۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۴۶۲۷۸۰
رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران:

صنعت نشر از مشکل نقدینگی رنج می‌برد

آموزگار گفت: صنعت نشر از مشکل نقدینگی رنج می‌برد، شاهد هستیم که چک‌های 9 ماه تا یک ساله در این صنعت در حال خرج شدن است که این تصویر تأسف باری از این صنعت را نشان می‌دهد، همچنین استفاده از تسهیلات بانکی برای این صنعت رؤیا شده است.
آموزگار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران شامگاه دوشنبه در نشست مؤلفان، مترجمان، ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع‌کنندگان کتاب که در هتل انقلاب برگزار شد با اشاره به اینکه موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیکی همه بخش‌های نشر را در برگرفته است، اظهار داشت: متأسفانه این انتشار غیرمجاز در همه بخش‌ها از عمومی، کودک و نوجوان گرفته تا آموزشی و دانشگاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در این زمینه سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب‌های پرفروش ناشران و فروش کتاب‌ها در عین ضربه زدن به ناشران و پدیدآورندگان آثار عملا قوانین موضوعه کشور را مورد هدف قرار داده‌اند.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان اینکه 47 سال از قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان می‌گذرد اما حقوق این افراد فزونی یافته است، خاطرنشان کرد: ابتدا برای برخورد با این پدیده شوم ضروری است که متخلفان و مجرمان متوجه شوند که نظام و دولت نسبت به این پدیده زشت بی‌تفاوت نیستند، در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت فرهنگی ارشاد و اتحادیه ناشران صورت گرفته است.

آموزگار تأکید کرد: در این تفاهم‌نامه با تشکیل یک کارگروه سعی شده است جای خالی نمایندگان قوه قضاییه و نیروی انتظامی پر شود، سردار ساجدی از سوی نیروی انتظامی با حمایت از این طرح امیدواری لازم را فراهم کرده است.

وی با اشاره به موضوع مالیات و بیمه ناشران تصریح کرد: در دوره جدید وزارت ارشاد خوشبختانه حمایت از آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره 139 سه بار مورد بازبینی و اصلاح هیأت محترم وزیران قرار گرفت، مهم‌تر از آن سازمان مالیاتی پس از 13 سال متوجه شد که کتاب‌فروشی فعالیت فرهنگی و مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران یادآور شد: خوشبختانه این روزها در فضای کسب و کار ناشران و مؤلفان موضوع مالیات با آرامش بیشتری در حال حرکت است، با این وجود همچنان مشکلاتی در بدنه سازمان مالیاتی بر سر راه معافیت مالی وجود دارد که منشأ آن هم قانون است.

آموزگار افزود: یکی از مشکلات دیگر این صنف عدم توجه بدنه سازمان تأمین اجتماعی به قوانین با وجود موافقت مدیران سازمان تأمین اجتماعی است، امید است با حضور وزیر ارشاد جدید این موضوع با ارائه به مراجع ذیصلاح قضایی برطرف شود.

وی با اشاره به مدیریت مصرف یارانه‌ها و تعیین مسیر آن به سمت زیرساخت‌ها، گفت: تدوام حمایت از کتاب‌فروشان سراسر کشور و تأسیس کتاب‌فروشی در مناطق کم بهره از این موضوع در ایجاد شغل، کاهش فاصله مرکز و پیرامون تأثیر دارد، همچنین زمینه دسترسی مردم کشور به کتاب را در مناطق حتی دورافتاده هم فراهم می‌کند و این امر سیستم توزیع کارآمدی را به وجود می‌آورد.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران ادامه داد: صنعت نشر از مشکل نقدینگی رنج می‌برد، شاهد هستیم که چک‌های 9 ماه تا یک ساله در این صنعت در حال خرج شدن است که این تصویر تأسف باری از این صنعت را نشان می‌دهد، همچنین استفاده از تسهیلات بانکی برای این صنعت رؤیا شده است.

آموزگار با بیان اینکه امنیت شغلی و حرفه‌ای از لوازم هر کاری است، تصریح کرد: اقدامات قانونی و حقوقی برای تأمین امنیت و مطالبات حقوق ضروری است که البته اقدامات لازم هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت که سبب یأس و ناامیدی در افراد می‌شود.

وی عنوان کرد: مستند اداره کتاب در صدور مجوز مربوط به ضوابط نشر مصوب سال 89 است، یکی از اقدامات مؤثر دولت یازدهم تشکیل هیذت‌های نظارت بر کتاب بزرگسال و کودکان بوده است که از استخوان‌بندی مصوبه مذکور است، این مصوبه نیازمند بازنگری و اصلاح به ویژه در ماده 15 است.

رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: واسپاری امور نمایشگاه‌ها به نهادهای صنفی از اقدامات مثبت دولت یازدهم بوده است، تدوام برون سپاری و توسعه آن در کنار تقویت نهادهای صنفی از جمله درخواست‌های صنعت نشر است.

آموزگار ابراز داشت: تقویت کردن جنبه‌های پژوهشی، تحقیقی، آموزشی، مطالعه تطبیقی و استفاده از تجربه سایر کشورها در واقع ابزار تشخیص چالش‌ها و یافتن راه‌حلی برای پویایی صنعت نشر و اتکا به خود است، اتحادیه با وجود شرایط محدود در این زمینه کمک می‌کند اما اقداماتی که در این زمینه در معاونت فرهنگی آغاز شده است نیاز به توسعه دارد.

وی در پایان گفت: یکی از موضوعات مهم ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و با تأکید بر کودکان کلید اصلی خیلی از مشکلات است، توجه به این نکته که کتاب‌خوانی با تکلیف کردن ممکن نیست ضروری است، در اصل این علاقه است که در کنار سایر لوازم زمینه را برای ایجاد ارتباط بین کودک و کتاب فراهم می‌کند./816/202/ب2

ارسال نظرات