جلب سرمايه گذاري بخش خصوصي در پروژه‌هاي شهري است.

شهردار قم با بيان اينكه ۱۱ درصد از كل بودجه عمراني به هدف راهبردي اول يعني توسعه محيط زيست شهري تخصيص يافته است، ابراز كرد: با توجه به سند راهبردي قم ۱۴۰۰ سرانه فضاي سبز تفريحگاهي در سطح شهر قم در محدوده ۶۵/۲ متر مربع به ازاي هر نفر است كه با حداقل استاندارد مصوب شوراي عالي شهرسازي ميزان ۸ مترمربع به ازاي هر نفر اختلاف بيش از سه برابري دارد از اين رو در اين بخش شاهد افزايش ۱۰۸ درصدي بودجه فضاي سبز و همچنين ايجاد رديف بودجه‌اي استحصال انرژي از پسماندهاي شهري هستيم.

سقائيان نژاد با اشاره به اختصاص ۳۲ درصد از كل بودجه عمراني به هدف راهبردي دوم كه مرتبط با روان سازي و سالم سازي عبور و مرور شهري است، گفت: در اين بخش حمل و نقل عمومي موتوري ۶۵ درصد و قطار شهري ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وي افزود: همچنين تكميل و احداث پياده روها نيز با رشد ۱۰۰ درصدي نسبت به سال گذشته همراه بوده است و در اين راستا ۱۹ درصد از كل بودجه عمراني معادل با ۳۱۸ ميليارد تومان به تكميل و احداث شبكه معابر و بزرگراهي شهر اختصاص يافته كه با توجه به سرانه مناسب شبكه معابر شهر قم (۲۴.۷۵ مترمربع براي هر نفر) براساس طرح تفضيلي تمركز بر تكميل پروژه‌هاي اصلي شهر است.

شهردار قم با اشاره به اينكه در هدف سوم با رشد ۵ هزار و ۲۳ درصدي نسبت به سال قبل به دنبال پوشش شكاف ايجاد شده در حوزه زيرساخت‌هاي فرهنگي، تفريحي و ورزشي بوده‌ايم، بيان كرد: با توجه به سرانه ۰.۴۹ مترمربعي كاربري ورزشي و فاصله بيش از سه برابري به نسبت استاندارد مصوب شوراي عالي شهرسازي (۱.۲ تا دو مترمربع) و همچنين اهميت هدف سوم به عنوان تأمين كننده امنيت شهروندي هفت درصد كل بودجه سال معادل ۱۱۳ ميليارد تومان به اين هدف تخصيص يافته كه به دنبال توسعه زير ساخت‌هاي ورزشي و تفريحي و پوشش فاصله سرانه‌اي اين كاربري با استانداردها هستيم.

سقائيان‌نژاد تصريح كرد: در هدف پنجم و حوزه سرمايه گذاري به عنوان يك ضرورت شهري و متكي بر سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي اصل ۴۴ ابلاغي مقام معظم رهبري با تخصص ۱۵۰ ميليارد تومان به عنوان سهم شهرداري به دنبال توسعه سرمايه گذاري بخش خصوصي در شهر قم هستيم.

وي گفت: با توجه به نقشه راه شهرداري در برنامه قم ۱۴۰۰ در طول مسير پنج ساله، در سال‌هاي نخستين برنامه زيرساخت و سرانه‌هاي خدمات و كاربري‌هاي اساسي شهري تأمين مي‌شود و در ادامه به تقويت روح شهر به عنوان يك موجود زنده پرداخته خواهد شد؛ از اين رو روند تخصص اعتبارات در اهداف ۱۱ گانه داراي نموداري تأخيري است و در افق ۱۴۰۰ به توازن مدنظر در نقشه راه خواهد رسيد.

شهردار قم همچنين با تاكيد بر اينكه الگوي سوم ارائه بودجه سال ۹۶ الگوي راهبردي عملياتي است، گفت: در اين الگو كه نزديك‌ترين گام به پياده سازي بودجه ريزي عملياتي است كليه اعتبارات شهرداري در سه گروه اعتبارات هزينه‌اي، تملك دارايي سرمايه‌اي و تملك دارايي مالي دسته بندي مي‌شود.

سقائيان‌نژاد با تاكيد بر اينكه مهم‌ترين وجه اين الگو كه براساس سلسله مراتب مأموريت، برنامه و خدمت منظم خواهد شد نمايش خروجي‌هاي حاصل از اجراي برنامه است، تصريح كرد: بر اين اساس مي‌توان گفت با تحقق كامل بودجه سال ۹۶ خروجي‌ها در سطح شهر تحويل خواهد شد.

وي با اشاره به تكميل پروژههاي نيمه‌كاره شهرداري در سال ۹۵ تصريح كرد: پروژه‌هايي همچون فاز نخست بلوار آيت‌الله‌بروجردي(ره)، رمپ و لوپ پل ۹ دي، روگذر تقاطع عمار ياسر با ۱۵ خرداد و همچنين پروژه‌هايي كه در سال ۹۴ آغاز شد همانند تقاطع حضرت مقداد در اتوبان امام علي(ع) و تقاطع غيرهمسطح شهداي مدافع حرم و فاز دوم بلوار آيت‌الله بروجردي(ره) تا پايان سال و يا اوايل سال ۹۶ به بهره برداري خواهد رسيد.

شهردار قم اذعان كرد: در كنار اين گونه پروژه‌ها، پروژه‌هاي مهمي با سرمايه گذاري بخش خصوصي آغاز خواهد شد كه از جمله اين موارد مي‌توان به ساخت دو هتل پنج ستاره در بلوار پيامبر اعظم(ص) اشاره كرد.

سقائيان‌نژاد با تاكيد بر اينكه اقدامات لازم براي ايجاد باغ پرندگان، باغ گل‌ها، آكواريوم، تله سيژ و تله كابين به عنوان زيرساخت‌هاي سياحتي، تفريحي و فرهنگي شهر آماده شده است، افزود: اميدواريم در سال آينده شاهد آغاز عمليات اجرايي اين پروژه‌هاي مهم باشيم.

وي با اشاره به پايان حفاري خط يك مترو گفت: براي تجهيزات خط و تامين قطارها اقدامات نهايي درحال انجام است و با آماده شدن ۲۰۰ ميليون يورو اعتبار در قالب فاينانس هيچ‌گونه نگراني در اين خصوص وجود ندارد و اين درحالي است كه با كلنگ زني خط دو كه در روزهاي اخير انجام شد فاينانس مربوط به اين خط به مبلغ ۳۰۰ ميليون يورو آماده شده كه اميدواريم در سال ۹۶ عملياتي خواهد شد.

شهردار قم به پروژه بزرگ تبديل پسماندهاي شهري به انرژي الكتريكي با استفاده از برترين تكنولوژي زيست محيطي دنيا با سرمايه گذاري بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال اشاره كرد و گفت: اين پروژه كه سال آينده اجرايي مي شود يكي از پروژه‌هاي مهم زيست محيطي در كشور خواهد بود.

سقائيان‌نژاد با اشاره به پروژه هاي شاخص شهرداري در سال آينده، بيان كرد: در بودجه سال آينده پيش بيني اجراي پروژه هاي تملك و احداث پايانه‌هاي ميدان ۷۲ تن و ميدان وليعصر(عج) به مبلغ ۳۰ ميليارد ريال، احداث هشت مركز فرهنگي، تفريحي ورزشي در سطح كليه مناطق به مبلغ ۸۰۰ ميليارد ريال، طراحي و احداث تقاطع غير هم سطح بلوار امام علي(ع) با بلوار خليج‌فارس(ميدان وليعصر) به مبلغ ۳۰۰ ميليارد ريال، تكميل تقاطع غير هم سطح بلوار شهيد كريمي با پيامبر اعظم(ص) به مبلغ ۱۷۰ ميليارد ريال، احداث رمپ و لوپ هاي تقاطع بلوار شهيد محلاتي با كمربندي امام علي(ع) به مبلغ ۵۰ ميليارد ريال، احداث تقاطع غير همسطح شهرك قدس با بلوار آيت الله بروجردي به مبلغ ۱۵۰ ميليارد ريال، احداث و تجهيز پايگاه چند منظوره مديريت بحران در شهر به مبلغ ۲۰ ميليارد ريال، احداث باغ گياه‌شناسي بلوار حضرت وليعصر(عج) تقاطع بلوار آيت‌الله بروجردي به مبلغ ۲۴ ميليارد ريال، احداث باغ پرندگان و تنوع زيستي واقع در بلوار شهيد آويني به مبلغ ۳۶ ميليارد ريال، احداث ۲۹ بوستان جديد‌الاحداث در سطح شهر به مبلغ ۲۰۰ ميليارد ريال، ساماندهي و بهبود بافت فرسوده هسته مركزي با اولويت اطراف حرم به مبلغ ۳۰ ميليارد ريال، اجرا، توسعه و ساماندهي فعاليت‌هاي فرهنگي و ورزشي به مبلغ ۶۵ ميليارد ريال، مشاركت در احداث، بهسازي و تجهيز مساجد به مبلغ ۵۰ ميليارد ريال، مشاركت در احداث، بهسازي و تجهيز مراكز فرهنگي به مبلغ ۵۰ ميليارد ريال، مشاركت در ساخت نيروگاه زباله سوز به مبلغ ۲۰۰ ميليارد ريال و مشاركت در ساخت پروژه‌هاي سرمايه گذاري در سطح كليه مناطق به مبلغ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال مجموعا با اعتباري بالغ بر ۳ هزار و ۶۷۵ ميليارد ريال شده است.

وي خاطرنشان كرد: اميدواريم با انجام اين پروژه‌ها شهر قم بيش از پيش در مسير تبديل شدن به الگوي شهرهاي مذهبي در دنيا قرار گيرد./872/

ارسال نظرات