۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۴۷۱۱۷۰

کتاب جهان از نگاه اعراب در بازار نشر

کتاب جهان از نگاه اعراب از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.
کتاب جهان از نگاه اعراب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب جهان از نگاه اعراب نوشته شبلی تلحمی و ترجمه محمدحسین دهقانیان و سید جعفر سیدزاده از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.

این کتاب در 12 فصل با عناوینی همچون «هویت های اعراب»، «انقلاب اطلاعات و افکار عمومی»، «الجزیره شبکه منفور آمریکایی ها»، «تحریک، همدلی و افکار عمومی»، «منشور درد و رنج اعراب»، «نگاه اعراب به قیام های خود»، «روندها در رویکردهای اعراب به ایالات متحده»، «نگرش به ایران»، «نگرش ها به دموکراسی، زنان و مذهب»، «دیدگاه های جهانی»، «از 11 سپتامبر تا میدان تحریر: اعراب از نگاه آمریکایی ها» و «افکار عمومی اعراب و شکل گیری مجدد خاورمیانه» نگاشته شده است.

در فصل اول کتاب به موضوعاتی همچون «مفاهیم در حال تغییر هویت در جهان عرب»، «از آرزو تا هویت»، «هویت سنجی»، «یافته ها»، «لبنان: صف آرایی پشت سر دولت مورد تهاجم» و «هویت و نقش رسانه ها» پرداخته شده است.

«پی آمدهای سیاسی انقلاب اطلاعات» و «تأثیر رسانه ها بر افکار» از موضوعات مطرح شده در فصل دوم این کتاب است و در فصل سوم کتاب موضوعات «الجزیره؛ یک آینه و نه هدایت کننده مخاطبان»، «قدرت موجود در پشت رسانه ها» و «آینده الجزیره» به چشم می خورد.

فصل چهارم کتاب نیز دربردارنده موضوعاتی از قبیل «همدلی در منازعه»، «هویت و همدلی»، «زنان در محل کار»، «فلسطینی های اسرائیلی»، «همدلی با تلفات غیر نظامی» و «تحریک و چشم اندازهای صلح و منازعه» است.

«واکاوی اهمیت موضوع فلسطین»، «منشور ارزیابی عربی»، «تصورات اعراب درباره منازعه عربی ـ اسرائیلی»، «باورهای اعراب درباره قدرت اسرائیل»، «عوامل مؤثر در بسیج اعراب در قضیه فلسطین» و «بیداری عربی و منشور درد» از موضوعات مطرح شده در فصل پنجم این کتاب است.

در فصل ششم کتاب نیز موضوعاتی همچون «مورد ویژه لیبی» و «مداخله خارجی و دو دستگی جامعه عرب» مورد بررسی قرار گرفته و در فصل هفتم به موضوعات «استقبال نه چندان گرم»، «موضوعات مهم برای اعراب؛ فلسطین و جنگ عراق»، «مسأله، مسأله ارزش ها نیست»، «نمادهای فرهنگ غربی در جهان عرب»، «فواید و مضرات فرهنگ و تمدن غرب»، «رویکردهای اعراب به تندروی ها»، «متحد اما نه یک دست» و «انگیزه بخش سیاست خارجی آمریکا به زعم اعراب» پرداخته شده است.

در هشتمین فصل کتاب مطالبی از قبیل «منازعه اعراب با ایران از دهه 1950»، «آرمان مشترک اعراب با ایران»، «ایالات متحده؛ تهدید بزرگ تری»، «نظر اعراب درباره ایران در دنیای مجازی» و «ایران و قیام های عربی» به چشم می خورد.

«ایالات متحده و دموکراسی»، «واکنش ها به طرفداری آمریکا از دموکراسی»، «مذهب؛ عامل توازن»،‌ «نگرش ها درباره نقش زنان» و «نقش زنان در اقتصاد های مختلف» از موضوعات بررسی شده در فصل نهم کتاب است.

فصل دهم کتاب نیز دربردارنده مطالبی همچون «دو قرن طلب و آرزوی اعراب»، «افکار عمومی اعراب درباره قدرت های جهانی»، «ترکیه از دیدگاه اعراب» و «اولویت هویت عربی» است.

در فصل یازدهم کتاب با موضوعات «استثناگرایی و خستگی»، «وحدت و چند دستگی در افکار عمومی کنونی آمریکا»، «اعراب در برابر مسلمانان»، «رویکرد عمومی آمریکایی ها در منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی » و «راه پیشِ رو» آشنا می شویم و فصل دوازدهم کتاب نیز به موضع کنترل روایت پرداخته است.

در کتاب «جهان از نگاه اعراب» کلید فهم مسائل منطقه خاورمیانه در نگرش دقیق به ارزش ها و عقاید مردم منطقه و تعریف آن ها از خود معرفی می شود.

نویسنده معتقد است که برخلاف تصورات رایج، افکار عمومی در کشورهای عربی نقش مؤثری در تصمیمات و رفتار حاکمان دارد و بی توجهی به آن می تواند مسبب رویدادهایی همچون قیام های بیداری اسلامی گردد.

کتاب جهان از نگاه اعراب نوشته شبلی تلحمی و ترجمه محمدحسین دهقانیان و سید جعفر سیدزاده با شمارگان 1150 جلد و به قیمت 18000 تومان در 328 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات