۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۴۶۲۷۷۷
وزیر ارشاد:

دولت باید از حوزه نشر خارج شود/ بنای پیشرفت یک کشور در فرهنگ است

صالحی امیری گفت: باید بپذیریم که راه نجات دولت پذیرش اصل تولی‌گری و پرهیز از تصدی‌گری است، بنده کاملا موافق این موضوع هستم که دولت باید از حوزه نشر خارج شود، در اصل کار دولت باید به یک سیاست تبدیل شود و حمایت و نظارت دولت رسالت کاری آن در حوزه نشر است.
صالحی امیری صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه در نشست مؤلفان، مترجمان، ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع ‌کنندگان کتاب که در هتل انقلاب برگزار شد با بیان اینکه رییس جمهور تأکید بر حل مشکلات نشر دارند، اظهار داشت: به طور طبیعی نسبت به مسائل این صنف اطلاعات نسبی دارم، در اصل حوزه نشر با مشکلاتی چون مالیات، یارانه، بیمه، تسهیلات کارگاه نشر، آثار غیر مجاز، ممیزی، اتحادیه‌های صنفی منطقه‌ای، شبکه توزیع و... رو به رو است.

وی ادامه داد: نکته کلیدی این است که بنای پیشرفت در کشور زمانی شکل می‌گیرد که نقطه سرآغاز آن فرهنگ باشد، از سوی دیگر باید گفت نقطه سرآغاز فرهنگ هم نشر و کتاب است، ما به توسعه نخواهیم رسید مگر آنکه فرهنگ صورت گیرد و این فرهنگ رشد نمی‌کند مگر آنکه نشر و کتاب در کشور ترویج پیدا کند.

وزیر ارشاد تأکید کرد: زیرساخت کشور به توسعه فرهنگ برمی‌گردد، رشوه، تبعیض و... ریشه فرهنگی دارد، زیرا انسان‌ها آن را به وجود می‌آورند، همچنین ناامنی و ایدز و امثال آن ریشه در ناامنی فرهنگی دارد، در بُعد سیاسی بداخلاقی، افشاگری و... هم ریشه فرهنگی دارد زیرا انسان‌ها به دیگران انگ می‌زنند.

صالحی امیری یادآور شد: بدون درک مفهوم فرهنگ امکان تشخیص و وجه تمایز این حرفه با بقیه ممکن نیست، ناشران پایه‌گذاران عرصه فرهنگی در کشور هستند و به همین منظور شغل نشر مقدس است و امر مقدس باید پاس داشته شود، به همین منظور پنج جلسه در زمینه کتاب با نخبگان کشور برپا کرده‌ایم و دغدغه این موصوع را داریم.

وی افزود: باید بپذیریم که راه نجات دولت پذیرش اصل تولی‌گری و پرهیز از تصدی‌گری است، بنده کاملا موافق این موضوع هستم که دولت باید از حوزه نشر خارج شود، در اصل کار دولت باید به یک سیاست تبدیل شود و حمایت و نظارت دولت رسالت کاری آن در حوزه نشر است.

میان نهاد‌های صنفی اتحاد ضرورت دارد

وزیر ارشاد با بیان اینکه کار را باید به اهل آن سپرد، بیان داشت: سید عباس صالحی و تیم ایشان تا به اینجا همراهی خوبی با ناشران داشته‌اند و بنده نیز قول می‌دهم با سرعت بیشتر این کار را انجام دهیم، اگر بتوانیم این موضوع را جا بیندازیم که دولت سیاستگذار خوبی است اما کارگزار خوبی نیست، این تفکر کمک بزرگی به حوزه نشر می‌کند و این حمایت خوبی از بخش‌های صنفی و صنعت نشر است.

صالحی امیری ابراز داشت: در میان نهاد‌های صنفی اتحاد ضرورت دارد و برخی مشکلات موجود در نشر به این حوزه بر می‌گردد، صنعت نشر نباید چند صدایی باشد، یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه نشر رویکرد عدالت محوری است، ما به عنوان دولت و وزارت ارشاد باید حوزه عدالت محوری در حوره نشر را در صدر کار خود قرار دهیم و نباید به آن بی‌توجه بود، زیرا بنیاد کار خراب می‌شود و ما وظیفه داریم عدالت محوری را به اجرا بگذاریم.

وی با بیان اینکه واقع‌گرایی در مورد وزارت ارشاد باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: ما نباید دچار نگاه آرمان‌گرایی باشیم و از سوی دیگر هم نباید نگاه ناامید کننده داشته باشیم، زیرا هر دو آن زیان‌آور است، اینکه مطالبات نشر را بتوانیم در فاصله کوتاه پوشش دهیم ممکن نیست.

وزیر ارشاد گفت: در طول هفته گذشته ما چهار جلسه برای بیمه حوزه نشر برگزار کرده‌ایم، یک جلسه با آقای نوربخش مدیر عامل بیمه اجتماعی داشته‌ایم و قرار شد که با سازمان مدیریت بیمه و وزارت ارشاد توافق سه جانبه داشته باشیم، توافقات اجمالی صورت گرفته اما وعده‌ای نمی‌دهیم تا نتیجه قطعی کار اعلام شود.

صالحی امیری بیان کرد: ما برای موفقیت در حوزه نشر به استفاده از ظرفیت خرد جمعی نیاز داریم، اینکه دولت خود را تافته جدا بافته از نشر بداند مصلحت نیست و تقاضا دارم که همه به صورت دائمی نقطه نظرات خود را ارائه دهند.

بین تولید و مصرف کتاب باید یک پل ارتباطی ساخت

وی با اشاره به اینکه ما باید یک پل میان مصرف و تولید داشته باشیم، اظهار داشت: برای هر چیزی جز کتاب الگوی مصرف داریم، برای تولید و مصرف باید رابطه منطقی وجود داشته باشد، این مسأله دائمی ماست که باید به آن توجه کنیم، اگر نتوانیم تحریک مصرف در جامعه را ایجاد کنیم با انبوهی از مشکلات در کشور رو به رو خواهیم شد، دولت هم باید در رأس مسائل فرهنگی خود به این موضوع دقت کند.

وزیر ارشاد افزود: اولویت‌بندی بین مطالبات نشر مهم است، اتحادیه و ناشران باید بگویند کدام مطالبات در رأس امور آنها قرار دارد تا بتوانیم در زمان محدود برای آنها حل کنیم، نکته دیگر فرصت دادن به وزارتخانه برای انجام امور ناشران است، در صنعت نشر ظرفیتی بیشتر از صنعت سینما داریم.

صالحی امیری اضافه کرد: مشهد 2017 پایتخت فرهنگی برای این کار هدف خوبی است، در حوزه استفاده از ظرفیت یارانه‌ها، بیمه و کمک‌های داده شده باید توازن ایجاد شود و الان این توازن برقرار نیست.

وی با اشاره به بحث قاچاق و چاپ کتاب‌ها از سوی افراد سودجو و خائن، تصریح کرد: تمام انرژی خود را برای مقابله با این کار می‌گذاریم، قوه قضاییه و ناجا با ما همکاری لازم را انجام می‌دهند، یکی از نکات مثبت، بستن جلوی نقد کردن بن کتاب است و زمان‌بندی آن سبب رونق در بازار کتاب می‌شود.

وزیر ارشاد افزود: برای بحث مالیات با طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی صحبت شده و وی گفت آنچه مصوب قانونی است به آن پایبند هستیم، موضوع دیگری که در تالار وحدت نیز به آن اشاره شد نهاد کتابخانه عمومی است، کتابخانه عمومی موظف است براساس نیازسنجی محیطی برای نیاز مخاطب کتاب تزریق کند و از انتخاب سلیقه‌ای جدا خودداری کند.

صالحی امیری در پایان گفت: بنده تلاش می‌کنم زبان شما در دولت باشم ولی قول نمی‌دهم انتظارات این حوزه را در کوتاه مدت مرتفع کنم، این شفافیت در کلام به خاطر غرابت ذهنی و ممارست طولانی است که با قشر ناشران دارم./816/201/ب2

ارسال نظرات