۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۴۷۸۰۱۸
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

جدایی حوزه از تبلیغ نوین غیر ممکن است/ حوزه باید هنر را به تعالی برساند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران مهم‎ترین اثر برگزاری جشنواره های هنری ظرفیت شناسی هنرمندان دانست و گفت: باید از جشنواره ها به عنوان یک نقطه عزیمت در شناسایی ظرفیت های هنری و شکوفایی آنها استفاده کرد و باید دانست که جدایی حوزه از تبلیغ نوین ناممکن است.
حجت الاسلام جمشیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی در آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه معصومیه برگزار شد، هنر را در تبلیغ مفاهیم دینی بسیار اثرگذار دانست و عنوان کرد: باید در حوزه هنر و تولیدات هنری، بررسی های لازم صورت گیرد و زمینه هایی که اثرگذاری بیشتری دارند و با شرایط و اقتضائات حوزه های علمیه متناسب هستند، شناسایی و به آنها توجه شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره ها کار بسیار خوبی است که مهم‌ترین اثر آن ظرفیت شناسی است اما باید سازو کاری تهیه شود که از این مرحله بالاتر رفته و نقطه عزیمتی شود تا این ظرفیت های شناسایی شده شکوفا شده و با ارتقا و بهره وری بیشتر از ظرفیت هنری آنها، حوزه هنر را به تعالی برساند که وظیفه مدیران در این عرصه، فراهم کردن سازوکارهای مناسب و انجام حمایت های لازم است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: حوزه های علمیه همواره با هنرهای مختلف در طول تاریخ مرتبط بوده و قبل از دوران جدید علم، بستر تمام علوم از حوزه های علمیه می گذشت که باعث شده بود تا هم حوزه علمیه به روز باشد و هم علوم روز با مفاهیم عمیق دینی و معارف اسلامی همراه شود و کسانی که می خواستند وارد علوم، حرفه ها و صنایع مختلف شوند، نگاه دینی به این موضوعات داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه طی صد سال اخیر و با جدا کردن نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش از حوزه های علمیه، این مسیر بسته شد و این تفکیک ضربه اساسی به این موضوع وارد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی جدایی حوزه علمیه از اقتضائات تبلیغ نوین را ناممکن دانست و تأکید کرد: حوزه علمیه نمی تواند از بحث تبلیغ نوین چه در بعد نظری و چه عملی جدا شود و حوزه در بحث تبلیغ باید نسبت به شیوه های نوین حساس باشد.

وی افزود: طلاب باید در حد وسع خود با هنر آشنا شوند و افراد با استعداد نیز به موضوعات هنر در زمینه های مختلف مسلح شوند؛ اگر به تاریخ علما هم مراجعه شود می بینیم که شخصیت بزرگی مانند علامه طباطبایی طراحی دقیق و زیبایی را برای مدرسه حجتیه قم ارائه دادند که نشان دهنده توجه بزرگان به بحث هنر است.

مدیر حوزه‌ های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: ما در بحث هنر سابقه ای هزار ساله داریم و در شعر بر قله های شعر جهان قرار داریم؛ اما در داستان و ادبیات کودک و نوجوان راه های نرفته زیادی مانده است و باید در این مسیر تلاش کرد.

وی افراط و تفریط را از آفت های هنر برشمرد و ابراز کرد: در بخش هنرهای آسمانی به ویژه هنرهای نمایشی حوزه های علمیه باید خیلی کار کنند که شناخت موضوع، مفاهیم و روش صحیح از زمینه هایی است که حوزه ها باید ورود کنند تا جلوی افراط و تفریط ها گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای آسمانی توانسته است زمینه را برای اثرگذاری و اثربخشی هنر در حوزه های علمیه فراهم کند و با شناخت ظرفیت های هنری، زمینه شکوفایی استعداد آن ها را تسریع بخشد و امیدواریم با سازوکاری که تهیه می شود، مسیر رسیدن به هنر متعالی هموار شود./872/پ202/ج

ارسال نظرات