۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۶۵۹۸۸

واکاوی و تحلیل نقش حضرت زینب در حماسه حسینی در کتاب پژواک اسارت

کتاب پژواک اسارت؛ واکاوی و تحلیل نقش حضرت زینب در حماسه حسینی از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب پژواک اسارت؛ واکاوی و تحلیل نقش حضرت زینب سلام الله علیها در حماسه حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب پژواک اسارت؛ واکاوی و تحلیل نقش حضرت زینب در حماسه حسینی نوشته سید اسحاق حسینی کوهساری از سوی انتشارات بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: حماسه کربلای امام حسین علیه السلام و اسارت دودمان پاک و مطهر و مظلومش، دریایی است که به اقیانوس ابدیت پیوسته است؛ آن گونه که هرگز خشکی به آن راه ندارد.

 

باید امواج حیات عالمیان، همواره از این دریا، باران رحمت بگیرد و آن باران بر صفحه روح و جان انسان ها ببارد و از این رهگذر، مزرعه دل ها با نشاط و خرم شده و به ثمر نشیند. اگر باران متوقف شود، بوستان جان ها می خشکد و در گذر زمان، چون بیابانی خشک، بدون هر گونه تحول و رشد و نشاط خواهد شد.

 

البته باید، در کنار اسلام شناسی، حسین شناسی و زینب شناسی و دیگر معارف در دل ها فراهم شود تا باران دریای وجود حسین عایه السلام و زینب سلام الله علیها در باغستان دل، لاله رویاند، وگرنه از شوره زار جز خار و خس، چیزی نمی روید.

 

حماسه حسینی و اسارت زینبی به عنوان «مشیت الهی» و هنر معنوی، چنان ماهرانه و حکیمانه ترسیم شده، که به ابدیت گره خورده و تا انتهای عالم می ماند و چرخ های جریان طاغوت زدایی را همواره و در همه جا به حرکت در می آورد. این نهضت با عقبه اسارت توانست انوار اسلام ناب پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام را در دل روشن کند و این مشعل را روشن نگه دارد.

 

این کتاب در هفت فصل با عناوینی همچون «نکته های مقدماتی»، «زینب کبری سلام الله علیها از تولد تا عاشورا»، «از مدینه تا کربلا»، «زینب کبری سلام الله علیها پس از شهادت حسین علیه السلام تا کوفه»، «زینب کبری سلام الله علیها از کوفه تا شام»، «زینب کبری سلام الله علیها از شام تا مدینه» و «زینب کبری سلام الله علیها پس از بازگشت تا رحلت» تهیه و تنظیم شده است.

 

نهضت حسینی، حماسه پرشکوهی است که در دو مقطع کوتاه زمانی رخ داد: یک مقطع با دلاوری ها و جانبازی های امام حسین علیه السلام و یاران پاک باخته اش بود و مقطع دیگر، دوران اسارت خاندان اهل بیت که فرماندهی آن را حضرت زینب سلام الله علیها به عهده داشت.

 

عقیله بنی هاشم مانند مادرش زهرا سلام الله علیها مدیریت بحران را با دو هدف پی گرفت: افشاگری بدون درگیری در جهت حفظ جان امام معصوم و صیانت از عفت و حرمت دودمان نبوی در بدترین شرایط اسارت. به نحوی که با سخنرانی کوبنده خویش در کوفه و شام توانست نه تنها جلوی سوء استفاده دشمن را بگیرد، بلکه حکومت ظلم اموی را رسوا کند.

 

این اثر به تحلیل نقش اسارت حضرت زینب سلام الله علیها در تکمیل حماسه حسینی، مهار بحران های رخ داده در مسیر اسارت و تقابل نرم و کوبنده وی با طاغوت زمانه پرداخته است.

 

کتاب پژواک اسارت؛ واکاوی و تحلیل نقش حضرت زینب در حماسه حسینی نوشته سید اسحاق حسینی کوهساری با شمارگان 1100 جلد و به قیمت 46000 تومان در 768 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات